Ryszard Petru w Kontrwywiadzie RMF

15.02.2016

Wypowiedź

Prawda

Uzasadnienie

Art. 50 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych wskazuje, że każdy projekt ustawy Rady Ministrów musi zawierać określenie skutków finansowych oraz źródeł finansowania. Art. 50 ust. 1a tej Ustawt mówi o tym, że:

„W przyjmowanych przez Radę Ministrów projektach ustaw, których skutkiem finansowym może być zmiana poziomu wydatków jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, określa się w treści projektu maksymalny limit tych wydatków wyrażony kwotowo, na okres 10 lat budżetowych wykonywania ustawy, oddzielnie dla każdego roku, poczynając od pierwszego roku planowanego wejścia w życie ustawy, w podziale na:

1) budżet państwa;

2) jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne;

3) pozostałe jednostki sektora finansów publicznych”.

Tego przepisu nie stosuje się według art. 50 ust. 6 pkt. 4 w wypadku: wypłat i obsługi świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz finansowania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy;

To oznacza, że świadczenia wychowawcze, o których jest mowa w ustawie “500 złotych na dziecko” nie wchodzą w skład wyliczenia. Należy jednak zauważyć, że ta ustawa wprowadza zmiany w Ustawie o finansach publicznych dodając do wyliczonych przypadków w art. 50 ust. 6 pkt. 4: świadczenia wychowawczego, dodatku wychowawczego, o którym mowa w przepisach o wspieraniu rodziny”. W związku z tym, nie ma wymagania, żeby ustawa “500 złotych na dziecko” zawierała 10-letni plan finansowy. W uzasadnieniu do ustawy zostały wytłumaczone powody zmiany tego przepisu:

“Jak już wskazano powyżej projektowana ustawa jest systemowo spójna z ustawą z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, a projektowane świadczenie wychowawcze (oraz dodatek wychowawczy) jest świadczeniem, które, podobnie jak większość świadczeń rodzinnych, kierowane jest do rodzin mających dzieci na utrzymaniu. Dlatego konieczne jest dokonanie takich zmian w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, które z wprowadzania omówionych regulacji wynikających z art. 50 tej ustawy zwolnią również projekty ustaw dotyczące świadczenia wychowawczego oraz dodatku wychowawczego”.

Wypowiedź uznajemy za prawdziwą, ponieważ ustawa “500 złotych na dziecko” nie weszła jeszcze w życie, a w tym momencie obowiązuje stary przepis.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.