Badania oglądalności stacji telewizyjnych w Polsce i na świecie

Witold Kołodziejski był gościem programu 24 Pytania – Rozmowa Poranka 9 maja 2018 r. Szef KRRiT w rozmowie z Dorotą Kanią wypowiadał się na tematy związane z trendami w mediach w Polsce i na świecie, m.in. o problemach polskich mediów.

Znika różnorodność – to dziś największy problem. Widzimy, że nie jest obojętne czy jakiś lokalny program jest realizowany przez duże korporacje i znaczna jego część jest częścią wspólną czy też pracuje nad nim lokalna redakcja. To niestety widać i słychać na antenie, a proces ten trudno jest dziś odwrócić.

– mówił Kołodziejski. Wypowiadał się także na temat misji mediów publicznych w kontekście zbliżającej się kampanii wyborczej oraz badań oglądalności stacji telewizyjnych.

Badania oglądalności stacji telewizyjnych są realizowane w Polsce przez Nielsen Audience Measurement. Na swojej stronie internetowej udostępnia on tygodniowe raporty telemetryczne, które stanowią wybór danych prezentowanych zainteresowanym stacjom telewizyjnym, korzystającym z wyników badania telemetrycznego.

Nielsen posługuje się dwoma głównymi wskaźnikami:

  • AMR (ang. average mintue rating) – określa średnią wielkość widowni (wyrażoną jako odsetek wszystkich badanych osób lub jako miara bezwzględna) oglądającej dany program w dowolnie określonym odcinku czasu (Nielsen bierze pod uwagę wszystkie minuty programu); wskaźnik AMR wyrażony w procentach wskazuje, jaki procent badanych osób oglądał średnio każdą minutę danego programu; odpowiada na pytanie: jaka była widownia?
  • SHR (ang. share) – określa udział w widowni telewizyjnej; wskazuje, jaki odsetek osób, które w danym czasie oglądały telewizję, było widzami danej stacji; odpowiada na pytanie: jaki był udział w widowni telewizyjnej?

Polskie badanie telemetryczne realizowane jest na próbie 2000 gospodarstw domowych, w skład których wchodzi ponad 5000 osób powyżej 4. roku życia (w grudniu 2017 r. Nielsen zapowiedział, że pracuje nad zwiększeniem próby do 5000 gospodarstw). Grupa ta odzwierciedla strukturę demograficzną Polski i tworzy tzw. panel telemetryczny. W każdym z gospodarstw domowych umieszczone zostały mierniki telemetryczne, które gromadzą informacje na temat widza i aktualnie oglądanego przez niego kanału. Zgromadzone dane służą zarówno stacjom telewizyjnym, jak i domom mediowym.

W analizowanym wywiadzie Witold Kołodziejski stwierdził, że jednym z problemów polskiej telemetrii jest brak

(…) kontroli jakiegoś komitetu, który mógłby ten proces nadzorować.

Przewodniczący KRRiT dodał także:

w wielu krajach takie komitety właśnie są, one zrzeszają reklamodawców, nadawców, też państwo bardzo często w takich komitetach i w takich zespołach uczestniczy (…)

Przykładem państwa, w którym funkcjonuje przywołany przez W. Kołodziejskiego system badania oglądalności telewizji, są Niemcy. Podmiotem odpowiedzialnym za telemetrię w Niemczech jest GfK (międzynarodowy koncern zajmujący się badaniami opinii publicznej), który realizuje badania oglądalności w imieniu AGF Videoforschung GmbH – spółki z o.o., której wspólnikami są niemieccy nadawcy telewizji linearnej i strumieniowej:

  • publiczni: ARD (w tym podmiot odpowiedzialny za reklamę – ARD SALES & SERVICES GmbH), ZDF;
  • komercyjni: ProSiebenSat.1 Media SE, Mediengruppe RTL Deutschland, Discovery Communications Germany, Sky Deutschland, Tele 5, Viacom, Welt.

Z kolei we Francji podmiotem przeprowadzającym badania oglądalności telewizji (oraz słuchalności radia) jest Médiamétrie – spółka akcyjna, której akcjonariuszami są:

  • nadawcy telewizyjni – 35 proc.:
    • publiczni (France Télévisions);
    • komercyjni (TF1, Canal+);
  • reklamodawcy – 35 proc. (UDA – Unia Reklamodawców, Publicis Conseil, Aegis Média France, Havas, DDB Groupe France, FCB);
  • nadawcy radiowi – 27 proc.:
    • publiczni (Radio France);
    • komercyjni (Europe1, RMC, RTL);
  • inni akcjonariusze oraz Ina (Narodowy Instytut Audiowizualny, będący repozytorium archiwów) – 3 proc.

W Wielkiej Brytanii organizacją, która zajmuje się zbieraniem danych związanych z oglądalnością telewizji, jest Broadcasters’ Audience Research Board. Badania telemetryczne przeprowadzane są przez pracownie: RSMB, Ipsos MORI i Kantar Media (dawniej TNS). BARB jest organizacją typu non-profit, z odpowiedzialnością ograniczoną do sumy gwarancyjnej (ang. not for profit company limited by guarantee), której właścicielami są nie tylko nadawcy (publiczni i prywatni – BBC, ITV, Channel 4, Channel 5, BSkyB), ale także Institute of Practitioners in Advertising, zrzeszający przedstawicieli brytyjskiego sektora reklamy i marketingu.

W niektórych państwach podmiotami przeprowadzającymi badania oglądalności telewizji są jednak wyłącznie prywatne pracownie, których funkcjonowanie jest uniezależnione od działań kontrolnych powołanych do tego celu specjalnych ciał – np. w Stanach Zjednoczonych badania publiczności radia i telewizji są przeprowadzane przez Nielsen Media Research.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji prowadzi obecnie Dialog Techniczny, który poprzedza wszczęcie postępowania w sprawie zamówienia publicznego dotyczącego wyboru Wykonawcy niezależnego pomiaru konsumpcji mediów elektronicznych. Wśród uczestników zaproszonych do Dialogu znalazł się m.in. Nielsen, którego przedstawiciele zapowiedzieli uczestnictwo w spotkaniach.

Sprawdzone wypowiedzi

Witold Kołodziejski

Spada oglądalność wszystkich dużych stacji telewizyjnych.

Prawda Ukryj uzasadnienie

Opublikowane przez Witrualnemedia.pl najnowsze wyniki oglądalności ogólnopolskich stacji telewizyjnych (okres od 30 kwietnia do 6 maja 2018 r.), wskazują na spadkową dynamikę (w ujęciu tydzień do tygodnia) stacji zaliczanych do “wielkiej czwórki”, tj. TVP1, TVP2, Polsatu oraz TVN-u we wszystkich grupach wiekowych (w kategorii wszystkich widzów – 4+; w grupie wiekowej 16-49, docelowej dla stacji komercyjnych; w grupie wiekowej 16-59). W grupie wszystkich widzów liderem był Polsat, którego udział (w układzie tydzień do tygodnia) zmniejszył się o 0,7 pkt. proc. do 9,74 proc. Kanał TVN, którego udział w grupie wiekowej 4+ w analizowanym tygodniu wyniósł 8,71 proc. (w dół o 0,71 pkt. proc.), zajął drugie miejsce. Udział trzeciego w rankingu kanału – TVP1 – wyniósł 7,64 proc. (spadek względem wcześniejszego tygodnia o 0,94 pkt. proc.) i, według analizy Wirtualnemedia.pl, był najniższym wynikiem tej stacji w historii badania (w grupie wiekowej 4+). Na czwartym miejscu znalazła się TVP2, której oglądalność wśród wszystkich widzów – 7 proc. udziału – spadła o 1,64 pkt. proc. (w porównaniu do poprzedniego tygodnia).

W ujęciu miesięcznym (kwiecień 2018 r.), w grupie wszystkich widzów najpopularniejszym kanałem był Polsat, którego średni dobowy udział względem kwietnia 2017 r. zmniejszył się o 6,27 proc. i wyniósł 10,47 proc. Drugim kanałem w rankingu był TVN, którego udział wyniósł 9,41 proc. (o 9,69 proc. mniej niż w kwietniu 2017 r.). TVP1, której udział wyniósł 8,79 proc. (spadek o 0,23 proc. w porównaniu z kwietniem 2017 r.), zajęła trzecie miejsce. Jedyną stacją telewizyjną z “wielkiej czwórki”, która odnotowała wzrost (o 5,97 proc. w stosunku do kwietnia 2017 r.), była TVP2 – jej średni udział wyniósł 8,34 proc., co przełożyło się na czwarte miejsce tego kanału w zestawieniu.

Analiza danych telemetrycznych Nielsena pubkilowanych przez Wirtualnemedia.pl wskazuje jednak, że stale spada oglądalność kanałów zaliczanych do “wielkiej czwórki”.  Łączny udział czterech największych stacji (Polsatu, TVN-u, TVP1 i TVP2) zmniejszył się:

Dorota Kania w wywiadzie z Witoldem Kołodziejskim powołuje się na treść artykułów opublikowanych na łamach “Gazety Wyborczej”, w których autorzy wskazują na coraz gorsze wyniki oglądalności kanałów TVP oraz dzienników informacyjnych emitowanych przez Telewizję Polską (szczególnie “Wiadomości” i “Teleexpressu”). Opublikowane przez Witrualnemedia.pl najnowsze wyniki oglądalności programów informacyjnych (za kwiecień 2018 r.), potwierdzają tę spadkową dynamikę dwóch przywołanych audycji. Oglądalność „Wiadomości” TVP1 w kwietniu 2018 r. wyniosła 1,88 mln osób – zmalała o 24,77 proc. (618 tys. widzów) w porównaniu do kwietnia 2017 r. Udział “Wiadomości” w rynku wyniósł 14,73 proc. – rok wcześniej było to 17,81 proc. Z kolei “Teleexpress” odnotował największy spadek widowni w przywołanym zestawieniu. Oglądalność tego programu na antenie TVP1 w kwietniu 2018 r. wyniosła 1,63 mln widzów- zmalała o 33,90 proc. (837 tys. widzów) w porównaniu do kwietnia 2017 r. Udział “Teleexpressu” w rynku zmalał z 25,15 proc. do 19,75 proc. Warto jednak zaznaczyć, że od 24.08.2017 r. TVP emituje swoje główne programy informacyjne (tj. „Wiadomości”, „Panoramę” i „Teleexpress”) również na antenie TVP Info. Wobec tego, “Wiadomości” łącznie na dwóch antenach w kwietniu 2018 r. zgromadziły 2,26 mln widzów i osiągnęły 17,80 proc. udziału) – było to jednak i tak o 9,19 proc. mniej niż „Wiadomości” gromadziły rok wcześniej tylko na jednej, głównej antenie. Łączna widownia “Teleexpressu” w kwietniu 2018 r. wyniosła 2,05 mln widzów – jest to wynik o 17,09 proc. niższy niż rok temu, kiedy „Teleexpress” emitowany był tylko na antenie TVP1. Przywołane dane Nielsena wskazują jednak, że w analizowanym okresie wszystkie dzienniki emitowane na głównych antenach (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) zanotowały spadki oglądalności – tendencję wzrostową (o 3,94 proc. widzów) odnotowała jedynie “Panorama”, której równoległa emisja na antenie TVP2 i TVP Info przyczyniła się do zwiększenia się liczby widzów (w porównaniu z kwietniem 2017 r., kiedy emitowana była tylko przez TVP2).

Share The Facts
Witold Kołodziejski
Przewodniczący KRRiT


Spada oglądalność wszystkich dużych stacji telewizyjnych.

Tylko sprawdzone informacje!

Wesprzyj rzetelność, niezależność, obiektywizm.

Wspieram co miesiąc >