Łukasz Gibała o tym, jak w Krakowie jest i jak być powinno

10.10.2014

Wypowiedź

Nieweryfikowalne

Uzasadnienie

Deklaracja Ł. Gibały jest trudna do weryfikacji, gdyż istniejące dokumenty miasta Krakowa nie podają kosztów nowych linii tramwajowych. Jedynie źródła, tj. materiały prasowe także podają zmienne liczby.

Projekty wskazane przez Ł.Gibałę są w większości projektami już proponowanymi przez Urząd Miasta oraz mieszkańców. Nie ma jednak oficjalnych danych na temat kosztów budowy nowych trakcji czy też uruchomienia nowych tramwajów. Jedyne liczby jakie można odnaleźć, to te podane przez krakowskie gazety. Trudno jednak ocenić ile wynosić mogą dokładnie budowy tych linii, ze względu na specyfikę każdej z osobna. Jak pokazuje portal Infotram, koszt budowy linii tramwajowych jest zależny od miasta, a także od rodzaju budowy: czy jest to infrastruktura dodatkowa, czy też nowa, czy wiąże się z budową dodatkowej jezdni, itp. Dla przykładu, koszt trasy tramwaju na Czerwone Maki wyniósł 182 mln złotych przy 3,3 km (55 mln za km).

Projekt pierwszej ze wspomnianych linii nie jest pomysłem nowym. Został on już zaprezentowany przez władze miasta, odbyły się także na ten temat Konsultacje Społeczne. Jak możemy przeczytać w Gazecie Krakowskiej z lutego 2014 roku, koszt tramwaju na trasie Krowodrza Górka-Górka Narodowa ma wynieść ok. 200 mln złotych. Trasa ta ma wynosić 4,6 km. Z dokumentu “Informacja ogólna nt. stanu realizacji inwestycji strategicznych na dzień 30 września 2013” pojawia się informacja, że na linię tramwajową Krowodrza Górka-ul. Bociana przeznaczone było z budżetu miasta 357 tys. złotych.

Podobnie trasa Meissnera-Mistrzejowice pojawia się w prasie jako planowana inwestycja. Niektóre źródła, jak portal Kraków Nasze Miasto, podają, że wyniesie ona ok. 150 mln złotych. Inne, np. Gazeta Krakowska, wskazują na kwotę 142 mln złotych.

Również plany powstania tzw. “Trasy Zwierzynieckiej” oraz tras tramwajowych na ulicy Stella-Sawickiego i alei Słowackiego nie są nowe. Wg. Wieloletniego Planu Inwestycyjnego na lata 2008-2017 linia na Stella-Sawickiego ma mieć 4 km, na alei Słowackiego 1 km podwójnego torowiska, zaś Trasa Zwierzyniecka ma 1,8 km. Nie ma jednak podanych kosztów tych linii. Jedynie w artykule z Gazety Krakowskiej z lipca 2012 roku podane są informacje o przybliżonych kosztach inwestycji na Stella-Sawickiego – 391 mln złotych. Ciężko zaś ocenić koszt Trasy Zwierzynieckiej, ponieważ jest to rozbudowany projekt. Wiadomo, że w 2013 roku z budżetu miasta przeznaczono na nią 329 tys. złotych, a jest to zaledwie część kosztów budowy. Brak natomiast jakichkolwiek wiadomości o kosztach inwestycji na al. Słowackiego.

Podsumowując te dane, które posiadamy (a których źródłem są głównie artykuły prasowe) okazuje się, że koszt tych inwestycji mógłby wynieść 741 329 000 złotych. Nie są to jednak dane jednoznaczne, dlatego słowa Ł. Gibały pozostają nieweryfikowalne.

 

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

POMÓŻ NAM DZIAŁAĆ!

Co­dzien­nie spraw­dza­my praw­do­mów­ność po­li­ty­ków. Walczymy z dez­in­for­ma­cją, fake new­sa­mi i ma­ni­pu­la­cją w prze­strze­ni pu­blicz­nej.

Żeby za­cho­wać nie­za­leż­ność, po­trze­bu­je­my Two­jego wsparcia.