Omawiamy ważne fakty dla debaty publicznej, a także przedstawiamy istotne raporty i badania.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jak dezinformacja została wykorzystana podczas kryzysu afgańskiego?
Analiza przygotowana przez sieć fact-checkingową EDMO.
Organizacje, które przyczyniły się do powstania tej analizy, to: AFP, Correctiv, Demagog, Dpa, Les Surligneurs, Maldita, Newtral, PagellaPolitica/Facta, VerificaRTVE.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jak dezinformacja została wykorzystana podczas kryzysu afgańskiego?
Analiza przygotowana przez sieć fact-checkingową EDMO.
Organizacje, które przyczyniły się do powstania tej analizy, to: AFP, Correctiv, Demagog, Dpa, Les Surligneurs, Maldita, Newtral, PagellaPolitica/Facta, VerificaRTVE.
Po wycofaniu się Stanów Zjednoczonych i ich sojuszników z Afganistanu oraz po powrocie talibów do władzy w sieci pojawiła się ogromna liczba artykułów i treści związanych z tym wydarzeniem. Wiele z nich okazało się fałszywych lub wprowadzających w błąd. Zebraliśmy artykuły dotyczące Afganistanu od dziewięciu różnych europejskich organizacji* i przeanalizowaliśmy powtarzające się narracje oraz główne obszary dezinformacji.
Z naszego opracowania wynika, że:
- zdecydowana większość fałszywych lub wprowadzających w błąd treści nie ma określonego celu i wydaje się, że jest po prostu clickbaitem,
- niewielka, ale znacząca ilość fałszywych bądź wprowadzających w błąd treści jest skierowana przeciwko zachodnim politykom lub rządom,
- niewielka, ale znacząca liczba fałszywych lub wprowadzających w błąd artykułów jest skierowana przeciwko migrantom.
Przyjrzyjmy się bliżej tym kategoriom, ze szczególnym uwzględnieniem ostatniej z nich. Zdaniem wielu organizacji fact-checkingowych należących do sieci EDMO to właśnie ona może okazać się najbardziej szkodliwa i może najbardziej eskalować w kolejnych miesiącach.
1) Ogólna dezinformacja na temat Afganistanu
Przemoc wobec kobiet i chrześcijan
Pierwszym rodzajem emocjonalnych treści, które pojawiły się wśród fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji, są te dotyczące przemocy talibów, w szczególności wobec kobiet. Prawdziwe i straszne historie o przemocy talibów wobec kobiet najprawdopodobniej wzbudziły zainteresowanie opinii publicznej, co spowodowało, że z czasem zaczęły pojawiać się fałszywe informacje na ten temat. Na przykład w krajach europejskich w sierpniu i wrześniu krążyło nagranie z egzekucji kobiety. W rzeczywistości pochodzi ono z 2015 roku i powstało w Syrii (podobne nagranie obrazujące egzekucję wielu mężczyzn również pochodzi z Syrii). Inną podobną treścią – rozpowszechnianą szczególnie w Hiszpanii – jest historia o kobiecie-pilocie wojskowym Safii Pirouzi, ukamienowanej przez talibów. Śmierć kobiety dotąd nie została jednoznacznie potwierdzona. Tak samo jest w przypadku nagrania, w którym widzimy kobietę paloną żywcem przez rozwścieczony tłum – wideo zostało faktycznie nagrane w Ameryce Południowej w 2015 roku, ale i w tym przypadku brakuje jednoznacznych dowodów. Kolejna historia – stara i bez żadnego poparcia faktograficznego – o tym, że talibowie są gotowi zabić ponad dwustu chrześcijańskich misjonarzy, krążyła w ostatnich tygodniach m.in. we Francji, Włoszech i w Polsce.
Niewiarygodne historie
Jedną z nieprawdziwych historii dotyczących Afganistanu, krążących w sieci w ostatnich tygodniach, jest np. ta, w której twierdzono, że amerykański samolot odlatujący z Kabulu – ten, na który niektórzy Afgańczycy próbowali się wspiąć w desperackiej próbie opuszczenia kraju – nie był prawdziwym samolotem, lecz nadmuchiwanym. Innym przykładem jest film z martwym mężczyzną powieszonym na helikopterze i przelatującym nad Kabulem. W rzeczywistości ten człowiek naprawdę żył i próbował – bez powodzenia – umieścić flagę talibów na szczycie budynku. Fałszywe historie o Afganistanie nie zawsze są negatywne, np. w mediach społecznościowych rozpowszechniana jest historia o filantropie, który rzekomo kupił trzy samoloty, aby ewakuować uchodźców z Afganistanu.
Fałszywe treści związane z prawdziwymi wydarzeniami
Trzeci powszechnie wykorzystywany rodzaj działań dezinformacyjnych, którego głównym celem jest przyciągnięcie uwagi w mediach społecznościowych, opiera się na wykorzystaniu materiałów z przeszłości w niewłaściwym kontekście. Na przykład po ataku terrorystycznym na lotnisku w Kabulu 26 sierpnia w europejskich mediach społecznościowych krążyło wiele fałszywych filmów i zdjęć dotyczących tego zdarzenia. Większość z nich odnosiła się do ataków terrorystycznych, które miały miejsce w przeszłości w Afganistanie lub na Bliskim Wschodzie i związane były z zupełnie innymi sytuacjami. Przykładem jest zdjęcie rzeki czerwonej od krwi, które próbowano łączyć z zamachem w Kabulu. Fotografia jest autentyczna, ale tak naprawdę pochodzi z protestu, który miał miejsce w Afganistanie w 2017 roku i dotyczył cywilnych ofiar wojny.
2) Dezinformacja wymierzona w rządy i polityków na Zachodzie
Kryzys w Afganistanie był wykorzystywany do atakowania polityków i rządów nie tylko w Europie. Stany Zjednoczone są częstym celem takich ataków, czego przykładem jest krążąca w sieci fałszywa historia, w której oskarżono USA o pozostawienie swoich psów wojskowych i narażenie ich na przemoc ze strony talibów. Stany Zjednoczone zostały również oskarżone o pobieranie opłat od obywateli afgańskich, którzy chcieli uciec z kraju, w wysokości do 2 000 dolarów (ta historia również jest nieprawdziwa).
Celem dezinformacji stały się również rządy europejskie, głównie w Niemczech. Zdjęcie prawie pustego samolotu odlatującego z Kabulu zostało użyte do ataku na niemiecki rząd, że nie wywiązał się ze swoich zobowiązań dotyczących ewakuacji afgańskich uchodźców. Faktycznie fotografia pochodzi z 2017 roku. W sieci pojawiły się też informacje oskarżające niemiecką armię o to, że jest bardziej zainteresowana sprowadzeniem do Niemiec napojów alkoholowych niż uchodźców, ale i ta historia była bezpodstawna. W mediach społecznościowych pojawiła się także informacja mówiąca o tym, że niemiecki minister spraw zagranicznych Heiko Maas (SPD) powiedział w wywiadzie dla TV ZDF, że „zaoferujemy afgańskim uchodźcom w Niemczech lepszy Afganistan, niż kiedykolwiek mieli”. Cytat ten został zmyślony.
Podobna historia miała miejsce w Hiszpanii. W mediach społecznościowych rozeszła się wiadomość o tym, że Yolanda Diaz (posłanka Unidas Podemos, hiszpańskiego sojuszu lewicowego, oraz minister pracy i gospodarki społecznej) poprosiła o natychmiastowe przyjęcie w Hiszpanii 40 000 afgańskich uchodźców. Twierdzenie to było zmyślone.
We Włoszech ukazał się satyryczny tekst, w którym liderka nacjonalistycznej partii Fratelli d’Italia, Giorgia Meloni, poprosiła o blokadę morską wokół Afganistanu (który nie ma granic morskich). Żartobliwa treść została błędnie zinterpretowana jako prawdziwa i stała się viralem w sieci.
Powszechnie wiadomo, że te tego rodzaju działania dezinformacyjne wymierzone są we władze w poszczególnych państwach, ale jak na razie nie wydaje się, aby działania te znacząco oddziaływały na opinię publiczną. Możliwe jest jednak, że w przyszłości – gdy duża liczba uchodźców przybędzie z Afganistanu do Europy – fałszywe wypowiedzi mogą zostać przypisane różnym politykom, aby podważyć ich wiarygodność.
3) Dezinformacja wymierzona w migrantów
Szczególnie niepokojące działania dezinformacyjne dotyczące Afganistanu, jakie wyłoniły się z naszej analizy, dotyczą migrantów.
Wyznaczyliśmy trzy główne komunikaty, które są przekazywane przez dezinformację:
- wszyscy migranci to osoby dorosłe, głównie mężczyźni (kobiet i dzieci nie ma wśród nich lub jest ich bardzo mało),
- kobiety (migrantki) są źle traktowane przez mężczyzn,
- Europie grozi „inwazja” imigrantów, którym często nie przysługuje prawo do azylu, z dużym prawdopodobieństwem, że wśród nich są terroryści.
Z zebranych przez nas materiałów wynika, że pierwsza informacja jest najbardziej viralową wiadomością w Europie, wpisującą się w już istniejące uprzedzenia. W tym raporcie skupimy się właśnie na niej.
Prawdą jest, że afgańscy migranci (i migranci w ogóle) to w większości dorośli mężczyźni, ale kobiety i dzieci stanowią znaczący odsetek wszystkich migrantów. Na przykład wśród 530 000 Afgańczyków ubiegających się o azyl, którzy przybyli do Europy w ciągu ostatnich dziesięciu lat, prawie jedną trzecią stanowiły kobiety, a ponad jedną czwartą dzieci poniżej 14. roku życia.
W jakim celu rozpowszechnia się informację, że wszyscy afgańscy migranci to dorośli mężczyźni?
Sądząc po komentarzach, wydaje się, że przedstawianie migrantów jako dorosłych mężczyzn jest bardziej przerażające dla odbiorców z ksenofobiczną wrażliwością. Ponadto jest to narzędzie wspierające oskarżenia, że ci migranci są „tchórzami”, którzy pozostawili kobiety w rękach talibów. Wreszcie takie komunikaty podtrzymują ideę, że nie są to „prawdziwi” uchodźcy, bo takimi powinny być tylko kobiety i dzieci.
Możliwe, że ta narracja przygotowuje grunt pod kampanię dezinformacyjną przeciwko potencjalnej obecności znacznej liczby uchodźców z Afganistanu w Europie.
Jak rozpowszechniano tę narrację?
Organizacje, które uczestniczyły w tym śledztwie, znalazły zdjęcia (zazwyczaj stare, pozbawione kontekstu lub sfałszowane) przedstawiające samoloty wypełnione dorosłymi mężczyznami rzekomo odlatującymi z Afganistanu. Przekazy towarzyszące tym zdjęciom były podobne do opisanych powyżej: odlatujący mężczyźni to „tchórze” lub „nieprawdziwi uchodźcy”; jeśli wśród uchodźców nie ma kobiet i dzieci, oznacza to, że kraj nie jest w rzeczywistości niebezpiecznym miejscem itd.
Wybraliśmy jedno zdjęcie samolotu pełnego dorosłych Afgańczyków, które krążyło w sieci w Niemczech, Hiszpanii, Polsce, Belgii, Austrii, Grecji, Chorwacji, we Francji i Włoszech. Fotografia przedstawia obywateli afgańskich odesłanych do Afganistanu z Turcji w 2018 roku.
Próbowaliśmy wyjaśnić, kto jest odpowiedzialny za rozpowszechnianie tego zdjęcia w sieci.
Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ale wydaje się, że skrajnie prawicowe i antyimigranckie grupy miały znaczący udział w tych działaniach. Na przykład w Niemczech polityk AfD, Jonas Dünzel, udostępnił wspomniane zdjęcie w swoich mediach społecznościowych. W Chorwacji krążyło ono głównie w grupach antyimigranckich na Facebooku. W Grecji zdjęciem podzielił się na Twitterze Kyriakos Velopoulos, lider nacjonalistycznej partii Greek Solution. W Polsce fotografia była udostępniana na fanpage’ach nastawionych na angażujące i polaryzujące treści polityczne.
Wnioski
W ciągu ostatnich kilku tygodni zdecydowana większość fałszywych lub wprowadzających w błąd treści dotyczących Afganistanu nie była ukierunkowana na konkretny cel, jednakże wykorzystywała ogólnie panującą negatywną reputację talibów. Wydaje się, że chodziło głównie o przyciągnięcie uwagi lub wykorzystanie wysokiego poziomu zainteresowania tą kwestią wśród ogółu społeczeństwa (o tzw. clickbait). Mimo to znaczna liczba fałszywych wiadomości była wymierzona w rządy, polityków i co bardzo istotne – w migrantów.
Przekaz, który jest rozpowszechniany przez fałszywe wiadomości dotyczące afgańskich migrantów, sprowadza się do tego, że wszyscy (lub prawie wszyscy) dorośli mężczyźni porzucają swoje kobiety i dzieci, są „tchórzami” i/lub „nie są prawdziwymi uchodźcami”.
Tommaso Canetta, zastępca dyrektora Pagella Politica
*Organizacje sprawdzające fakty, które przyczyniły się do tej analizy: AFP, Correctiv, Demagog, Dpa, Les Surligneurs, Maldita, Newtral, PagellaPolitica/Facta, VerificaRTVE
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter