Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy nastąpi budowa tunelu w Łodzi?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy nastąpi budowa tunelu w Łodzi?
[o tunelu średnicowym Dworzec Fabryczny-Kaliski] W pewnym momencie, ten tunel był powątpiewany, ta inwestycja była stawiana pod znakiem zapytania. Myśmy do tego projektu wrócili, my go teraz realizujemy, do końca roku tworzony jest projekt, w przyszłym roku, drugim kwartale, rozpocznie się realna budowa.
Wypowiedź Waldemara Budy została zaczerpnięta z transmisji na żywo, umieszczonej na jego oficjalnym profilu 22 sierpnia 2018 r.
Tunel średnicowy to projekt podziemnego tunelu kolejowego biegnącego przez centrum Łodzi, łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Stanowi on drugi etap Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego
Pierwsze prace nad tunelem miały miejsce w 2010 roku. 25 lutego 2010 roku odbyło się spotkanie ws. Przygotowania Łódzkiego Węzła Kolejowego. Jednym z jego elementów była budowa tunelu średnicowego pod centrum miasta. Według ówczesnych planów wyników studiów dotyczących dokumentacji przetargowej spodziewano się w połowie 2011 roku, a rozpoczęcia budowy w 2014.
2 listopada 2010 roku podpisano list intencyjny ws. Koordynacji projektów budowy linii dużych prędkości w Polsce i ich przebiegu przez Łódź. Jednym z punktów listu było studium wykonalności wraz z opracowaniem dokumentacji dotyczącej budowy linii kolejowej na odcinku od dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Kaliska. Głównym elementem miał być tunel średnicowy. Wśród sygnatariuszy listu było PKP, EC1 Łódź Miasto Kultury, Urząd Miasta Łodzi oraz Departament Infrastruktury Miasta Łodzi. Wykonawcą miało być przedsiębiorstw Sener Sp.z o. o
23 marca 2011 roku odbyło się spotkanie dotyczące prac nad Łódzkim Węzłem Kolejowym . Ówczesny wicemarszałek Województwa Łódzkiego Marian Bugajski budowa tunelu średnicowego mogła przekroczyć możliwości finansowe miasta z powodu innych inwestycji w regionie (np.. Obwodnicy Łodzi).
Tunel średnicowy w Łodzi pojawia się jako jedna z podstawowych inwestycji Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Łódzkiego, którą rząd przyjął 12 listopada 2014 roku, a zarząd Województwa Łódzkiego zatwierdził 14 listopada. Kontrakt stanowi wykaz kluczowych inwestycji zarówno dla rozwoju kraju jak i województwa i został przyjęty po negocjacjach. W tym dokumencie jako podmiot odpowiedzialny została wymieniona strona rządowa.
Kwestia budowy tunelu stanowi również punkt Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego z kwietnia 2015 roku. Tunel jest też jedną z kluczowych inwestycji wymienioną w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku a przyjętym we wrześniu 2015 roku oraz Programie Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 obowiązujący od grudnia 2014 roku.
Aż do 2016 roku nie trwały prace nad tunelem średnicowym. Powodem była przebudowa dworca Łódź Fabryczna i związana z tym budowa podziemnych peronów i tunelu od dworca Łódź Fabryczna do dworca Łódź Widzew. Był to pierwszy etap Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Budowa dworca rozpoczęła się w 2011 a zakończyła się w grudniu 2016 roku.
20 listopada 2016 roku PKP ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Na ten cel przeznaczono 1,75 mld złotych, a prace budowlane miały zakończyć się w 2022 roku.
28 grudnia 2017 roku, PKP podpisały umowę na budowę tunelu średnicowego. Umowa opiewa na 1,3 miliarda złotych netto, a budowa tunelu miała zakończyć się w grudniu 2021 roku.
28 sierpnia 2018 roku, Komisja Europejska ogłosiła, że Łódź otrzyma 411 milionów euro na budowę tunelu łączącego dworzec Łódź Fabryczna z dworcami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. W ramach obecnego projektu mają powstać dwie dodatkowe stacje (Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa), a prace mają zakończyć się w styczniu 2022 roku.
Za budowę tunelu odpowiada PKP. Urząd Miasta Łodzi ma za zadanie zatwierdzanie dokumentacji projektowych oraz “zatwierdzanie właściwości funkcjonalno-użytkowych i przestrzennych planowanej inwestycji, w zakresie dotyczącym integracji inwestycji kolejowej z terenami Miasta Łodzi, koniecznych do uwzględnienia na etapie realizacji projektu” W tym celu prezydent Hanna Zdanowska powołała w marcu 2018 roku Komitet Koordynacyjny oraz Zespół Zadaniowy ds. koordynacji prac związanych z budową tunelu.
Budowa tunelu średnicowego była uzależniona od ukończenia remontu Dworca Łódź Fabryczna. Projekt był cały czas w trakcie realizacji. Wypowiedź uznajemy za manipulację, ponieważ Waldemar Buda uwypukla dokonania swojego obozu politycznego, umniejszając tym samym dokonania władz miejskich.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter