Czy Francja zabroniła wizerunku dzieci z zespołem Downa?

W minionych dniach w mediach pojawiła się informacja o tym, że we Francji zakazano emisji spotu pokazującego uśmiechnięte dzieci z zespołem Downa, pisano o tym między innymi na stronie internetowej TVP Info, Wprost, Onet. Głos w dyskusji na temat tejże decyzji zabrał wiceminister sprawiedliwości Patryk Jaki, który skomentował sprawę na antenie TVP Info:

Spot zatytułowany “Dear Future Mom” powstał w 2014 roku i był związany obchodzonym 21 marca Światowym Dniem Zespołu Downa. Nagranie zostało wyemitowane pomiędzy 21 marca a 21 kwietnia 2014 roku na antenie francuskich telewizji TF, M6, Canal+ oraz D8.

25 czerwca 2014 roku francuska Rada Audiowizualna (Conseil supérieur de l’audiovisuel, CSA) na swojej stronie internetowej opublikowała informację, zgodnie z którą spot kampanii “Dear Future Mom” jako spot niekomercyjny nie powinien być nadawany w bloku reklamowym, gdyż nie kwalifikuje się on jako film w służbie publicznej. W oświadczeniu tym stwierdzono, że nagranie to nie podlega restrykcjom reklam które, jak jest określone w dekrecie z 27 marca 1992 roku, powinny mieć charakter komercyjny, ekonomiczny lub promować interes publiczny. Spot, o którym mowa w opinii Rady Audiowizualnej nie ma ani charakteru komercyjnego lub ekonomicznego, ani nie promuje interesu publicznego, w związku z czym nie powinien być on emitowany w blokach reklamowych. Rada Audiowizualna uznała, że emisja filmu przedstawiająca pozytywny wizerunek osób z zespołem Downa jest zgodna z prawem i może pojawić się w telewizji, jednakże spot ten nie powinien pojawić się w bloku reklamowym. Opinia ta została uzasadniona faktem, iż nagranie jest kierowane do kobiet w ciąży i może ono naruszyć spokój sumienia kobiet, które legalnie dokonały aborcji.

Wg informacji podanej na stronie Fundacji Jerome Lejeume, w odpowiedzi na to działanie francuskiej rady Mediów, 7 osób z zespołem Downa wniosło sprawę do Rady Stanu.

Francuska Rada Stanu, będąca najwyższym organem sądownictwa administracyjnego we Francji, 10 listopada 2016 roku wydała oświadczenie, w którym podtrzymała orzeczenie mówiące o tym, że nagranie nie powinno być emitowane w telewizji w trakcie bloków reklamowych. Rada Stanu stwierdziła, że tematyka nagrania, to jest przedstawiająca pozytywny wizerunek osób z zespołem Downa, jest jedynie w interesie grupy reprezentującej określony światopogląd, a nie w interesie publicznym w związku z czym emisja spotu nie powinna odbywać się w trakcie bloku reklamowego. Uznano również, że Rada Audiowizualna nie złamała prawa.

Do wyroku Rady Stanu odniosła się także sama Fundacja Jerome Lejeune. W oświadczeniu skierowanym do mediów między innymi wyrażono żal z podjętej decyzji przez Radę Stanu oraz zapowiedziano kontynuowanie działań mających na celu obronę życia i godności osób cierpiących na niepełnosprawność intelektualną o podłożu genetycznym.

Rada Audiowizualna już w 2014 roku zwróciła uwagę, iż wyemitowanie spotu wspomnianej kampanii w blokach reklamowych było niezgodne z francuskim prawem oraz wystosowała prośbę do wydawców o kierowanie się tą zasadą w przyszłości. Do tejże opinii przychyliła się Rada Stanu w wyroku z 10 listopada 2016 roku.