Strona główna Wypowiedzi Dlaczego coraz więcej pieszych ginie na przejściach?

Dlaczego coraz więcej pieszych ginie na przejściach?

Dlaczego coraz więcej pieszych ginie na przejściach?

Artur Dziambor

Wolnościowcy

Od 1 stycznia do 27 września tego roku – 1 598 wypadków z udziałem pieszych, 96 ofiar śmiertelnych, 943 ranne. (…) Ten sam analogiczny rok (2021 – przyp. Demagog) – 1 320 wypadków, o 300 mniej, 83 ofiary śmiertelne. To było wtedy, kiedy tego prawa (o pierwszeństwie pieszego na przejściu dla pieszych – przyp. Demagog) nie było.

Kawa na ławę, 20.11.2022

Częściowa prawda

Wypowiedź uznajemy za częściową prawdę, gdy: 

  • zawiera połączenie informacji prawdziwych z fałszywymi. Obecność nieprawdziwej informacji nie powoduje jednak, że teza zawarta w weryfikowanym stwierdzeniu zostaje wypaczona bądź przeinaczona,
  • rzeczywiste dane w jeszcze większym stopniu przemawiają na korzyść tezy autora.

Sprawdź metodologię

Kawa na ławę, 20.11.2022

Częściowa prawda

Wypowiedź uznajemy za częściową prawdę, gdy: 

  • zawiera połączenie informacji prawdziwych z fałszywymi. Obecność nieprawdziwej informacji nie powoduje jednak, że teza zawarta w weryfikowanym stwierdzeniu zostaje wypaczona bądź przeinaczona,
  • rzeczywiste dane w jeszcze większym stopniu przemawiają na korzyść tezy autora.

Sprawdź metodologię

  • danych Komendy Głównej Policji wynika, że w bieżącym roku, w okresie od 1 stycznia do 27 września, doszło do 1 598 wypadków na pasach, w których zginęło 96 pieszych, a rannych zostało 943.
  • W analogicznym okresie poprzedniego roku na przejściach dla pieszych doszło do 1 320 wypadków, w których zginęło 83 pieszych, a 1 280 zostało rannych.
  • Przepis o pierwszeństwie pieszych na pasach w zeszłym roku nie obowiązywał w okresie od stycznia do maja, a nie – jak twierdzi Artur Dziambor – od stycznia do września. Porównanie statystyk z okresów od stycznia do maja w latach 2021 i 2022 roku pokazuje jednak wzrost liczby wypadków, ofiar śmiertelnych i rannych o ponad 30 proc.
  • Poseł przedstawił dane dotyczące wypadków z udziałem pieszych na pasach, a nie – jak stwierdził – ogólnie „wypadków z udziałem pieszych”. Wszystkich wypadków z udziałem pieszych w 2021 roku było znacznie więcej.
  • Nieścisłości w wypowiedzi Artura Dziambora nie wpływają na główną tezę, według której od wprowadzenia nowych przepisów nastąpił wzrost wypadków. Dlatego jego wypowiedź oceniamy jako częściową prawdę.

[Aktualizacja 19.01.2024] Z początkiem 2024 roku nazwę oceny „częściowy fałsz” zmieniliśmy na „częściowa prawda”. Z tego powodu nazwę oceny zmieniliśmy także w opublikowanych wcześniej analizach wypowiedzi.

Konfederaci krytycznie o zmianach w prawie drogowym

W połowie listopada Sejm odrzucił senackie weto wobec projektu nowelizacji Kodeksu karnego. Projekt przewiduje m.in. zmiany w zakresie przestępstw drogowych i wprowadza konfiskatę aut pijanych kierowców. Nowa ustawa czeka na podpis prezydenta. Więcej o niebezpieczeństwach związanych z prowadzeniem samochodu po alkoholu dowiesz się z naszej analizy wypowiedzi Zbigniewa Ziobry.

Politycy Konfederacji krytycznie wypowiadają się na temat reform wymierzonych w kierowców. W innej naszej analizie przyjrzeliśmy się Jakubowi Kuleszy, którego zdaniem nowy taryfikator mandatów wcale nie zwiększył bezpieczeństwa na drogach.

Artur Dziambor w programie „Kawa na ławę” porównał ze sobą statystyki wypadków z obecnego i ubiegłego roku, aby wykazać, że wprowadzona w ubiegłym roku zasada pierwszeństwa pieszych na pasach była błędnym rozwiązaniem. Jak podkreślił, liczba wypadków z udziałem pieszych wzrosła, a kierowcy przez nowe przepisy jeżdżą „znerwicowani”.

Prawie 5 tys. wypadków z udziałem pieszych w 2021 roku

Z opublikowanego przez polską Policję raportu rocznego wynika, że w 2021 roku odnotowano 4 755 wypadków z udziałem pieszych. Zginęło w nich 527 osób, a rannych zostało 4 304 (s. 50).

Pomiędzy styczniem i wrześniem doszło do 2 974 wypadki drogowych z udziałem pieszych, w których zginęło 316 osób, a 2 668 zostało rannych. Liczby te nie zgadzają się z podanymi przez Artura Dziambora.

Ta niezgodność wynika z niewłaściwego określenia przedstawionych danych. mimo że poseł powiedział, iż przedstawia liczbę „wypadków z udziałem pieszych”, w rzeczywistości przedstawił liczbę ograniczoną do wypadków na przejściach dla pieszych.

Liczba wypadków na przejściach dla pieszych wzrosła

Z policyjnego raportu wynika, że na przejściach dla pieszych w 2021 roku doszło do 2 349 wypadków, w których zginęły 153 osoby, a 2 275 zostało rannych.

danych udostępnionych serwisowi Interia przez Komendę Główną Policji wynika, że w okresie od stycznia do 27 września ub.r. doszło do 1 320 wypadków na pasach, w których zginęło 83 pieszych, a 1 280 zostało rannych.

Z informacji Biura Ruchu Drogowego KGP wynika również, że w analogicznym okresie bieżącego roku liczba incydentów na przejściach dla pieszych wzrosła. Policja odnotowała 1 598 wypadków na pasach, w których zginęło 96 pieszych, a rannych zostało 943.

Pierwszeństwo pieszych obowiązuje od czerwca

Warto pamiętać, że przepis o pierwszeństwie pieszych na pasach wszedł w życie dopiero w czerwcu 2021 roku, tym samym obowiązywał od trzeciego kwartału roku. Porównanie ze sobą pierwszych trzech kwartału obecnego i ubiegłego roku, którego dokonał Artur Dziambor, nie pozwala zatem wyciągać czystych wniosków o skutkach nowego prawa. Właściwe jest porównanie okresów od stycznia do maja.

Od stycznia do maja 2021 roku, czyli przed wprowadzeniem nowego przepisu, doszło do 732 wypadków na pasach, w których odnotowano 45 ofiar śmiertelnych oraz 707 rannych pieszych. W tym samym okresie 2022 roku, czyli już w okresie obowiązywania nowej zasady, doszło do 1 010 wypadków z 60 ofiarami śmiertelnymi i 982 osobami rannymi wśród pieszych.

Oznacza to, że w okresie obowiązywania nowych przepisów, w porównaniu z okresem przed ich wprowadzeniem, liczba wypadków na przejściach była większa o 38 proc.

Czy piesi są winni wzrostu liczby wypadków?

Robert Opas z Komendy Głównej Policji skomentował wzrost wypadków na przejściach, zwracając szczególną uwagę na zachowanie kierowców:

„Dostrzegamy, że według wstępnych przyczyn zaistnienia wypadków na przejściach dla pieszych zdecydowanie na pierwsze miejsce wysuwa się nieprawidłowe zachowanie kierujących pojazdami (głównie samochodami osobowymi). Stąd też policjanci szczególną uwagę poświęcają bezpieczeństwu niechronionych uczestników ruchu drogowego w tych rejonach”.

Według policyjnych statystyk za rok 2021 (s. 53-54) w ¾ przypadków najechania na pieszego winę ponosił kierujący, a nie pieszy. Najczęstszą przyczyną potrącenia z winy kierującego było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych. Podobne wyniki prezentują dane statystyczne z lat 2020 (s. 46-47) i 2019 (s. 46-47).

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!