Strona główna Analizy TikTok pozwala na promowanie fałszywych reklam

TikTok pozwala na promowanie fałszywych reklam

TikTok pozwala na promowanie fałszywych reklam

Fot. cottonbro studio / Pexels / Modyfikacje: Demagog

TikTok pozwala na promowanie fałszywych reklam

W aplikacji pojawiają się fałszywe oferty darmowych bonów do sklepu Shein.

Media społecznościowe często służą do rozpowszechniania internetowych scamów. Wielokrotnie pisaliśmy już o oszustwach, które pojawiają się m.in. na portalu Facebook. Tym razem przyglądamy się TikTokowi, gdzie szybki przekaz stanowi użyteczną formę dla internetowych oszustów.

W ostatnim czasie w aplikacji zaczęły pojawiać się płatne reklamy informujące o możliwości wygrania darmowych paczek z ubraniami lub bonów podarunkowych do sklepu Shein. Lektorzy informują, że aby otrzymać nagrodę, wystarczy wypełnić zamieszczoną na ich stronie ankietę. 

Zrzut ekranu reklamy na TikToku. Duże pudełko, w którym znajdują się ubrania. Pod spodem opis zachęcający do wypełnienia formularza z linku.

Źródło: www.tiktok.com

Reklama zdobyła ponad 1,2 tys. polubień oraz 50 komentarzy. Większość z nich wyśmiewa post: „a zamiast tego to wirus w gratisie”, „xddd ale scam”. Z drugiej strony odnajdujemy także głosy osób, które próbowały zapisać się do programu: „aby otrzymać kartę podarunkową trzeba zapisać się do członkostwa i płacić 200 zł co 2 tygodnie. Naciąganie ludzi na hajs”. 

Wprowadzenie danych może skutkować utratą pieniędzy

Link do ankiety dostępny jest tylko na urządzeniach mobilnych, a próba otworzenia go na komputerze odsyła do filmu w serwisie YouTube. W przypadku telefonów okazuje się, że po odwiedzeniu jednej z reklamowanych stron zostajemy odesłani do krótkiej ankiety. Widzimy logo marki Shein oraz informację o promocji, w której znajdują się błędy językowe, np. „Dziś2 styczeń 2022, zostałeś zwabiony […]”.

Zrzut ekranu strony, do której odnosi reklama. Logo sklepu Shein, poniżej zdjęcie modelki i opis zachęcający do wypełnienia ankiety. 

Źródło: reklamowana strona internetowa

Po wypełnieniu ankiety dostajemy informację, że musimy wylosować nagrodę, a następnie strona prosi nas o wprowadzenie swoich danych i wpłacenie 9 lub 10 zł w celu pokrycia kosztów wysyłki.

Zrzuty ekranu strony oszustów. Po lewej formularz do podania danych osobowych oraz informacja o konieczności zapłaty 9 zł. Po prawej informacja o tym, że dokonanie płatności jest równoznaczne z rozpoczęciem subskrypcji.

Źródło: reklamowana strona internetowa

U dołu strony odnajdujemy informację, że wprowadzenie danych wiąże się z subskrypcją, za którą automatycznie zostanie nam ściągnięte z konta bankowego 201,89 zł co 14 dni. 

Jak się okazuje, po wejściu w interakcję z reklamą darmowych ubrań od Shein algorytm TikToka zaczął podsuwać nam większą ilość podobnych postów (1, 2, 3).  O tym, jak działają algorytmy chińskiej aplikacji, dowiesz się z innego naszego artykułu

Jak TikTok zarabia na reklamach i jak mogą wykorzystać to oszuści?

Jak donoszą media, właściciele TikToka przewidywali łączne przychody w 2022 roku na poziomie 12-14,5 mld dolarów. Znaczna część z nich pochodzić ma m.in. z przychodów z reklam i ze sprzedaży z poziomu aplikacji. Informacje na temat form promowania marki na TikToku są ogólnodostępne na stronie aplikacji. 

TikTok daje możliwość stworzenia kilku form reklam, aby efektywnie docierać do użytkowników. Opcja ta jest głównie używana przez firmy, ale oszuści również mogą ją wykorzystać. Do tiktokowych reklam zaliczamy:

  • filmy w zakładce „Dla Ciebie”, czyli wertykalne wideo opatrzone dźwiękiem, które przypominają zwykłe posty na TikToku, lecz różni je możliwość załączenia interaktywnego linku, 
  • reklamy, które wyświetlają się jako pierwsze po otworzeniu aplikacji zamiast zakładki „Dla Ciebie”,
  • indywidualny hasztag; firmy mają możliwość wykupienia hasztagu, a przez stworzenia swojego własnego „challenge’u” lub „trendu” w celu np. przeprowadzenia konkursu,
  • „Spark ads”; TikTok daje możliwość promowania nie tylko swoich postów, lecz również tych, które zostają stworzone przez innych twórców i promują daną markę,
  • własny filtr, czyli możliwość dodania do opcji edycji klipów wideo efektu promującego daną firmę,
  • promowanie, w zależności od potrzeb, może skupiać się na uzyskaniu jak największej liczby wyświetleń, wejść na stronę internetową czy zdobycia nowych obserwacji.

Na TikToku oszuści mają też inne sposoby na wyłudzanie danych i pieniędzy

Na TikToku, oprócz reklam, istnieje wiele różnych sposobów na przeprowadzenie internetowego oszustwa – przyjrzał się temu portal CyberDefence24. M.in. boty są powszechnie wykorzystywane do przeprowadzania automatyzacji działań w internecie. Na TikToku mogą być one nastawione na automatyczne komentowanie czy polubienia. Jak się okazuje, w aplikacji istnieją również boty, których celem jest nakłonienie użytkowników do podania danych osobowych czy ściągnięcia złośliwego oprogramowania.

Oszuści często podszywają się pod znane osoby lub instytucje w celu zdobycia wysokiej liczby obserwacji, tym samym uwierzytelniając profil przed innymi osobami korzystającymi z aplikacji. Następnie konta te mogą zostać wykorzystane do promowania scamów lub rozsyłania wiadomości phishingowych. 

Częstym zjawiskiem jest również promowanie fałszywych aplikacji bądź stron, z których rzekomo można pobrać za darmo te aplikacje, które oficjalnie dostępne są jedynie za opłatą. Wchodząc na takie strony, narażamy się na zainstalowanie złośliwego oprogramowania. 

Pozostałe formy oszustw, o których donoszą zagraniczne portale, to m.in. obietnice zarobienia łatwych pieniędzy po ściągnięciu aplikacji do tradingu, darmowe rozdania wyłudzające dane osobiste, oferty dropshippingu w formie nieodpowiedniego przebicia cen czy propozycje kredytów.   

Podsumowanie – jak chronić się przed oszustwami w sieci?

Natrafiając na atrakcyjne oferty w internecie, warto zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza jeśli wymagane jest wprowadzenie wrażliwych danych. Należy również czytać wszystkie informacje zawarte na stronie oferującej daną promocję. 

Warto zauważyć, że podobnie jak w innych mediach społecznościowych na TikToku istnieje możliwość weryfikacji konta poprzez dodanie do niego niebieskiego znaczka. Weryfikacja jest potwierdzeniem tożsamości osoby posiadającej dany profil. W przypadku wyświetlenia filmu ze znaną osobą lub otrzymania podejrzanej wiadomości od profilu celebryty warto sprawdzić, czy jest on zweryfikowany.

Dodatkowe bezpieczeństwo daje nam włączenie dwuskładnikowego logowania do kont w internecie, dzięki czemu w przypadku podania danych oszustom, nie będą oni w stanie zalogować się na nasz profil. Więcej informacji, jak rozpoznać oszustwo w internecie, przeczytasz w naszym artykule.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Wpłać, ile możesz

Na naszym portalu nie znajdziesz reklam. Razem tworzymy portal demagog.org.pl

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!