Małgorzata Kidawa-Błońska


Małgorzata Kidawa-Błońska

Małgorzata Kidawa-Błońska

Małgorzata Kidawa-Błońska
W latach osiemdziesiątych emigracja stanowiła jeden z istotnych problemów społecznych w naszym kraju. Według Instytutu Historii UJ z Polski w latach 1980-1988 wyjechało 800 tys. obywateli (w latach 1981-1986 średnio około 60 tys. rocznie). Jednakże stan wojenny trwał od grudnia 1981 r. do lipca 1983 r. Wynika z tego, że błędem jest stwierdzenie, że w czasach stanu wojennego opuściło Polskę prawie 800 tys. Polaków.

Małgorzata Kidawa-Błońska
Lech Kaczyński został zaprzysiężony na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 23 grudnia 2005r. Donald Tusk został powołany na Prezesa Rady Ministrów 16 listopada 2007r. Postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W momencie obejmowania urzędu przez Lecha Kaczyńskiego jak i w 16 dniu jego urzędowania premierem był Kazimierz Marcinkiewicz. Lech Kaczyński spotkał się z Donaldem Tuskiem jako przewodniczącym Platformy Obywatelskiej 20 stycznie 2006r. a więc nie był to 16, a 29 dzień urzędowania Lecha Kaczyńskiego Donald Tusk został premierem prawie dwa lata po zaprzysiężeniu Lecha Kaczyńskiego na Prezydenta i w związku z tym spotkanie z premierem Donaldem Tuskiem 16 dnia urzędowania nie mogło mieć miejsca.

Małgorzata Kidawa-Błońska
Na ostatnim posiedzeniu Sejmu VII kadencji z dnia 8 października 2015 według nowej ustawy o TK zostali wybrani nowi sędziowie, którzy kończą swoją kadencję 6 listopada (dr. hab. Maria Gintowt-Jaśkowicz, Wojciech Hermeliński i Marek Kotlinowski) oraz w grudniu (prof. Zbigniew Cieślak i prof. Teresa Liszcz): prof. Roman Hausner, prof. Andrzej Jakubecki, dr. hab. Krzysztof Ślebzak, prof. Bronisław Sitka, prof. Andrzej Sokal. Art. 21 ust. 1 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym przewiduje, że po wybraniu przez Sejm sędziego składa on wobec Prezydenta ślubowanie. Ust. 2 wskazuje, że odmowa złożenia ślubowania jest równoznaczna z tym, że sędzia-elekt zrzeka się stanowiska. Wynika z tego, że ślubowanie sędziego Trybunału jest konieczne do rozpoczęcia pracy w TK.

Małgorzata Kidawa-Błońska
Referenda, o których mówi vice marszałek Kidawa - Błońska, związane są z przygotowanym przez PiS projektem ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy, który zakłada stworzenie na obszarze tworzącym metropolię warszawską nowego rodzaju jednostki samorządu terytorialnego o charakterze metropolitarnym. Obecnie trwają konsultacje społeczne w sprawie przygotowanego projektu ustawy. Niektóre gminy wyraziły protest przeciwko pomysłowi PiSu i postanowiły zorganizować referenda lokalne w sprawie przyjęcia poszczególnych gmin do nowego obszaru metropolitarnego.
Referendum w Legionowie odbyło się 26 marca 2017 r. W referendum wzięło udział 46,72% mieszkańców gminy. Aby referendum było ważne konieczne było osiągniecie frekwencji 30%. 94,27% mieszkańców było przeciwnych przyłączenia ich gminy do metropolii warszawskiej.
4 czerwca referenda dotyczące przyłączenia poszczególnych gmin do metropolii warszawskiej odbędą się w Błoniu , Michałowicach, Wieliszewie, Babicach Starych, Ożarowie Mazowieckim i Izabelinie. Nie ma informacji o przeprowadzeniu w tym dniu referendum w Lesznowoli. 9 marca radni zaprezentowali tylko swoje stanowisko dotyczące proponowanej przez PiS ustawy.
Decyzje o przeprowadzeniu referendum w innym terminie zapadły w gminach Nieporęt - 14 maja oraz Konstancinie-Jeziornie - 28 maja.
Gmin wokół Warszawy jest 32. Decyzje o referendum zostały podjęte w 9 z nich czyli około 28%. Podpisy zostały zebrane w Raszynie i Józefowie ale na razie brak decyzji radnych o przeprowadzeniu referendum. W Podkowie Leśnej decyzja radnych o przeprowadzeniu referendum została podjęta już w lutym, ale unieważnił ją wojewoda mazowiecki z powodu złego sposobu sformułowania pytania.

Małgorzata Kidawa-Błońska
Fundacja Watch Health Care co 4 miesiące publikuje badania dotyczące zmiany przeciętnego czasu oczekiwania na gwarantowane świadczenia zdrowotne w Polsce. Najnowszy raport pokazuje, że w czerwcu i lipcu wyniki wzrosły do 3.1 miesiąca. Dla porównania, w listopadzie 2015 roku wskaźnik wynosił 2.9.
Jak czytamy we wnioskach do badań, jest to pierwszy raz od początku projektu, kiedy została przekroczona granica 3 miesięcy. Od trzech lat zauważalna jest stagnacja oscylująca w granicach 2.9 - 3.0.
Najkrótszy czas oczekiwania w latach 2012 - 2017 wynosił 2.2 miesiąca w okresie między czerwcem, a lipcem 2012 roku.
https://www.sharethefacts.co/share/e83c7993-dc3f-41ae-bb19-a68659b93424
Małgorzata Kidawa-Błońska
W ręce komisarzy wyborczych zostaje oddane bardzo wielkie narzędzie, bo to oni będą decydować, jak będą wyglądały poszczególne okręgi wyborcze i ile mandatów będzie z okręgów wyborczych. Będzie to tak naprawdę uznaniowe, nie będzie to zależało od wielkości... od ilości mieszkańców na danym terenie.
Zgodnie z poselskim projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (druk nr 2001), zmieniony zostanie art. 12 ustawy - Kodeks wyborczy. Przepis § 2 i 3 otrzymuje brzmienie:
§ 2. Podziału gminy na stałe obwody głosowania dokonuje powiatowy komisarz wyborczy. § 3. Stały obwód głosowania powinien obejmować od 500 do 4000 mieszkańców. W przypadkach uzasadnionych miejscowymi warunkami obwód może obejmować mniejszą liczbę mieszkańców.
Liczba mandatów będzie ustalona w sposób proporcjonalny. Zmieniony zostaje także art. 13 tej ustawy. Będzie on brzmiał:
§ 1. Powiatowy komisarz wyborczy dokonuje zmian w podziale na stałe obwody głosowania, jeżeli jest to konieczne ze względu na zmianę granic gminy, zmianę liczby wybieranych radnych gminy, zmianę liczby mieszkańców w obwodzie głosowania w stosunku do określonej w art. 12 § 3, zmianę granic okręgów wyborczych w celu dostosowania podziału gminy na stałe obwody głosowania do zmienionych granic okręgów.
Po § 1 dodane zostały dwa kolejne przepisy o następującej treści:
§ 1a. Zmiana w podziale na stałe obwody głosowania dokonywana z powodu zmiany granic gminy może nastąpić wyłącznie w odniesieniu do obszaru, którego dotyczy nowy przebieg granicy gminy. § 1b. O wystąpieniu okoliczności, o których mowa w § 1 wójt informuje niezwłocznie powiatowego komisarza wyborczego.
Podsumowując wyżej przytoczone fragmenty z projektu ustawy jasno wynika, że decyzja o zmianie granic okręgu wyborczego ma podstawy w określonych ustawą limitach mieszkańców, którzy mogą znajdować się w jednym okręgu. Warto dodać, iż taki zapis funkcjonował już w Kodeksie Wyborczym z 5 stycznia 2011 r., gdzie ten sam obowiązek spoczywał na radzie gminy w drodze uchwały na wniosek wójta, jednak limity mieszkańców na stały obwód wyborczy były inne (między 500, a 3000 mieszkańców).
Należy również pamiętać, iż w myśl art. 13 projektu ustawy zmiana w podziale na stałe obwody głosowania dokonywana jest w przypadku zmiany granic gminy i wyłącznie w ramach jej obszaru. Tym samym nie jest prawdą, iż wygląd poszczególnych okręgów wyborczych ma charakter uznaniowy, gdyż w projekcie ustawy jest to obwarowane ww. warunkami. Wypowiedź Małgorzaty Kidawy-Błońskiej uznajemy za fałszywą.
https://www.sharethefacts.co/share/668bee14-195c-409d-9fe4-0eafbf362c28