Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Jajka w supermarketach tylko z wolnego wybiegu? Fałsz
Jajka w supermarketach tylko z wolnego wybiegu? Fałsz
W większości supermarketów w Polsce już nie kupimy innych jajek niż te z wolnego wybiegu.
- Supermarkety zaczęły odchodzić od chowu klatkowego. Jajek „trójek” nie kupimy już w Biedronce, Kauflandzie czy Makro.
- Część supermarketów i sieci sklepów zadeklarowała całkowite odejście od jajek z chowu klatkowego do 2025 roku. Jest to m.in. Lidl (s. 4), Aldi, Carrefour, Dino czy Auchan. Tym samym w wybranych sklepach nadal kupimy jajka z chowu klatkowego (1, 2).
- W każdym z przeanalizowanych przez nas supermarketów oprócz jajek z wolnego wybiegu w ofercie dostępne są jajka z chowu ściółkowego (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8).
- Kury hodowane w systemie ściółkowym nie są trzymane w klatkach i mają dostęp do świeżej wody i pokarmu, ale nadal przebywają w zamkniętych pomieszczeniach. Dopiero system wolnowybiegowy i ekologiczny zapewnia kurom dostęp do dużej powierzchni na świeżym powietrzu.
- Nie jest więc prawdą, że klienci mają do wyboru tylko jajka od kur z wolnego wybiegu. Wypowiedź wiceministra rolnictwa oceniamy jako fałsz.
Debata o rolnictwie. Pojawił się temat jajek
W Kanale Zero debatowano o sytuacji rolników w Polsce i UE. Zorganizowano ją w związku z protestami osób z tej branży, które dotyczą nie tylko Polski, lecz także m.in. Francji czy Włoch. Rolnicy manifestują swoje niezadowolenie z niskiej opłacalności produkcji rolnej i niekontrolowanego ich zdaniem napływu towarów z Ukrainy.
Podczas tej debaty pojawił się również temat sprzedaży jajek. Według wiceministra rolnictwa Michała Kołodziejczaka w większości supermarketów w Polsce nie kupimy już jajek innych niż te z wolnego wybiegu.
Rodzaje chowu kur niosek. Supermarkety rezygnują z jednego
Prawdą jest to, że supermarkety zaczęły rezygnować ze sprzedaży jajek tzw. trójek, czyli pochodzących z chowu klatkowego. Pisały o tym media (m.in. 1, 2, 3). Jak wskazuje stowarzyszenie Otwarte Klatki, w takim chowie kury nie mają dostępu do światła i świeżego powietrza. Stłoczone są w klatkach o małej przestrzeni do życia i spełniania codziennych potrzeb, o czym również pisze w swoim przewodniku o systemach chowu organizacja Compassion in World Farming.
Klienci nie są jednak zmuszani do zakupu jajek z wolnego wybiegu. W sprzedaży są jeszcze jajka z chowu ściółkowego, czyli „dwójki”. Kury hodowane w ten sposób nie są trzymane w klatkach, ale przebywają w większych, zamkniętych pomieszczeniach i mają dostęp do świeżej wody i pokarmu.
Są jeszcze jajka z chowu ekologicznego (0), w którym kury mają dużą przestrzeń do dyspozycji, mogą swobodnie opuszczać kurnik, skubać trawę, a karmione są ekologiczną karmą. Jest to niejako forma wolnowybiegowa, z tym że jajka z wolnego wybiegu, czyli tzw. jedynki, pochodzą od kur, które są karmione paszą. Cała hodowla musi spełniać szereg wymogów, aby jajka uznano za ekologiczne.
Supermarkety bez jajek „trójek”
W definicji Głównego Urzędu Statystycznego supermarket to „Sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m kw. do 2499 m kw. prowadzący sprzedaż głównie w systemie samoobsługowym, oferujący szeroki asortyment artykułów żywnościowych oraz artykułów nieżywnościowych częstego zakupu”.
Wiele supermarketów, dyskontów i sieci sklepów zrezygnowało już z jajek pochodzących z chowu klatkowego, ale są w nich dostępne wszystkie inne opisane powyżej. Zgodnie z informacjami zbieranymi przez Otwarte Klatki, sieć dyskontów Biedronka już w 2022 roku zakończyła wycofywanie jajek z chowu klatkowego ze swoich sklepów.
Również na 2022 rok zakończenie tego procesu zadeklarowała sieć supermarketów Kaufland. Klienci nie kupią „trójek” także w Makro oraz w sklepach Żabka. Do 2025 roku z jajek z chowu klatkowego całkowicie ma wycofać się sieć dyskontów Lidl (s. 4) i supermarkety Carrefour, Auchan, Dino, Aldi i Społem.
Polacy rezygnują z jajek od kur w klatkach
W 2020 roku Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie Otwartych Klatek przeprowadziło badanie opinii publicznej, pytając Polki i Polaków, co sądzą o klatkowej hodowli kur niosek. Z badań wynika, że ponad 80 proc. ankietowanych uważa, że chów klatkowy kur niosek nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków do życia.
Podczas zakupu jajek Polacy sprawdzają przede wszystkim datę ich ważności i sposób hodowli kur, od których pochodzi produkt. Jak wynika z badania CBOS z 2018 roku, hodowla jest brana pod uwagę przy zakupie jajek przez 35 proc. Polaków. Na datę ważności patrzyło 32 proc.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter