Capacity building in V4 region – historia Demagoga

Demagog rozpoczął swoją działalność rozpoczął w 2010 r. jako projekt słowacki, którego inicjatorem był Slovak Governance Institute (Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, SGI). Projekt odniósł znaczny sukces, jest cytowany w mediach krajowych, jak i zagranicznych, odnoszą się do niego także politycy.

W związku z tym, już w 2012 r. uruchomiona została czeska wersja portalu. Inicjatywa uzyskała niemal od razu znaczny prestiż. Na przykład były premier Republiki Czeskiej sporządził kontr-factcheck swojego expose, które wcześniej negatywnie zweryfikował Demagog.

Pierwszy projekt związany z  udostępnieniem metodologii Demagoga poza Słowację i Czechy miał miejsce w Gruzji.

W listopadzie 2013 r. odbyło się inauguracyjne spotkanie projektu Demagog w ramach grantu z Funduszu Wyszehradzkiego. Celem projektu było uruchomienie Demagoga we wszystkich państwach Grupy Wyszehradzkiej (V4).

Demagog.org.pl działa od kwietnia 2014 r. W ciągu ponad dwóch lat działalności portalu sprawdzonych zostało blisko 2000 wypowiedzi, które padły z ust ponad 300 osób publicznych oraz blisko 300 obietnic wyborczych. Cały czas czuwamy nad ulepszaniem naszej pracy, nawiązujemy strategiczne kontakty, jesteśmy zauważani przez publicystów i polityków. O naszej inicjatywie pisali m. in.: Dziennik Polski, Gazeta Wyborcza, Gość Niedzielny czy serwisy: W Dolnym Śląsku, Jestem Zmianą, Obywatele Rozliczają. Pojawiliśmy się także w Polsat News 2 oraz w Radio Kraków. Prowadzimy cotygodniową audycję w radiu UJOT FM. W czasie trwania kampanii prezydenckiej 2015 r. analizy Demagog.org.pl cytowały takie media jak: portal Money.pl, Telewizja Republika,  Niezależna.pl, Newsweek Polska, a nasi analitycy wypowiadali się w Radio TOK FM, Polsat News  2 czy Radiu Kraków.