Piotr Liroy-Marzec


Piotr Liroy-Marzec
3 marca br. na konferencji prasowej premier Beata Szydło przyznała, że rząd poparł kandydaturę Marka Belki na stanowisko szefa Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Natomiast na wybór przewodniczącego Rady Europejskiej PiS nie miał faktycznego wpływu, choć udzielił symbolicznego poparcia. Wiceminister finansów Leszek Skiba (który jest również zastępcą Belki w Radzie Gubernatorów EBOiR), podpisał już odpowiednie dokumenty potwierdzające kandydowanie prezesa Narodowego Banku Polskiego.
Wybór szefa i kształt Rady Europejskiej określa artykuł 15. Traktatu o Unii Europejskiej, a konkretnie punkty 2. i 5.:
- W skład Rady Europejskiej wchodzą szefowie państw lub rządów Państw Członkowskich, jak również jej przewodniczący oraz przewodniczący Komisji.
(...)
- Rada Europejska wybiera swojego przewodniczącego większością kwalifikowaną na okres dwóch i pół roku; mandat przewodniczącego jest jednokrotnie odnawialny.
Co za tym idzie, PiS nie mógł realnie wpłynąć na kandydaturę Donalda Tuska. Po pierwsze, w trakcie wyboru szefa RE (2014 r.) w Polsce rządy pełniła koalicja PO + PSL, więc wśród członków Rady nie mógł zasiadać nikt z PiS. Po drugie, w momencie głosowania to, czy Donald Tusk zostanie przewodniczącym Rady zależało de facto od decyzji innych państw. Co więcej, kandydaturę Tuska na to stanowisko, zgodnie ze słowami Jacka Saryusza-Wolskiego przedstawiła Europejska Partia Ludowa, której PiS nie jest członkiem.
Oczywiście, wiele decyzji w Unii Europejskiej ma charakter polityczny. Przedstawiciele innych krajów w RE mogli zagłosować przeciw kandydaturze Tuska gdyby PiS nie wyraził poparcia dla niego w kraju. Jednak, przed samym wyborem, Jarosław Kaczyński poparł kandydowanie byłego premiera na konferencji prasowej w Rybniku.

Piotr Liroy-Marzec
Badania kliniczne przeprowadza się na zasadach określonych w ustawie Prawo farmaceutyczne. Uprawniony podmiot (lekarz) może przeprowadzić badanie nad “produktem leczniczym”, czyli zgodnie z art. 2 ust. 32 - substancją lub mieszaniną substancji, przedstawianą jako posiadającą właściwości zapobiegania lub leczenia chorób.
Powyższa regulacja oznacza, że lekarz może przeprowadzić badanie kliniczne nad dowolną substancją przedstawioną jako produkt leczniczy. Lekarz oczywiście musi pozyskać substancję w zgodny z prawem sposób.
Pozyskiwanie substancji na bazie ziela konopii indyjskich jest dozwolone w ramach tzw. importu docelowego, o czym informuje w komunikacie z lipca 2015 r. Ministerstwo Zdrowia.
Co więcej w Polsce już prowadzi się badanie kliniczne nad kanabinoidami - np. w Wojewódzkim Szpitalu w Lublinie.

Piotr Liroy-Marzec
Po badaniach w tej chwili które zostały przeprowadzone wynika że 85% Polaków chce medycznej marihuany.
Sondaż przeprowadzony przez Instytut Badań Pollster dla SE.pl, w którym na zadane pytanie “Czy zdecydowałby się Pan/Pani na leczenie medyczną marihuaną siebie lub bliskiej osoby?”, aż 87% respondentów odpowiedziało twierdząco na pytanie.
Sondaż został przeprowadzony w dniach 5-8 lutego 2016 r. na próbie 1116 Polaków w wieku 18+. Struktura demograficzna była zgodna ze strukturą dorosłych Polaków. Maksymalny błąd losowy wyniósł 3 proc.

Piotr Liroy-Marzec
Próg referendalny jest 50%, a nawet jeśli zostanie przekroczony to to nie obliguje rządu.
Zgodnie z art 125 ust. 3 Konstytucji odnoszącym się do referendum w sprawach o szczególnym znaczeniu dla państwa “jeżeli w referendum ogólnokrajowym wzięło udział więcej niż połowa ustawowej liczby uprawnionych do głosowania, wynik referendum jest wiążący”. W związku z tym, jeżeli w referendum wzięło udział ponad 50 % wyborców, rozstrzygnięcie należy uznać za wiążące. Dalsze podjęcie działań władz państwowych w celu realizacji tego rozstrzygnięcia normuje ustawa z 2003 roku o referendum ogólnokrajowym. Zgodnie z art. 67 ustawy “Właściwe organy państwowe podejmują niezwłocznie czynności w celu realizacji wiążącego wyniku referendum zgodnie z jego rozstrzygnięciem przez wydanie aktów normatywnych bądź podjęcie innych decyzji, nie później jednak niż w terminie 60 dni od dnia ogłoszenia uchwały Sądu Najwyższego o ważności referendum w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.”
W Konstytucji znajduje się również drugi rodzaj referendum opisany w art. 235 ust. 6 Konstytucji, które jest referendum zatwierdzającym zmiany w Konstytucji jeżeli dotyczą one rozdziału I, II lub XII i odpowiedni podmiot wymieniony w ust. 1 tego art. tego zażąda. W tym przypadku nie ma progu referendalnego po którego przekroczeniu referendum jest wiążące
Trzecim rodzajem referendum jest referendum ratyfikacyjne umowy międzynarodowej, dla którego stosowane są normy art.125.