Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Sieć ładowarek do aut elektrycznych w UE. Polska wypada blado
Sieć ładowarek do aut elektrycznych w UE. Polska wypada blado
W Polsce mamy jedną z najmniejszych sieci ładowarek w całej Europie, bodajże trzecią najmniejszą sieć ładowarek w całej Unii Europejskiej.
- Z danych Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych wynika, że Polska zajmuje 12. miejsce wśród 27 państw UE pod względem liczby punktów ładowania samochodów elektrycznych.
- Jednak państwa różnią się od siebie powierzchnią, a w konsekwencji – długością dróg. Aby dokonać porównania, warto zastosować przelicznik.
- Polska ma jedną z najmniejszych sieci punktów ładowania w przeliczeniu na 100 km drogi – jest to u nas nieco ponad 1 punkt ładowania. Na tle państw UE zajmujemy trzecie miejsce od końca.
- Mniejszą sieć od nas ma Łotwa (0,62) i Estonia (0,31) Największą sieć znajdziemy w Holandii. W tym państwie na 100 km dróg przypada prawie 100 ładowarek (99,77).
- Na tej podstawie wypowiedź Andrzeja Domańskiego oceniamy jako prawdę.
Domański: W Polsce brakuje stacji do ładowania „elektryków”
Andrzej Domański był 20 października gościem Radia ZET. Poseł X kadencji został zapytany o samochody spalinowe i przyjęte w Unii Europejskiej regulacje dotyczące ograniczenia korzystania z samochodów spalinowych od 2035 roku.
Polityk KO stwierdził, że obecnie trudno jest wymagać od Polaków, aby decydowali się na zakup aut elektrycznych. Ma o tym przesądzać m.in. brak dostępu do stacji ładowania.
Zdaniem Domańskiego Polska na tle zarówno Unii Europejskiej, jak i całej Europy wypada pod tym względem słabo. Nasza sieć ładowarek ma być trzecią najmniejszą w UE.
Ile jest punktów ładowania w Polsce?
Najbardziej aktualne dane dotyczące samochodów elektrycznych oraz stacji ładowania dostarcza Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
Z opublikowanego we wrześniu 2023 roku raportu wynika, że w Polsce znajdziemy 3 068 stacji ładowania. Ogólnodostępnych punktów ładowania jest w Polsce 6 159.
Jaka jest między nimi różnica? Punkt ładowania to urządzenie służące do ładowania pojedynczego pojazdu, natomiast stacja ładowania to urządzenie budowlane lub wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania (s. 7). Oznacza to, że na jednej stacji może być kilka punktów ładowania.
Ile punktów ładowania jest w UE?
Na stronie Europejskiego Obserwatorium Paliw Alternatywnych (EAFO) znajdziemy aktualne dane dotyczące liczby punktów ładowania we wszystkich państwach Unii Europejskiej.
Łącznie w całej Unii Europejskiej znajdziemy 603 384 punkty ładowania samochodów elektrycznych. Ponad połowa (62,71 proc.) z nich przypada na trzy państwa: Holandię, Niemcy i Francję. Sama Holandia może pochwalić się co czwartym (23,89 proc.) punktem ładowania w UE.
Wśród państw UE Polska znalazła się na 12. miejscu. Nie jesteśmy na trzecim miejscu od końca. Najmniej punktów ładowania jest na Malcie (94), Cyprze (192) i w Estonii (280).
Ile punktów ładowania jest w Europie?
Oprócz państw należących do UE, na stronie EAFO znajdziemy też dane dla: Wielkiej Brytanii, Norwegii, Islandii, Szwajcarii, Turcji i Liechtensteinu. Po ich uwzględnieniu Polska – pod względem liczby punktów ładowania – zajmuje 15. miejsce.
Punkty na długi dystansach. Jak wypada Polska?
Powyższe dane mówią nam jedynie o liczbie bezwzględnej punktów ładowania. Pamiętajmy jednak, że państwa mają różną powierzchnię, co ma wpływ zarówno na zapotrzebowanie na stacje, jak i na ich dostępność.
Przykładem może być Malta. Państwo to jest tysiąc razy mniejsze od Polski pod względem powierzchni. Ma tylko 2,8 tys. km dróg i 94 punkty ładowania. Nominalnie ma mniej punktów ładowania niż Polska. Gdy jednak przeliczymy, ile punktów ładowania przypada na każde 100 km dróg, okazuje się, że Malta wypada od nas korzystniej. Znajdziemy w niej ponad 3 punkty ładowania na 100 km (3,29).
Na podstawie powyższych statystyk oraz danych na temat długości dróg udostępnianych przez Eurostat policzyliśmy, ile punktów ładowania na 100 km dróg znajdziemy w każdym państwie. W tym przypadku faktycznie Polska znajduje się na trzecim miejscu od końca z wynikiem zaledwie 1,16 punktu na 100 km. Pierwsze miejsce przypadło Holandii, drugie Luksemburgowi, a trzecie Niemcom.
Rok temu podobne obliczenia przeprowadziło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów. Na podstawie danych EAFO stowarzyszenie przygotowało raport, z którego dowiemy się, ile punktów ładowania przypada na 100 km drogi w każdym państwie UE.
Największą ich dostępnością w 2021 roku mogła pochwalić się Holandia. Na 100 km drogi znajdowały się tam ponad 64 punkty ładowania (64,3). Polska zajęła wówczas piąte miejsce od końca z wynikiem 0,7.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter