Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Dino rozdaje torby z prezentami? To scam!
Oszuści podszywają się pod sieć sklepów Dino, aby wyłudzić dane
Źródło: Facebook / Modyfikacje: Demagog
Dino rozdaje torby z prezentami? To scam!
Oszuści podszywają się pod sieć sklepów Dino, aby wyłudzić dane
FAKE NEWS W PIGUŁCE
- Na Facebooku pojawiła się informacja, że sieć sklepów Dino organizuje akcję rozdawania darmowych toreb prezentowych z okazji świąt i 27. urodzin marki.
- Profil udostępniający post podszywa się pod oficjalną stronę sklepu. Dino nie obchodzi 27. urodzin, firma funkcjonuje w Polsce od 1999 roku.
- Oszuści, zachęcając do wypełnienia formularza, chcą wyłudzić nasze dane. Wykorzystywana przez nich strona (link bezpieczny) została oznaczona jako niebezpieczna przez CERT Orange Polska.
Na portalu Facebook pojawił się post informujący, że sieć sklepów Dino zamierza rozdać 670 darmowych toreb prezentowych. Akcja miała być prowadzona z okazji świąt oraz 27-lecia Dino w Polsce.
Wpis został umieszczony przez konto o nazwie Dino fans. Dołączono do niego zdjęcia promocyjne sklepu Dino, fotografię pracowników pakujących pakiety prezentowe oraz telefony od firmy Apple.
Post w krótkim czasie zdobył ponad 200 polubień, dwa tysiące komentarzy i blisko półtora tysiąca udostępnień. Internauci chętnie biorą udział w konkursie (1, 2, 3).
To nie jest oficjalne konto sklepów Dino!
Konto Dino fans podszywa się pod oficjalny fanpage tego sklepu na Facebooku.
Fałszywy profil ma zaledwie 75 polubień, zamieszczone zostały w nim jedynie cztery wpisy, wszystkie w przeciągu dwóch dni od pojawienia się profilu. Dla porównania prawdziwy profil Dino Polska posiada ponad 245 tysięcy polubień i dziesiątki postów reklamujących aktualne oferty sklepu.
Autentyczność fanpage’a Dino Polska stwierdza symbol weryfikacji, czyli niebieski znaczek umieszczony obok nazwy. Stanowi on potwierdzenie autentyczności marki lub osoby publicznej, która została przyznana przez Facebook.
Post sugeruje, że akcja promocyjna prowadzona jest z okazji nadchodzących świąt i 27. urodzin marki w Polsce. Jest to fałszywa informacja. W rzeczywistości marka jest obecna w Polsce od 1999 roku, czyli 23 lata.
Prawdziwe pochodzenie zdjęć
Używając narzędzia Google Lens odkrywamy, że zdjęcia, które rzekomo uwiarygodniają konkurs, nie mają z nim nic wspólnego i wykorzystano je już wcześniej.
Poprzednio fotografię sklepu udekorowanego balonami opublikował serwis Toruń Nasze Miasto. Piętrzące się paczki pakowane przez pracowników tak naprawdę ukazują pakunki, które zostały rozdystrybuowane potrzebującym w Dżakarcie. Oszuści wykorzystali też zdjęcia udekorowanego sklepu pochodzące z otwarcia punktu Dino w Legnickim Polu.
To próba wyłudzenia danych
Oszuści w komentarzach do posta udostępniają linki do fałszywej strony internetowej (link bezpieczny) i zachęcają do wypełnienia zamieszczonego tam formularza.
Odnośniki zamieszczone w komentarzach prowadzą do strony internetowej (link bezpieczny). Należy pamiętać, żeby samodzielnie nie wchodzić w podejrzane adresy, ponieważ grozi to utratą wrażliwych danych, a nawet pieniędzy. My skorzystaliśmy z narzędzia do archiwizacji stron internetowych.
Kliknięcie w formularz rejestracyjny (link bezpieczny) przenosi do strony zablokowanej przez CERT Orange Polska. Komunikat przestrzega przed próbą wyłudzenia danych.
Podsumowanie
W Internecie możemy natknąć się na wiele scamów. W ostatnim czasie opisywaliśmy oszustwa wykorzystujące wizerunki sklepów takich jak Action czy Biedronka. W naszym serwisie znajdziecie także tekst będący zbiorem porad, jak rozpoznać, czy mamy do czynienia z internetowym oszustwem.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter