Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Park nad Wisłostradą
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Park nad Wisłostradą
Powstanie nowy park nad zakrytym odcinkiem Wisłostrady, jako przedłużenie Ogrodów Zamkowych.
Program wyborczy Rafała Trzaskowskiego zawierał obietnicę przeniesienia odcinka Wisłostrady na wysokości Placu Zamkowego do tunelu i utworzenie na odzyskanej powierzchni nowego miejskiego parku. Takie rozwiązanie miało służyć dalszemu „zwrotowi Warszawy ku Wiśle” i umożliwieniu mieszkańcom miasta przejście spacerem z placu Bankowego nad brzeg największej rzeki w stolicy.
Wisłostrada
Wisłostrada to nieformalna nazwa powstałej w latach 1971-1974 trasy szybkiego ruchu prze- biegającej wzdłuż lewego brzegu Wisły. Składają się na nią ulice: Wybrzeże Gdyńskie, Wybrzeże Gdańskie, Wybrzeże Kościuszkowskie, Wioślarska, Solec, Czerniakowska, Pułkowa, Powsińska, Wiertnicza, Przyczółkowa i Łukasza Drewny. Łączna długość trasy wynosi ponad 20 km. Do ostatnich większych przedsięwzięć zrealizowanych na Wisłostradzie należało wybudowanie liczącego ok. 900 m Tunelu Wisłostrady na Powiślu w latach 2001-2002 (oddany do użytku w 2003 roku był najdłuższym tunelem drogowym w Polsce aż do 2016 roku, kiedy to powstał tunel pod dnem martwej Wisły w Gdańsku) oraz budowa tzw. estakad bielańskich w latach 2007-2008. W czasie kampanii na urząd prezydenta Warszawy w 2018 roku Rafał Trzaskowski mówił w mediach, że chce, aby tunelem przebiegał odcinek Wisłostrady od ul. Sanguszki do ogrodów przed Zamkiem Królewskim. Utworzenie nowego parku na odzyskanej przestrzeni miało być połączone z budową parkingu podziemnego pod placem Teatralnym.
Odpowiedź Zarządu Zieleni Miejskiej
Z udzielonej nam przez Zarząd Zieleni Miejskiej m.st. Warszawy odpowiedzi na zapytanie o kroki podjęte w celu realizacji obietnicy utworzenia parku nad Wisłostradą wynika, że taka inwestycja nie jest obecnie realizowana. Rada Miasta uchwałą z 13 grudnia 2019 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Stołecznego Warszawy na lata 2020-2050 dokonała zamknięcia inwestycyjnego i przesunęła środki z zadania „Zagospodarowanie nabrzeży Wisły – etap II” na inny cel, nie informując Zarządu Zieleni Miejskiej m.st. Warszawy o powodach podjęcia takiej decyzji.
Zgodnie z udzielonymi nam informacjami Zarząd Zieleni m.st. Warszawy od lutego 2018 roku do marca 2019 roku prowadził negocjacje z wyłonioną w ramach konkursu architektonicznego firmą WXCA sp. z o.o. Rozmowy zostały jednak zawieszone „ze względu na złożony zakres inwestycji”. Dalsze losy projektu miały zostać rozstrzygnięte w wyniku „decyzji kierunkowych o zakresie prowadzonych prac”. Jak czytamy w piśmie od Zarządu Zieleni, pod uwagę brano podzielenie inwestycji na etapy. Negocjacje z firmą WXCA sp. z o.o. zostały zakończone w marcu 2020 roku, po podjęciu przez Radę Miasta wspomnianej uchwały.
Obietnicę dotyczącą wybudowania parku nad Wisłostradą zaliczamy do kategorii „działania niepodjęte’’, ponieważ zrezygnowano z pomysłu realizacji tego typu inwestycji.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter