Jak działa komisja ds. koncentracji mediów w Niemczech?

Jarosław Sellin był gościem Konrada Piaseckiego w Gościu Radia Zet. Sekretarz Stanu rozmawiał z redaktorem na temat dekoncentracji rynku medialnego w Polsce, która jego zdaniem miałaby obejmować cały sektor medialny w Polsce, w tym:  prasę, radio, internet, telewizję. Wiceminister kultury ponadto odniósł się do rozwiązań wdrożonych w tym temacie w Niemczech.

Sprawdzone wypowiedzi

Jarosław Sellin

W Niemczech jest komisja do spraw koncentracji mediów, która co trzy lata wydaje taki raport i sprawdza, czy ktoś jednak, w ramach gry wolnorynkowej, nie zakupił za dużo i nie ma za dużo potencjału jeśli chodzi o docieranie do pewnej skali audytorium (…).

Prawda Pokaż uzasadnienie

Na podstawie trzeciej poprawki do międzylandowego porozumienia nadawczego z 1997r. oraz zgodnie z art. 5 niemieckiej konstytucji z 1949 r, gwarantującym prawo wolności słowa, w Niemczech działa komisja ds. koncentracji mediów (Kommission zur Ermittlung der Konzentration im Medienbereich), która nadzoruje przestrzeganie pluralizmu opinii w dystrybucji stacji telewizyjnych w Niemczech, co dotyczy również struktury własności poszczególnych stacji, czyli tego, czy jeden właściciel nie posiada zbyt wielu środków przekazu telewizyjnego.

Ponadto, komisja jest zobligowana do publikacji raz na 3 lata, lub na żądanie landów, raportów o stanie koncentracji mediów oraz środkach zabezpieczających pluralizm opinii w prywatnej części sektora nadawczego, biorąc pod uwagę:

  1. Interpretacje rynku telewizyjnego i powiązanych,
  2. Poziome powiązanie pomiędzy nadawcami w różnych strefach nadawczych,
  3. Międzynarodową koncentrację w sektorze medialnym.