Strona główna Fake News Auta elektryczne gorsze dla klimatu niż „najgorsze diesle”? Fałsz

Auta elektryczne gorsze dla klimatu niż „najgorsze diesle”? Fałsz

fot. Facebook / Modyfikacje: Demagog

Auta elektryczne gorsze dla klimatu niż „najgorsze diesle”? Fałsz

Na Facebooku opublikowano nieprawdziwe twierdzenie, jakoby auta elektryczne były dla środowiska większym zagrożeniem niż samochody spalinowe.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Na Facebooku opublikowano post, w którym podano, że „niezależni inżynierowie” ocenili, że „auta elektryczne są o 40% gorsze dla środowiska niż najgorsze disle”.
  • Jak już pisaliśmy w naszych wcześniejszych analizach, użytkowanie pojazdów elektrycznych jest korzystniejsze dla klimatu niż używanie samochodów spalinowych.
  • Przewaga samochodów elektrycznych nad pojazdami spalinowymi w zakresie wpływu na klimat będzie w najbliższych latach rosła.

12 września 2023 roku opublikowano na Facebooku post, w którym podano, że „Niezależni inżynierowie wzięli się za auta elektryczne jeśli chodzi o ekologię, tzw. ślad węglowy. Policzyli wszystko, w tym żywotność, problemy z utylizacją, produkcję energii do tych aut i wyszło im, że auta elektryczne są o 40% gorsze dla środowiska niż najgorsze disle”.

Zrzut ekranu z posta na Facebooku. Treść opublikowanej grafiki brzmi: „Niezależni inżynierowie wzięli się za auta elektryczne jeśli chodzi o ekologię, tzw. ślad węglowy. Policzyli wszystko, w tym żywotność, problemy z utylizacją, produkcję energii do tych aut i wyszło im, że auta elektryczne są o 40% gorsze dla środowiska niż najgorsze disle.„ Liczba reakcji: 189, liczba komentarzy: 28, liczba udostępnień: 722.

Fot. Facebook

Post zyskał duża popularność: udostępniono go ponad 720 razy, skomentowano 28 razy, zareagowano na niego ponad 180 razy.

Pojazdy elektryczne – pomimo swoich wad – są lepsze dla klimatu

Jak już pisaliśmy w naszych wcześniejszych analizach (np. 1, 2, 3), wokół samochodów elektrycznych krąży wiele nieprawdziwych informacji. Jednak wbrew treściom opublikowanym w poście użytkowanie pojazdów elektrycznych jest korzystniejsze dla klimatu niż używanie samochodów spalinowych.

Jak podaje dr Sergey Paltsev, specjalista z Massachusetts Institute of Technology (MIT):

„Chociaż akumulatory samochodów elektrycznych sprawiają, że produkcja tych pojazdów wiąże się z większą emisją dwutlenku węgla, w porównaniu z produkcją samochodów zasilanymi paliwem, to jednak samochody elektryczne nadrabiają to z nawiązką, ponieważ jeżdżą znacznie bardziej ekologicznie w niemal każdych warunkach […].

Samochody elektryczne są w rzeczywistości dużo, dużo lepsze pod względem wpływu na klimat, w porównaniu z pojazdami spalinowymi. Z czasem ta przewaga komparatywna samochodów elektrycznych będzie rosła”.

Według danych przedstawionych przez International Council on Clean Transportation (ICCT) przeciętny pojazd elektryczny emituje o ok. 66-69 proc. mniej gazów cieplarnianych niż odpowiednik spalinowy (dane dla Europy, s. 3).

Nawet jeśli żywotność elektryków jest dwa razy niższa, niż się od nich oczekuje, nadal są one korzystne dla klimatu

W treści posta wśród problemów związanych z pojazdami elektrycznymi wymieniono ich żywotność. Szczegółowe informacje na temat żywotności pojazdów elektrycznych oraz ich baterii przedstawiliśmy w obszernej analizie na ten temat.

Oczekiwany dystans, który samochód elektryczny powinien przemierzyć w czasie całego swojego użytkowania, to ok. 173-180 tys. mil (ok. 278 417-289 682 km). Jeśli przeliczy się to przez średni roczny dystans pokonywany przez Polaków w 2019 roku (wynoszący 8 607 km), to czas użytkowania takiego pojazdu powinien wynosić więcej niż 32 lata.

Jednak z obliczeń specjalistów w MIT wynika, że nawet jeśli skróci się oczekiwaną żywotność pojazdu elektrycznego o około połowę, to elektryki są nadal bardziej ekologiczne od pojazdów spalinowych.

Jak podaje dr Sergey Paltsev, specjalista z Massachusetts Institute of Technology (MIT):

„Gdyby pojazdy elektryczne miały krótszą żywotność niż samochody spalinowe, wpłynęłoby to negatywnie na ich statystyki [związane z wpływem na klimat – przyp. Demagog]. […] Jednak gdy w badaniu przeprowadzonym przez MIT dokonano porównania, w którym pojazdy elektryczne wytrzymywały na drodze zaledwie 90 tys. mil [czyli ok. 144,8 tys. km – przyp. Demagog], a nie 180 tys. mil [czyli mniej więcej tyle, ile się od nich oczekuje; ok. 289,7 tys. km – przyp. Demagog], okazało się, że i tak są one o 15 proc. lepsze niż pojazdy hybrydowe i znacznie lepsze niż samochody spalinowe”.

Utylizacja i recykling pojazdów elektrycznych stanowią wyzwanie, ale cały czas trwają prace nad ulepszeniem rozwiązań

W treści posta czytamy też, że na niekorzyść pojazdów elektrycznych przemawiają problemy z ich utylizacją. Jak już wspomnieliśmy powyżej, produkcja pojazdów elektrycznych wiąże się z relatywnie dużym wpływem na środowisko – przede wszystkim ze względu na akumulatory, których recykling jest na obecnym etapie problematyczny

Jednak nawet jeśli uwzględni się ten wpływ, to samochody elektryczne nadal są bardziej ekologiczne w użytkowaniu. Nie oznacza to jednak, że problematyka utylizacji i wykorzystania akumulatorów jest ignorowana czy umniejszana przez naukowców i prawodawców. Jak podaje Environmental Protection Agency (EPA):

Recykling akumulatorów pojazdów elektrycznych może zmniejszyć emisję związaną z produkcją pojazdów elektrycznych poprzez spadek zapotrzebowania na nowe materiały. Chociaż obecnie istnieją w tym zakresie pewne wyzwania, trwają badania mające na celu ulepszenie procesu i tempa recyklingu akumulatorów pojazdów elektrycznych”.

Polecamy śledzenie bieżących prac nad postępami w zakresie recyklingu akumulatorów pojazdów elektrycznych, np. w raportach (takich jak ten) lub na oficjalnych stronach poświęconych temu tematowi.

Źródło energii do ładowania akumulatorów jest uzależnione przede wszystkim od kraju, w którym pojazd jest użytkowany

We wpisie podano, że jednym z powodów, dla którego auta elektryczne są rzekomo gorsze dla klimatu od spalinowych, jest „produkcja energii do tych aut”. Jak podaje dr Sergey PaltsevMIT:

„Podobnie jak w przypadku samochodów benzynowych, większość emisji z dzisiejszych pojazdów elektrycznych ma miejsce po opuszczeniu hali produkcyjnej. Głównym źródłem emisji pojazdów elektrycznych jest energia wykorzystywana do ładowania akumulatorów. Emisje te […] różnią się znacznie w zależności od tego, dokąd się jeździ samochodem i jakiego rodzaju energii tam się używa. Najlepszy scenariusz wygląda tak, jak dzieje się dzisiaj w Norwegii, największym rynku pojazdów elektrycznych w Europie: ten kraj czerpie większość swojej energii z energii wodnej, co powoduje, że wszystkie pojazdy elektryczne mają znikomy ślad węglowy. W krajach, które czerpią większość energii ze spalania węgla, wskaźniki emisji pojazdów elektrycznych nie wyglądają tak dobrze, ale nadal są porównywalne lub lepsze niż spalanie benzyny.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać