Projekty

W ramach Stowarzyszenie Demagog angażujemy się w projekty międzynarodowe i krajowe. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź nasze działania.
RadioZet

Współpraca z Radiem ZET przed wyborami

W związku z trwającą prekampanią wyborczą, rozpoczęliśmy współpracę z Radiem Zet w ramach projektu fact-checkingowego, którego celem jest podniesienie poziomu debaty publicznej. Będziemy sprawdzać wypowiedzi polityków.

  • Nasi analitycy poddadzą weryfikacji wypowiedzi polityków udzielających wywiadów m.in. w programie Gość Radia ZET.
  • Wyniki analiz będą dostępne na naszej stronie internetowej, ale także w specjalnej zakładce – „Taka jest prawda” na stronie radiozet.pl i omawiane na antenie.
  • Efekty współpracy publikowane będą również w mediach społecznościowych
Itaka

Promocja numeru 116 000

Co dwie minuty w Europie dochodzi do zaginięcia dziecka, oznacza to 250 000 zaginięć każdego roku. Dlatego rozpoczęliśmy współpracę z Fundacją ITAKA, nawiązaną dzięki wsparciu federacji Missing Children Europe i Unii Europejskiej.

  • Naszym celem jest promocja numeru 116 000 oraz budowanie większej świadomości związanej z zaginięciami dzieci.
  • Wraz z Fundacją ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych przygotowaliśmy liczne działania edukacyjne, wśród których znajdują się publikacje eksperckie skierowane do rodziców i rówieśników, mające zwrócić uwagę na sygnały, wskazujące, że dziecko planuje ucieczkę, a także działania weryfikujące najbardziej popularne fałszywe informacje pojawiające się w mediach, dotyczące zaginięć dzieci.

Chatbot klimatyczny

Stowarzyszenie Demagog we współpracy z portalem Crazy Nauka oraz Grupą Defence24 w ramach projektu “Climate Factbot – an educational chatbot” (“Klimatyczny factbot – chatbot edukacyjny”) stworzyli chatbota edukacyjnego oraz największą bazę danych agregująca informacje z zakresu zmian klimatu w Polsce.

Projekt ma na celu ograniczanie fałszywych informacji dotyczących zmian klimatu oraz prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi.

Przejdź do strony projektu

Docieraj do źródła prawdy!

Docieraj do źródła prawdy!

Od rozpoczęcia działań militarnych Rosja rozpoczęła równolegle także wojnę informacyjną w internecie. W polskiej infosferze pojawia się coraz więcej nieprawdziwych informacji mających na celu zdyskredytowanie i zmarginalizowanie znaczenia wojny, a także podważenie zaufania polskiego społeczeństwa do ukraińskich obywateli.

Dezinformacja to potężna broń, która może mieć realny wpływ na bieg naszej historii, dlatego tak ważne jest, żeby wspólnie przeciwdziałać dezinformacji i powstrzymać skutki jej szkodliwości. W związku z rocznicą wybuchu wojny w Ukrainie chcemy zwrócić uwagę społeczeństwa na przykłady rozpowszechnianych manipulacji i fałszywych informacji.

Nie bądź botem. Włącz myślenie!

Nie bądź botem. Włącz myślenie!

Nie musisz działać jak automat!

Udostępniasz coś w sieci, a potem okazuje się, że nie jest to prawda? Coraz częściej rozpowszechniamy fake newsy jak automaty. Klikamy i udostępniamy. Najwyższy czas wyłączyć automatyczny tryb i przełączyć się na myślenie.

Wraz z Olą i Piotrem Stanisławskimi – autorami bloga Crazy Nauka, Gosią Kilian ze Stowarzyszenia Demagog, Martinem Stankiewiczem – twórcą internetowym, Joanną Gutral – psycholożką, Kasią Gandor – twórczynią internetową oraz Marcinem Napiórkowskim – semiotykiem kultury nagraliśmy w formie video edukacyjne rozmowy, z których dowiecie się, jak walczyć z fake newsami.

Dlaczego taka kampania?

W dobie natłoku informacji bardzo trudno odróżnić prawdę od fałszu. Dlatego stworzyliśmy kampanię edukacyjną, która ma za zadanie wyrobić w nas naturalny odruch weryfikacji treści w Internecie.

Więcej informacji
Fajnie, że wiesz!

Fajnie, że wiesz!

Zagraj w edukacyjną grę przygotowaną przez zespół Demagog.org.pl i uodpornij się na fake newsy.

Jak to działa?

  • Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci odróżniać fałszywe informacje od prawdziwych.
  • Sprawdź się! Wybierz kategorię tematyczną i zagraj w nasz quiz. Oceń co jest fake newsem na podstawie prawdziwych przykładów z internetu.

FAKE kNOw MORE

FAKE kNOw MORE to projekt z zakresu edukacji medialnej skierowany do edukatorów pracujących z młodzieżą z mniej uprzywilejowanych środowisk, w tym do pracowników placówek wsparcia dziennego.

  • Przygotowane przez nas materiały, aktywności i narzędzia programowe pomogą młodzieży zrozumieć, w jaki sposób emocje i osobiste doświadczenia, kształtują naszą podatność na dezinformację.
  • Liderem projektu jest Fundacja Szkoła z Klasą. Zaangażowane są również organizacje pozarządowe z innych państw — Fakescape z Czech, Smilemundo z Hiszpanii i ADFABER z Rumunii. Nasi partnerzy dopasują materiały edukacyjne wraz z metodyką do lokalnego kontekstu, dzięki czemu młodzież z Czech, Hiszpanii i Rumunii również będzie mogła lepiej zadbać o swoją odporność na dezinformację.

Fact-checking i zwalczanie dezinformacji: wybory prezydenckie 2025

Wybory to szczególnie wrażliwy okres, w trakcie którego debata publiczna narażona jest na rosnącą liczbę przekazów informacyjnych płynących nie tylko z rzetelnych źródeł. Celem projektu jest wzmocnienie odporności na dezinformację poprzez dostarczanie rzetelnych danych, promowaniu krytycznego myślenia i edukowaniu wyborców w zakresie rozpoznawania fałszywych narracji. W ramach aktywności powstaną:

  • Analizy factcheckingowe wypowiedzi i obietnic kandydatów w wyborach oraz raporty dotyczące trendów dezinformacyjnych opublikowane na dedykowanej podstronie,
  • Cotygodniowe raporty i alerty medialne w celu przyspieszenia reakcji na manipulacje,
  • Kampania edukacyjna przed wyborami prezydenckimi wykorzystująca infografiki, wideo i podcasty prezentujące podstawowe informacje o technikach rozpoznawania fałszywych narracji.

Program Fact-Checking and Countering Disinformation: Poland’s 2025 Presidential Election jest prowadzony przez Stowarzyszenie Demagog dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation. Wyłączna odpowiedzialność za wszelkie treści wspierane przez European Media and Information Fund (EMIF) spoczywa na autorach i niekoniecznie musi odzwierciedlać stanowisko EMIF i Partnerów Funduszu, Calouste Gulbenkian Foundation i European University Institute.

EMIF

Praktyki Społeczne Użyteczne

Dołączyliśmy do projektu Praktyki Społecznie Użyteczne realizowanego przez Federację Mazowia

Staż w ramach Praktyk Społecznie Użytecznych jest okazją zarówno dla osób studenckich, jak i dla praktykodawców. Praktyki będą szansą na zdobycie doświadczenia dzięki realnej działalności w organizacji, której celem jest poprawa jakości debaty publicznej w Polsce, a także otrzymanie zaliczenia na studiach. Rolą Federacji Mazowia jest łączenie studentów i studentek z organizacjami zapewniającymi praktyki, udzielanie wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i formalnego, a także pokrywanie części kosztów praktyk i zapewnianie wynagrodzenia ich organizatorom.

Zadanie publiczne sfinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.

AI4TRUST: AI-based antidote to disinformation online

Celem europejskiego projektu AI4TRUST jest połączenie ludzkich umiejętności z potencjałem sztucznej inteligencji, aby szybko i skutecznie walczyć z dezinformacją w sieci.

  • W tym kontekście w ramach finansowanego przez UE projektu AI4TRUST zostanie opracowany hybrydowy system oparty na współpracy maszyny z człowiekiem oraz zaawansowanych rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji.
  • Stanowić będzie to wsparcie dla pracowników mediów i decydentów w walce z dezinformacją.
  • System ten umożliwi monitorowanie niemal w czasie rzeczywistym licznych internetowych platform społecznościowych. Będzie filtrował szum społeczny i analizował treści multimedialne (tekstowe, dźwiękowe, wizualne) i wielojęzyczne za pomocą nowatorskich algorytmów AI.

Przejdź do strony projektu

Patronat nad akademickim konkursem „DETEKTOR”

„Co zrobić tam, gdzie doniosły fakt ginie w powodzi falsyfikatów, a głos prawdy zagłuszony zostaje niesamowitą wrzawą…?” – pytał Stanisław Lem w powieści „Głos Pana” z 1968 roku. Od 2022 roku Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim działa wspólnie ze Stowarzyszeniem Demagog przy organizacji konkursu factcheckingowego „DETEKTOR” dla studentów I i II stopnia.

  • Najważniejszym celem wydarzenia jest promocja edukacji medialnej związanej z weryfikacją fałszywych informacji oraz próba wyłonienia młodych talentów w dziedzinie fact-checkingu.
  • Stowarzyszenie Demagog jako główny patron konkursu „DETEKTOR” zapewnia możliwość odbycia wakacyjnych staży w połączeniu z mentoringiem dla zwycięzców konkursu.

Przejdź do strony projektu

Logo CEDMO

Central European Digital Media Observatory (CEDMO)

Od maja 2024 roku jesteśmy członkami CEDMO – interdyscyplinarnej sieci ekspertów, analityków, fact-checkerów i naukowców zajmujących się dezinformacją i edukacją medialną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Konsorcjum obecnie składa się z 13 członków współpracujących nad wzmocnieniem kluczowych elementów długoterminowego celu projektu.

Dziennikarze z międzynarodowej agencji prasowej Agence France-Presse (AFP), a także fact-checkerzy z polskiegoczeskiego i słowackiego Demagoga są odpowiedzialni za szybkie reagowanie na narracje dezinformacyjne i bieżące weryfikowanie faktów. Ich działania uzupełnia holenderska grupa Bellingcat, która koncentruje się na weryfikacji informacji z wykorzystaniem publicznie dostępnych źródeł (OSINT).

Naukowcy z Kempelen Institute of Intelligent Technologies (KInIT) (Słowacja) i Politechniki Czeskiej (CTU) opracowują metody i narzędzia pomagające fact-checkerom pracować szybciej i efektywniej, wykrywające deepfake’i, oceniające zgodność z Aktem o usługach cyfrowych (DSA) i umacniające kompetencje medialne.

Badaniami nad głównymi narracjami dezinformacyjnymi oraz ich wpływem na społeczeństwo i demokratyczne funkcjonowanie krajów Europy Środkowej zajmuje się polski Uniwersytet SWPS we współpracy z ekspertami z Uniwersytetu Karola.

Słowacki GLOBSEC skupia się na działaniach związanych ze zwiększaniem odporności państw na dezinformację i wzmacnianiem kompetencji medialnych poprzez warsztaty o charakterze edukacyjnym. Wraz z innymi partnerami, takimi jak AFP i organizacjami Demagog z CzechPolski i Słowacji, koncentruje się także na działaniach regulacyjnych.

Za wzmacnianie i doskonalenie działań w zakresie rozwoju kompetencji medialnych odpowiada polski państwowy instytut badawczy NASK przy pomocy słowackiej agencji PR Seesame, która jest również zaangażowana w działania komunikacyjne projektu.

Infrastrukturę techniczną w ramach konsorcjum zapewnia Ateńskie Centrum Technologiczne (ATC) z Grecji.

Przejdź do strony projektu