Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Tomasz Sommer o strefie Schengen
W języku potocznym określenie “strefa Schengen” używane jest jedynie w odniesieniu do swobodnego przekraczania granic pomiędzy państwami. Zjednoczone Królestwo i Irlandia skorzystały z przysługującej im klauzuli “opt-out” (umożliwiającą nieuczestniczenie w niektórych dziedzinach współpracy) i utrzymały kontrole na granicach. Te kwestie zostały uregulowane protokołem do Traktatu Amsterdamskiego. Obecnie podstawą prawną jest protokół załączony do Traktatu z Lizbony.
Należy jednak zaznaczyć, iż współpraca w ramach Dorobku z Schengen obejmuje więcej kwestii – są to zagadnienia z obszaru wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
Zjednoczone Królestwo i Irlandia zgodnie z przytoczonymi protokołami mogły i mogą zaangażować się we współpracę w ramach acquis Schengen przy spełnieniu określonych wymogów formalnych i z możliwości tej skorzystały. Oznacza to, że Wielka Brytania – wbrew przytoczonej wypowiedzi – jest zaangażowana we współpracę w ramach strefy Schengen.
Przykładowo, w 1999 r. Wielka Brytania notyfikowała chęć zaangażowania się we współpracę policyjną i sądowej w sprawach karnych, w zakresie walki z narkotykami oraz SIS. Rada zatwierdziła wniosek na mocy decyzji 2000/365/WE.
Analogiczne regulacje przyjęła na siebie Irlandia na mocy decyzji Rady 2002/192/WE.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter