Wybory 2018 – Łódź: wypowiedzi kandydatów #1

Rywalizacja wyborcza w Łodzi nabiera tempa. Zespół Demagoga, obok zbierania obietnic kandydatów w ramach projektu #Samorząd2018 nie zapomina o tym, co jest naszą główną misją. Rozpoczynamy monitoring wypowiedzi kandydatów na prezydenta Łodzi! W zbiorczych publikacjach będziemy informować na bieżąco o naszych ocenach wypowiedzi polityków na tematy dotyczące stolicy województwa łódzkiego. W naszym pierwszym łódzkim raporcie znalazły się wypowiedzi 5 z 7 kandydatów. Sprawdziliśmy urzędującą prezydent Łodzi, kandydata PiS, kandydatkę niezależną, przedstawiciela #ŁódźjestNasza i Kukiz’15 oraz kandydatkę Tak dla Łodzi. Serdecznie zapraszamy do lektury i przypominamy o możliwości zgłaszania swoich wypowiedzi do sprawdzenia przez zespół Demagog.org.pl.

 

 

Projekt „Krytyczny umysł – obywatele w walce o prawdę!” jest realizowany ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności.

 

Sprawdzone wypowiedzi

Waldemar Buda

[o centralnym hubie logistycznym Poczty Polskiej] O tej inwestycji nawet nie mówiono, nawet nie miano takich planów, jeśli chodzi o opozycję. 8 lat rządów i nikt nawet nie pomyślał, żeby w tym kierunku rozwijać Pocztę Polską i żeby tego rodzaju usługi właśnie lokalizować w Łodzi.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Waldemara Budy została zaczerpnięta z transmisji na żywo, umieszczonej na jego oficjalnym profilu 24 sierpnia 2018 r.

Centralny Hub Logistyczny to projekt budowy sortowni obsługującej krajowego i międzynarodowego eCommerce. Projekt ten jest elementem rozwoju sieci logistycznej Poczty Polskiej, która zapowiedziała, że przekaże na ten cel miliard złotych.

Pierwsza informacja ze strony Poczty Polskiej o planach hubie pojawiła się w październiku 2017 roku i jest m.in. konsekwencją nawiązania bliższej współpracy Poczty z China Post. Obie instytucje 22 września 2017 roku podpisały wstępne porozumienie dotyczące transportu przesyłek międzynarodowych z Chin do Europy drogą lądową. Współpraca jest elemetem Nowego Jedwabnego Szlaku (znanej też jako “Jeden Pas, jedna Droga”): inicjatywy Chin, zaproponowanej przez prezydenta Xi Jinpinga, której głównym założeniem jest rozwój sieci infrastruktury łączącej Chiny z krajami Azji i Europy.

W ramach rozwoju sieci logistycznej Poczty Polskiej 20 sierpnia 2018 roku otwarto w Łodzi przy ul. Św. Teresy nowy magazyn ekspedycyjno-rozdzielczy przesyłek paletowych. Centralny węzeł ma powstać do 2022 roku.

Share The Facts
Waldemar Buda
Kandydat PiS na prezydenta Łodzi


[o centralnym hubie logistycznym Poczty Polskiej] O tej inwestycji nawet nie mówiono, nawet nie miano takich planów, jeśli chodzi o opozycję. 8 lat rządów i nikt nawet nie pomyślał, żeby w tym kierunku rozwijać Pocztę Polską i żeby tego rodzaju usługi właśnie lokalizować w Łodzi.

Waldemar Buda

Jeśli przyjrzymy się budowie S14 – dzisiaj jest rozstrzygana procedura przetargowa, za chwilę zacznie się budowa.

Jeśli mówimy o A1 – odcinek na wysokości Łodzi jest, jak wiadomo, dodany. Kolejne są kontraktowane, niebawem rusza ich budowa.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Waldemara Budy została zaczerpnięta z transmisji na żywo, umieszczonej na jego oficjalnym profilu 24 sierpnia 2018 r.

Pierwszy przetarg budowy drogi ekspresowej S14 od węzła Łódź-Lublinek do drogi krajowej nr 91 w Słowiku (tzw. Obwodnica Łodzi i Zgierza) ogłoszono 2 października 2015 r., jednak został on unieważniony.

Drugi przetarg ogłoszono 30 czerwca 2017 r., a przyjmowanie ofert rozpoczęło się 27 listopada. 1 sierpnia 2018 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła wybór wykonawców projektu. Wybór ten jednak nie jest jeszcze prawomocny, a umowy nie zostały podpisane. Wykonawcy zadeklarowali wykonanie projektu w ciągu 32 miesięcy od podpisania umowy.

“Łódzki” odcinek autostrady A1 jest oddany do użytku. Budowa autostrady od Strykowa do Tuszyna (od węzła Łódź Północ do węzła Łódź Południe) zakończyła się 1 lipca 2016 r.

Autostrada obecnie jest rozbudowywana, a jej poszczególne odcinki są albo w fazie budowy, albo w fazie przetargu.

W fazie budowy są następujące odcinki:

Na terenie województwa łódzkiego:

  • Węzeł Tuszyn – węzeł Piotrków Trybunalski Zachód – umowa dotycząca tego odcinka podpisana została 30 lipca 2018 r.,
  • Węzeł Piotrków Trybunalski Zachód – Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – umowa dotycząca tego odcinka podpisana została 30 lipca 2018 r.

Na terenie województwa śląskiego:

  • Koniec obwodnicy Częstochowy – Tuszyn,
  • Węzeł Rząsawa – węzeł Blachownia,
  • Węzeł Blachownia – węzeł Zawodzie,
  • Węzeł Zawodzie – węzeł Woźniki,
  • Węzeł Woźniki – węzeł Pyrzowice.

Dodatkowo w fazie przetargu są trzy odcinki (wszystkie na terenie województwa łódzkiego):

  • Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – Węzeł Kamieńsk,
  • Węzeł Kamieńsk – Węzeł Radomsko,
  • Węzeł Radomsko – granica województwa śląskiego.

Share The Facts
Waldemar Buda
Kandydat PiS na prezydenta Łodzi


Jeśli przyjrzymy się budowie S14 – dzisiaj jest rozstrzygana procedura przetargowa, za chwilę zacznie się budowa. Jeśli mówimy o A1 – odcinek na wysokości Łodzi jest, jak wiadomo, dodany. Kolejne są kontraktowane, niebawem rusza ich budowa.

Waldemar Buda

[o tunelu średnicowym Dworzec Fabryczny-Kaliski] W pewnym momencie, ten tunel był powątpiewany, ta inwestycja była stawiana pod znakiem zapytania. Myśmy do tego projektu wrócili, my go teraz realizujemy, do końca roku tworzony jest projekt, w przyszłym roku, drugim kwartale, rozpocznie się realna budowa.

Manipulacja Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Waldemara Budy została zaczerpnięta z transmisji na żywo, umieszczonej na jego oficjalnym profilu 22 sierpnia 2018 r.

Tunel średnicowy to projekt podziemnego tunelu kolejowego biegnącego przez centrum Łodzi, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Stanowi on drugi etap Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego

Pierwsze prace nad tunelem miały miejsce w 2010 roku. 25 lutego 2010 roku odbyło się spotkanie ws. Przygotowania Łódzkiego Węzła Kolejowego. Jednym z jego elementów była budowa tunelu średnicowego pod centrum miasta. Według ówczesnych planów wyników studiów dotyczących dokumentacji przetargowej spodziewano się w połowie 2011 roku, a rozpoczęcia budowy w 2014.

2 listopada 2010 roku podpisano list intencyjny ws. Koordynacji projektów budowy linii dużych prędkości w Polsce i ich przebiegu przez Łódź. Jednym z punktów listu było studium wykonalności wraz z opracowaniem dokumentacji dotyczącej budowy linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Kaliska. Głównym elementem miał być tunel średnicowy. Wśród sygnatariuszy listu było PKP, EC1 Łódź Miasto Kultury, Urząd Miasta Łodzi oraz Departament Infrastruktury Miasta Łodzi. Wykonawcą miało być przedsiębiorstw Sener Sp.z o. o

23 marca 2011 roku odbyło się spotkanie dotyczące prac nad Łódzkim Węzłem Kolejowym . Ówczesny wicemarszałek Województwa Łódzkiego Marian Bugajski budowa tunelu średnicowego mogła przekroczyć możliwości finansowe miasta z powodu innych inwestycji w regionie (np.. Obwodnicy Łodzi).

Tunel średnicowy w Łodzi pojawia się jako jedna z podstawowych inwestycji Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Łódzkiego, którą rząd przyjął 12 listopada 2014 roku, a zarząd Województwa Łódzkiego zatwierdził 14 listopada. Kontrakt stanowi wykaz kluczowych inwestycji zarówno dla rozwoju kraju jak i województwa i został przyjęty po negocjacjach. W tym dokumencie jako podmiot odpowiedzialny została wymieniona strona rządowa.

Kwestia budowy tunelu stanowi również punkt Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego z kwietnia 2015 roku. Tunel jest też jedną z kluczowych inwestycji wymienioną w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku a przyjętym we wrześniu 2015 roku oraz Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 obowiązujący od grudnia 2014 roku.

Aż do 2016 roku nie trwały prace nad tunelem średnicowym. Powodem była przebudowa dworca Łódź Fabryczna i związana z tym budowa podziemnych peronów i tunelu od dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Widzew. Był to pierwszy etap Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Budowa dworca rozpoczęła się w 2011 a zakończyła się w grudniu 2016 roku.

20 listopada 2016 roku PKP ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Na ten cel przeznaczono 1,75 mld złotych, a prace budowlane miały zakończyć się w 2022 roku.

28 grudnia 2017 roku, PKP podpisały umowę na budowę tunelu średnicowego. Umowa opiewa na 1,3 miliarda złotych netto, a budowa tunelu miała zakończyć się w grudniu 2021 roku.

28 sierpnia 2018 roku, Komisja Europejska ogłosiła, że Łódź otrzyma 411 milionów euro na budowę tunelu łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach obecnego projektu mają powstać dwie dodatkowe stacje (Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa), a prace mają zakończyć się w styczniu 2022 roku.

Za budowę tunelu odpowiada PKP. Urząd Miasta Łodzi ma za zadanie zatwierdzanie dokumentacji projektowych oraz “zatwierdzanie właściwości funkcjonalno-użytkowych i przestrzennych planowanej inwestycji, w zakresie dotyczącym integracji inwestycji kolejowej z terenami Miasta Łodzi, koniecznych do uwzględnienia na etapie realizacji projektu” W tym celu prezydent Hanna Zdanowska powołała w marcu 2018 roku Komitet Koordynacyjny oraz Zespół Zadaniowy ds. koordynacji prac związanych z budową tunelu.

Budowa tunelu średnicowego była uzależniona od ukończenia remontu Dworca Łódź Fabryczna. Projekt był cały czas w trakcie realizacji. Wypowiedź uznajemy za manipulację, ponieważ Waldemar Buda uwypukla dokonania swojego obozu politycznego, umniejszając tym samym dokonania władz miejskich.

Share The Facts
Waldemar Buda
Kandydat PiS na prezydenta Łodzi


[o tunelu średnicowym Dworzec Fabryczny-Kaliski] W pewnym momencie, ten tunel był powątpiewany, ta inwestycja była stawiana pod znakiem zapytania. Myśmy do tego projektu wrócili, my go teraz realizujemy, do końca roku tworzony jest projekt, w przyszłym roku, drugim kwartale, rozpocznie się realna budowa.

Rafał Górski

Badania pokazują, że dziś co trzeci mieszkaniec chce się z Łodzi wyprowadzić.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Rafał Górski swoją wypowiedź opublikował w liście do mieszkańców 30 sierpnia 2018 r. na swojej stronie internetowej.

Według opublikowanego w 2017 r. przez Urząd Miasta Łodzi raportu na temat jakości życia mieszkańców Łodzi, 29% mieszkańców biorących udział w badaniu wyraziło chęć wyprowadzki z Łodzi. Jest to o 4 punkty procentowe mniej niż w roku 2016.

Badanie opinii publicznej dotyczące jakości życia łodzian zostało przeprowadzone na grupie 800 osób w 2017 r.

Share The Facts
Rafał Górski
Kandydat Łódź jest nasza i Kukiz’15 na prezydenta Łodzi


Badania pokazują, że dziś co trzeci mieszkaniec chce się z Łodzi wyprowadzić.

Rafał Górski

W 2010 r. w Poznaniu komitet ruchów miejskich „My, Poznaniacy” zdobył 10% głosów, a mimo to nie miał żadnego radnego. W 2014 r. w Krakowie próg ten [wyborczy – przyp. red.] przekroczył komitet Kraków Przeciw Igrzyskom. On również nie zdobył ani jednego mandatu radnego.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Rafała Górskiego została opublikowana przez niego 28 sierpnia 2018 r. na oficjalnym profilu na Facebooku.

W wyborach samorządowych w 2010 r. Komitet Wyborczy Wyborców “My Poznaniacy” zdobył 9,32% głosów. Żaden z wystawionych przez komitet kandydatów do Rady Miasta Poznania nie zdobył mandatu.

Z kolei w wyborach samorządowych w 2014 r., Komitet Kraków Przeciw Igrzyskom zdobył 6,73% głosów, jednak żaden z kandydatów do Rady Miasta Krakowa, wystawionych przez ten komitet, nie zdobył mandatu.

Według art. 416 obowiązującego wówczas Kodeksu Wyborczego, w miastach na prawach powiatu w podziale mandatów uczestniczą kandydaci tych komitetów wyborczych, na których listy w skali gminy/okręgu wyborczego oddano co najmniej 5% ważnie oddanych głosów. Próg 5% nie oznacza zdobycia mandatu przez kandydata takiego komitetu, ponieważ podziału mandatów pomiędzy listy kandydatów dokonuje się proporcjonalnie do łącznej liczby ważnie oddanych głosów odpowiednio na kandydatów danej listy.

Share The Facts
Rafał Górski
Kandydat Łódź jest nasza i Kukiz’15 na prezydenta Łodzi


W 2010 r. w Poznaniu komitet ruchów miejskich „My, Poznaniacy” zdobył 10% głosów, a mimo to nie miał żadnego radnego. W 2014 r. w Krakowie próg ten [wyborczy – przyp. red.] przekroczył komitet Kraków Przeciw Igrzyskom. On również nie zdobył ani jednego mandatu radnego.

Urszula Niziołek-Janiak

Nasze miasto nawet nie wie ile jest pieców do wymiany a pręży pierś do orderów, bo „robi coś”. Tak, „coś”, macha nam przed oczami 2 tys. zlikwidowanych pieców, a jednocześnie blokuje wymianę źródeł ciepła w budynkach wspólnot mieszkaniowych, bo nie chce się do tego dokładać jako właściciel mieszkań.

Fałsz Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Urszuli Niziołek-Janiak została opublikowana na jej profilu na Facebooku 25 sierpnia 2018 r.

W Łodzi realizowany jest program antysmogowy polegający na dofinansowaniu ze środków budżetu Miasta Łodzi na wymianę nieekologicznego źródła ogrzewania na bardziej ekologiczne (np. podłączenie do sieci gazowej, zakup kotła elektrycznego itd.). O dotację mogą się ubiegać wspólnoty mieszkaniowe, osoby fizyczne, osoby prywatne i przedsiębiorcy.

Zakres dotacji wynosi od 1800 do 50 tysięcy złotych, w zależności od tego na jakie źródło ogrzewania dotacja ma być przeznaczona.

W roku 2017, czyli pierwszym roku funkcjonowania programu, zlikwidowano 690 palenisk. W roku 2018 do Urzędu Miasta wpłynęło ok. 2 tysiące wniosków o wymianę pieca. Wnioski są weryfikowane przez Urząd, a samo ich złożenie nie oznacza rzeczywiste otrzymanie dotacji i likwidację starego paleniska, na co wskazuje wypowiedź. Termin potwierdzenia przez wnioskodawców możliwości wymiany pieca minął 15 maja 2018 r.

Ponadto program antysmogowy skierowany jest w szczególności m.in. do wspólnot mieszkaniowych, a nie tylko osób indywidualnych.

Wypowiedź uznajemy za fałsz, ponieważ liczba 2 tysiące dotyczy liczby wniosków o wymianę źródła ogrzewania w ramach programu antysmogowego, a nie liczbę rzeczywiście wymienionych pieców. Ponadto, nie znaleźliśmy w żadnym oficjalnym źródle informacji o blokowaniu przez Urząd Miasta wymiany źródeł ogrzewania w budynkach wspólnot mieszkaniowych.

Share The Facts
Urszula Niziołek-Janiak
Kandydatka Tak! Dla Łodzi na prezydenta Łodzi


Nasze miasto nawet nie wie ile jest pieców do wymiany a pręży pierś do orderów, bo „robi coś”. Tak, „coś”, macha nam przed oczami 2 tys. zlikwidowanych pieców, a jednocześnie blokuje wymianę źródeł ciepła w budynkach wspólnot mieszkaniowych, bo nie chce się do tego dokładać jako właściciel mieszkań.

Agnieszka Wojciechowska van Heukelom

Jestem 7 kandydatem, ale jedynym, który przedstawił kompletny program działania prezydenta miasta na 5 najbliższych lat 🙂

Fałsz Ukryj uzasadnienie

Agnieszka Wojciechowska van Heukelom opublikowała wypowiedź na swoim profilu na Facebooku 6 września 2018 r.

Agnieszka Wojciechowska van Heukelom nie jest jedyną kandydatką na prezydenta Łodzi, która przedstawiła swój program wyborczy.

Swoje programy przedstawili również inni kandydaci:

  • Urszula Niziołek-Janiak i Koalicja TAK! przedstawili deklarację programową oraz programy dla przedsiębiorczości i transportowy,
  • Rafał Górski wraz z ruchem obywatelskim Kukiz ‘15 i ruchem Łódź jest Nasza przedstawili “Mocny Program dla Łodzi”,
  • Krzysztof Lipczyk i Partia Wolność przedstawili w maju program “#Murem za Łodzią”.

Waldemar Buda nie przedstawił jednego programu wyborczego, skupiając się na poszczególnych tematach, np. Plan Parkingów, Karta Łodzianina, bezpłatna komunikacja miejska, standardy prac inwestycyjnych.

Piotr Misztal nie przedstawił do tej pory programu wyborczego.

Share The Facts
Agnieszka Wojciechowska van Heukelom
Kandydatka niezależna na prezydenta Łodzi


Jestem 7 kandydatem, ale jedynym, który przedstawił kompletny program działania prezydenta miasta na 5 najbliższych lat 🙂

Hanna Zdanowska

[o SORach] Jak państwo wiecie, mamy na ten moment tylko dwa takie oddziały w całej Łodzi.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Hanny Zdanowskiej znalazła się w materiale portalu TuŁódź.com w serwisie Youtube 22 sierpnia 2018 r.

Według informacji Narodowego Funduszu Zdrowia w Łodzi znajdują się w sumie trzy szpitalne oddziały ratunkowe, dwa w szpitalach ogólnych:

  • SOR w szpitalu im. Jonschera przy ul. Milionowej
  • SOR w szpitalu im. M. Kopernika przy ul. Pabianickiej;

oraz jeden jeden znajdujący się w szpitalu dziecięcym, tj. w ośrodku pediatrycznym im. Marii Konopnickiej przy ul. Spornej.

Ponieważ z kontekstu wypowiedzi wynika, że Hanna Zdanowska odnosi się do ogólnych SORów, a nie tylko tych dziecięcych (wypowiedź pochodzi z dnia otwarcia wyremontowanego SOR w szpitalu im. Jonschera), wypowiedź uznajemy za prawdziwą.

Share The Facts
Hanna Zdanowska
Kandydatka Komitetu Wyborców Hanny Zdanowskiej na prezydenta Łodzi


[o SORach] Jak państwo wiecie, mamy na ten moment tylko dwa takie oddziały w całej Łodzi.

Hanna Zdanowska

50 milionów złotych wydamy w tym roku na remonty i przebudowy małych osiedlowych uliczek i dróg gruntowych w całym mieście.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Wypowiedź Hanny Zdanowskiej została opublikowana na jej oficjalnym profilu na Facebooku 5 września 2018 r.

Według budżetu Miasta Łodzi na rok 2018, wydatki majątkowe na drogi publiczne gminne i drogi wewnętrzne w mieście miały wynieść w sumie 23 615 836 zł. Wydatki te miały być poniesione przez Zarząd Inwestycji Miejskich.

W ciągu roku wydano kilka uchwał Rady Miasta ws. zmian budżetu, które miały wpływ na wysokość wydatków na remonty i przebudowę dróg publicznych gminnych i dróg wewnętrznych:

Według uchwały z 7 marca, do wydatków Zarządu Inwestycji Miejskich dodano 15 milionów złotych na drogi publiczne gminne i 4 miliony złotych na drogi wewnętrzne. Pieniądze te mają zostać wydane na modernizację dróg gminnych i wewnętrznych na osiedlach Górna, Widzew, Polesie i Bałuty oraz na przebudowę dróg na osiedlu Siklawa.

Zgodnie z uchwałą z 29 marca, Zarząd Inwestycji Miejskich dostał 655 tysięcy złotych na modernizację dróg wewnętrznych na terenie dzielnic Widzew, Bałuty Polesie i Górna. Ponadto, zwiększono wydatki o 5 270 864 złotych na przebudowę dróg gminnych.

Według zmiany budżetu z 18 kwietnia ZIM otrzymał 100 tysięcy złotych na przebudowę ulicy Liniowej.

Z kolei według uchwały z 30 sierpnia, zmniejszono o 1,110,000 złotych wydatki na modernizację dróg wewnętrznych, a zwiększono o 1,310,000 złotych wydatki na przebudowę dróg gminnych w mieście.

W sumie sam Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi na modernizację i przebudowę dróg gminnych i wewnętrznych w Łodzi otrzymał 48 841 700 złotych. W wyliczeniach nie uwzględniliśmy wydatków na bieżące utrzymanie dróg, ani wydatków na drogi publiczne w miastach na prawach powiatu.

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, do dróg gminnych zalicza się „drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych”. Z kolei do dróg wewnętrznych zalicza się „drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg”.

Share The Facts
Hanna Zdanowska
Kandydatka Komitetu Wyborców Hanny Zdanowskiej na prezydenta Łodzi


50 milionów złotych wydamy w tym roku na remonty i przebudowy małych osiedlowych uliczek i dróg gruntowych w całym mieście.

Tylko sprawdzone informacje!

Wesprzyj rzetelność, niezależność, obiektywizm.

Wspieram co miesiąc >