Strona główna Analizy 10 faktów o telefonie 116 000. To trzeba wiedzieć

10 faktów o telefonie 116 000. To trzeba wiedzieć

10 faktów o telefonie 116 000. To trzeba wiedzieć

Fot. Unsplash / Modyfikacje: Demagog

10 faktów o telefonie 116 000. To trzeba wiedzieć

Gdy znika dziecko, w głowie pojawia się mnóstwo pytań. Zgłoszenie na policję i co dalej? Każda taka sytuacja jest alarmująca i wymaga wyjaśnienia. Na te potrzeby kompleksowo odpowiada Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka Fundacji ITAKA. Co powinieneś wiedzieć o numerze 116 000?

1. Możesz dzwonić o każdej porze dnia i nocy

Na numer 116 000 możesz dzwonić siedem dni w tygodniu, przez całą dobę. W przypadku zniknięcia dziecka liczy się każda minuta, a bliscy zaginionego potrzebują całodobowego wsparcia. Połączenie jest całkowicie bezpłatne zarówno z telefonu komórkowego, jak i stacjonarnego na terenie całego kraju. 

2. Specjaliści przychodzą z pomocą

Średnio 2 tys. połączeń w miesiącu odbierają specjaliści do spraw poszukiwań Fundacji ITAKA, a także psychologowie i prawnicy. Eksperci nie oceniają dzwoniącego, lecz skupiają się wyłącznie na udzieleniu mu pomocy. Weryfikują informacje, kontaktują się z policją i mediami, wspierają rodziny, które czekają na odnalezienie dziecka. 

3. Otrzymasz pomoc w szukaniu zaginionych dzieci i nastolatków 

W Europie dochodzi do 300 tys. zaginięć dzieci i młodzieży rocznie. Przyczyną zaginięć najmłodszych jest zazwyczaj brak wystarczającej opieki ze strony dorosłych. Starsze dzieci znikają przez kłopoty, które je przerastają. Telefon 116 000 wspiera osoby poszukujące najmłodszych członków swojej rodziny, w tym niezwykle trudnym dla nich okresie. Dzwonić może każda osoba, dotknięta i zatroskana zniknięciem dziecka lub nastolatka.

4. Ucieczki dzieci — nie bagatelizuj problemu, zadzwoń

Na numer 116 000 możesz dzwonić w każdej sytuacji, która wzbudzi Twoje podejrzenie. Czasami dorośli bagatelizują problem, gdy dziecko zniknie z domu i istnieje duże prawdopodobieństwo, że uciekło. Natomiast w żadnym wypadku nie powinieneś tego lekceważyć. Każde takie zdarzenie to sygnał, że dzieje się coś niepokojącego, coś, co przerasta dziecko.

W czasie ucieczki czeka na dzieci wiele niebezpieczeństw, takich jak głód czy bezdomność. Uciekinierzy padają też ofiarami przestępstw lub sami łamią prawo.

5. Telefon nie tylko dla rodziców. Dzwonią też nastolatkowie 

Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych podkreśla, że na telefon 116 000 dzwonią nie tylko potrzebujący rodzice i opiekunowie. Często to rówieśnicy: koledzy czy przyjaciółki, wiedzą o sytuacji osoby zaginionej więcej niż rodzina. To dzięki nieocenionej pomocy informatorów możliwe jest prowadzenie poszukiwań.

Informatorom zapewnia się dyskrecję i pełną anonimowość. Znajomi mogą zadzwonić i zaoferować wsparcie bez obaw, że narażą się na dodatkowe problemy z dorosłymi. 

6. Telefon jest też dla samych zaginionych

Pod numerem 116 000 pomoc mogą uzyskać także osoby zaginione. Zdarzają się sytuacje, gdy osoba zaginiona sama dzwoni i się zgłasza. Specjaliści wysłuchają, pomogą w powrocie do domu i w skontaktowaniu się z policją. 

7. Powrót dziecka po ucieczce. To nie koniec problemu

Powrót do domu to sukces, ale wcale nie oznacza, że problem został rozwiązany. Numer telefonu 116 000 pozostaje otwarty także dla osób potrzebujących porady i wsparcia już po odnalezieniu dziecka.

Emocje doświadczane podczas zaginięcia mogą być trudne do przepracowania. Utrata zaufania, problemy finansowe i prawne, rozpad rodziny –  to tylko niektóre z potencjalnych problemów, w rozwiązaniu których pomogą eksperci czekający na telefon.

8. Ucieczce można zapobiec 

Ucieczka nie jest zdarzeniem całkowicie niespodziewanym. Sygnały są widoczne już przedtem – im szybciej je zauważysz, tym lepiej. O wiele lepiej jest otoczyć dziecko troską i podjąć odpowiednie działania profilaktyczne, niż ryzykować jego zaginięciem.

Jeśli podejrzewasz, że Twój podopieczny planuje ucieczkę, możesz zgłosić się po pomoc pod numerem 116 000. Specjaliści pomogą rozwiązać napiętrzające się trudności, zanim dojdzie do kryzysu.

9. Spór rodzicielski. Eksperci pomogą rozwiązać konflikt  

Niezgoda między rodzicami w kwestiach podziału władzy rodzicielskiej, miejsca zamieszkania czy nawet pragnienie zemsty na byłym partnerze często skutkują sytuacją, w której jeden z rodziców bezprawnie zabiera dziecko w nieznane miejsce. To tak zwane porwanie rodzicielskie, podczas którego jedno z rodziców pozbawia drugiego kontaktu z dzieckiem.

Porwanie rodzicielskie to coś więcej niż zaginięcie, bo w grę wchodzi kryzys rodzinny. Specjaliści spod numeru 116 000 oferują wsparcie w przeprowadzeniu mediacji, a także pomoc prawną oraz psychologiczną. W centrum ich zainteresowania leży przede wszystkim zażegnanie konfliktu i pomoc dziecku.

10. 116 000 działa w 32 krajach Europy

Numer 116 000 działa w 32 krajach Europy i obsługiwany jest przez lokalnych operatorów, którymi są fundacje lub policja. Jeśli więc dziecko lub nastolatek zaginie np. podczas zagranicznych wakacji — poza zgłoszeniem jego zaginięcia na policję, można również skorzystać ze wsparcia specjalistów dyżurujących na linii. 

Kraje, w których działa numer to: Albania, Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Malta, Holandia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Ukraina, Wielka Brytania. 

Infografika: 10 faktów o telefonie 116 000

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!