Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Kto zakończył negocjacje w sprawie Caracali?
Kto zakończył negocjacje w sprawie Caracali?
Airbus Helicopter (…) zerwał te rozmowy [dot. Caracali] i że odstąpił od możliwości, które stwarzał offset i które Polska była gotowa realizować.
11 października Airbus Helicopters opublikowało na swojej stronie internetowej list otwarty adresowany do Prezesa Rady Ministrów RP, który rozpoczyna się następująco: “W świetle niedawnych oświadczeń dotyczących statusu helikopterów wielozadaniowych w Polsce, Airbus Helicopters odczuwa potrzebę obalenia kilku mylących zarzutów, które pojawiły się w mediach”. AH informuje, iż negocjacje offsetowe zostały zerwane jednostronnie przez polskie Ministerstwo Rozwoju w dniu 4 października. W uzasadnieniu tej decyzji, poinformowano AH, iż propozycja offsetowa nie zaspokaja podstawowych interesów państwa polskiego w dziedzinie bezpieczeństwa.
Powyżej wspomniane stanowisko polskiego Ministerstwa Rozwoju zostało zaprezentowane w oświadczeniu opublikowanym na stronie internetowej Ministerstwa. Dowiadujemy się z niego, iż “Polska uznaje za zakończone negocjacje umowy offsetowej z Airbus Helicopters związanej z kontraktem na zakup śmigłowców wielozadaniowych Caracal dla polskiej armii”, co potwierdza stwierdzenie AH o zakończeniu negocjacji przez stronę polską.
Decyzja o zakupie helikopterów Caracal została podjęta w kwietniu 2015 roku. Airbus Helicopters oświadcza w liście otwartym, iż proces negocjacyjny, rozpoczęty we wrześniu 2015 roku przebiegał bardzo powoli. Według informacji zawartych w liście, 30 września, czyli 4 dni przed zakończeniem negocjacji, AH przystało na wcześniejszą prośbę Ministerstwa Rozwoju dotyczącą wydłużenia ważności oferty do 30 listopada 2016. Jeszcze w dniu 3 października, czyli na jeden dzień przed zerwaniem negocjacji, AH zaproponowało nowe ustępstwa na rzecz strony polskiej, które zdaniem francuskiego producenta, miały ułatwić obu stronom osiągnięcie porozumienia.
Według Ministerstwa Rozwoju “Kontrahent nie przedstawił oferty offsetowej zabezpieczającej w należyty sposób interes ekonomiczny i bezpieczeństwo państwa polskiego. Wysokość kontraktu to ok. 13,5 mld zł. Co najmniej tyle samo powinna wynieść wartość zobowiązań offsetowych spełniających cele określone w ustawie offsetowej”. Airbus Helicopters odpierając te zarzuty oświadczyło, iż pomimo nie stanowi to zwyczajowej praktyki, firma w toku negocjacji zgodziła się na zwiększenie wartości offsetowej do całkowitej wartości kontraktu, tj. 10,8 mld zł powiększonych o 23% VAT, co miało w sumie wynieść ok. 13,4 mld zł.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter