Strona główna Analizy Big Tech i media społecznościowe. Jak walczy się z dezinformacją?

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Big Tech i media społecznościowe. Jak walczy się z dezinformacją?

Komisja Europejska opublikowała w lipcu br. raport dotyczący akcji podejmowanych przez media społecznościowe oraz Big Tech na rzecz ograniczania poziomu dezinformacji w zakresie COVID-19 oraz szczepień. Podobne raporty publikowane były co miesiąc, aktualizując postępy prac nad zwalczaniem dezinformacji. Poniższa analiza zawiera informacje o działaniach Facebooka, Google’a, Microsoftu, TikToka i Twittera.

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Big Tech i media społecznościowe. Jak walczy się z dezinformacją?

Komisja Europejska opublikowała w lipcu br. raport dotyczący akcji podejmowanych przez media społecznościowe oraz Big Tech na rzecz ograniczania poziomu dezinformacji w zakresie COVID-19 oraz szczepień. Podobne raporty publikowane były co miesiąc, aktualizując postępy prac nad zwalczaniem dezinformacji. Poniższa analiza zawiera informacje o działaniach Facebooka, Google’a, Microsoftu, TikToka i Twittera.

Facebook

W czerwcu 2021 roku centrum informacji o koronawirusie na Facebooku odwiedziło 26 mln obywateli państw UE oraz ponad 200 mln osób na całym świecie. Centrum informacji jest stroną zapewniającą podstawowe i zweryfikowane wiadomości, a odnośnik do centrum znajduje się pod każdym postem odwołującym się do tematyki pandemicznej. Ponadto Facebook wraz z innymi organizacjami (np. WHO i Bank Światowy) finansuje badania w ramach inicjatywy Alliance for Advancing Health Online, która ma celu poszerzenie wiedzy opinii publicznej o tym, jak wykorzystywać media społecznościowe i nauki behawioralne do poprawy zdrowia społeczności na całym świecie.

Facebook oprócz promocji wiedzy na temat COVID-19 usuwa nieprawdziwe informacje. W czerwcu na Facebooku i Instragramie w państwach UE usunięto ponad 76 tys. (210 tys. na świecie) treści zawierających nieprawdziwe informacje dotyczące pandemii i szczepień, które naruszyły politykę platformy dotycząca dezinformacji.

W celu zapewnienia należytej jakości Facebook deklaruje współpracę z 80 organizacjami fact-checkingowymi, które weryfikują informacje w 60 językach, z czego 35 organizacji przypada na UE i Europę. Jednocześnie w celu automatyzacji analizy danych, wraz z Michigan State University, prowadzone są badania nad sztuczną inteligencją, która będzie w stanie rozpoznać deepfake’a (technikę modyfikacji obrazu, która służy do fałszywego przedstawiania ludzkiej twarzy).

Google

Z falą fake newsów dotyczących pandemii walczy również Google, które jest najczęściej użytkowaną wyszukiwarką internetową na świecie. Firma z Doliny Krzemowej stara się ściśle współpracować z rządami poszczególnych państw, co owocuje lepszą ekspozycją stron rządowych, zawierających informacje na temat pandemii.

Poza tym w wyszukiwarce wyodrębniono sekcję poświęconą wiadomościom o pandemii COVID-19. Google zapewnia także interaktywne wykresy prezentujące dane dotyczące zakażeń, zgonów i liczby osób zaszczepionych. Z kolei Google Maps ułatwia również znalezienie najbliższego punktu szczepień. W czerwcu 2021 roku z takiej opcji mogli skorzystać obywatele Francji, Polski, Włoch, Irlandii i Szwajcarii. Z informacji zweryfikowanymi przez portale fact-checkingowe można zapoznać się w narzędziu Google Fact-Check Tool.

W należącym do firmy serwisie Youtube również znajdziemy odnośniki do stron rządowych, informujących o koronawirusie i szczepieniach, które są zamieszczanie pod filmem. Od listopada 2020 roku do marca 2021 roku YouTube w ramach polityki zwalczającej dezinformację usunął 30 tys. filmów, które zawierały stwierdzenia sprzeczne z wiedzą medyczną na temat szczepień.

Poza tym Google wspiera finansowo projekty, które mają na celu walkę z dezinformację. W ramach inicjatywy Google Ad Grants przeznaczono 0,5 mld euro na rzecz rządów, społeczności oraz organizacji zdrowia publicznego. Środki te zostały przekazane na kampanie społeczne dotyczące szczepień.

Microsoft

Microsoft za pomocą wyszukiwarki Bing podsuwa w sekcji Microsoft News autoryzowane informacje na temat pandemii. Szukając informacji powiązanych z pandemią, w pierwszej kolejności wyszukiwarka proponuje odpowiedzi na często zadawane pytania, a także informacje ze stron rządowych. Microsoft stworzył ośrodek informacyjny, dostępny na 39 rynkach na świecie (information hub), w którym zawarte są wiadomości i artykuły z zaufanych źródeł. W Bing znajdziemy także licznik osób zaszczepionych w poszczególnych regionach świata. Wyszukiwarka posiada także funkcję „fact check”, która wskazuje pierwotne źródło informacji i pozwala ocenić ich wiarygodność.

W czerwcu 2021 roku Microsoft przedłużył współpracę z firmą NewsGuard, której oprogramowanie zapewnia (w czasie używania przeglądarki Microsoft Edge) wskazywanie potencjalnych fake newsów na temat pandemii i szczepień. Realizując politykę dotyczącą treści wprowadzających w błąd, Microsoft dodatkowo stara się wykluczyć reklamy, które usiłują wykorzystać kryzys związany z COVID-19 w celach komercyjnych. W czerwcu tego roku Microsoft zablokował niemal 4,5 milionów takich reklam (z czego 1,5 mln w Europie). Dodatkowo firma deklaruje wsparcie dla projektów fact-checkingowych VaxFacts i Project Origin.

TikTok

Chińska aplikacja TikTok zapewnia bazę informacyjną o pandemii oraz sugeruje popularne hasła skojarzone z COVID-19 i szczepieniem, które kierują zainteresowanych bezpośrednio na strony rządów i organizacji międzynarodowych. Dodatkowo TikTok promuje zweryfikowane konta internetowe (np. Team Halo), które zajmują się podnoszeniem świadomości w obszarze szczepień. Podobnie jak inni giganci technologiczni kooperuje z organizacjami fact-checkingowymi, takimi jak: AFP, Animal Político, Estadão Verifica, Facta.news, Lead Stories, Newtral, Politifact, SciVerify, Teyit oraz dpa Deutsche Presse-Agentur.

Materiał w aplikacji oznaczony jako potencjalny fake news odznacza się dodatkową informacją o jego szkodliwości przy próbie przesłania go innym użytkownikom. W maju oznaczono 75 tys. filmów zawierających nieprawdziwe informacje, natomiast w czerwcu już 114 tys.

Twitter

Od 1 marca 2021 wpisy zawierające informacje wprowadzające w błąd są oznaczane. Nowa polityka Twittera w przypadku niezastosowania się do ostrzeżeń zakłada możliwość skasowania wpisu, zablokowania konta lub też jego usunięcia w przypadku poważnego naruszenia polityki portalu, która została sprecyzowana pod tym linkiem. 

Z danych wynika, że stronę covid19.twitter.com do czerwca odwiedziło 160 mln ludzi, ponad 2 mld razy. Od wprowadzenia nowych zasad polityki informacyjnej w zeszłym roku Twitter podważył autentyczność 11,7 mln kont, zawiesił 1 496 kont oraz usunął ponad 43 tys. tweetów w skali całego świata.

Tylko w czerwcu 729  promowanych tweetów naruszyło politykę reklamową portalu. Zostały one wstrzymane oraz usunięte z promocji, w dużej mierze dzięki algorytmowi, który wykrył aż 97 proc. przypadków.

Artykuł powstał w ramach projektu „Fakty w debacie publicznej”, realizowanego z dotacji programu „Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy”, finansowanego z Funduszy EOG.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!