Strona główna Fake News Bosch rezygnuje z rozwoju pojazdów elektrycznych? Wyjaśniamy

Bosch rezygnuje z rozwoju pojazdów elektrycznych? Wyjaśniamy

Bosch rezygnuje z rozwoju pojazdów elektrycznych? Wyjaśniamy Czytaj więcej na: https://demagog.org.pl/fake_news/bosch-rezygnuje-z-rozwoju-pojazdow-elektrycznych-wyjasniamy

fot. Unsplash / Andrew Roberts / Modyfikacje: Demagog

Bosch rezygnuje z rozwoju pojazdów elektrycznych? Wyjaśniamy

Internetowe artykuły nieprecyzyjnie informują o planach rozwoju pojazdów elektrycznych Grupy Bosch.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • W internecie pojawiły się artykuły (1, 2) informujące o tym, że niemiecki koncern Bosch miał podjąć decyzję o rezygnacji z dalszego rozwoju pojazdów elektrycznych, ponieważ one „nie mają sensu”. 
  • Jak potwierdziła Magdalena Kołomańska, kierowniczka komunikacji korporacyjnej Grupy Bosch w Polsce w rozmowie z Demagogiem, firma nie zrezygnowała z rozwoju elektryfikacji pojazdów. Wciąż są prowadzone prace zarówno nad modułami zasilania opartymi na ogniwach paliwowych, jak i nad napędami bateryjnymi. 
  • Komunikat prasowy firmy Bosch, do którego odwoływały się artykuły (1, 2), dotyczy produkcji seryjnej modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych, który zaimplementowany zostanie do elektrycznego samochodu ciężarowego. Pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi są samochodami elektrycznymi. Energia elektryczna jest w nich wytwarzana za pomocą ogniwa paliwowego wykorzystującego wodór, a następnie używana w napędzie elektrycznym. 

W ostatnim czasie w internecie pojawiły się liczne artykuły informujące o rzekomym porzuceniu przez firmę Bosch dalszego rozwoju samochodów elektrycznych. Na prośbę czytelnika pochylamy się nad dwoma przesłanymi publikacjami (1, 2). 

„Bosch rezygnuje z rozwoju pojazdów elektrycznych, bo nie mają sensu” – czytamy w tytule pierwszego artykułu, opublikowanego na stronie motovoyager.net. Druga publikacja, która pojawiła się na łamach wrc.net.pl, nosi nazwę „Niemiecki gigant po 6 latach rezygnuje z rozwoju elektryków. Nie widzi w nich żadnego sensu”. 

Wymienione teksty (1, 2) odnoszą się do informacji prasowej opublikowanej przez firmę Bosch 13 lipca 2023 roku, w której poinformowano o planach dalszego rozwoju prac nad technologią wodorową. Tytuły artykułów mogą jednak wprowadzać w błąd, a w ich treści pojawiają się nieścisłości

Zrzut ekranu z jednego z postów na Facebooku. Link do artykułu i informacja, że sześć lat „błądzenia” doprowadziło Niemców do wniosku, że pojazdy elektryczne nie mają sensu. 

Źródło: www.facebook.pl

Linki do artykułów zostały opublikowane również na Facebooku (1, 2). Jeden z nich w krótkim czasie od publikacji zdobył prawie 6 tys. reakcji, a udostępniono go blisko 900 razy. Wśród ponad 860 komentarzy odnajdujemy liczne głosy osób wyrażających zadowolenie z rzekomego odejścia Boscha od rozwoju samochodów elektrycznych. „Brawo w końcu ! A teraz grzecznie wycofać durne dyrektywy przeciwko Euro 3 i 4 i dać ludziom spokojnie żyć” – czytamy. W innym miejscu napisano: „Przeciętny Kowalski wiedział to już 7 lat temu. Powiem tak dobrze ze do szli do takiego wniosku a nie ze wkrętarka będzie spalinowa a auto elektryczne. Myślę że trzeba odtrąbić sukces. Brawo bosch”.

Grupa Bosch nie rezygnuje z rozwoju elektryfikacji pojazdów

Głównymi tezami pojawiającymi się w omawianych artykułach (1, 2) były stwierdzenia, że firma Bosch zdecydowała o zaprzestaniu rozwoju samochodów elektrycznych oraz że „nie widzi w nich żadnego sensu”. Informacje te wymagają jednak doprecyzowania

Z uwagi na fakt, że nie byliśmy w stanie znaleźć żadnego oficjalnego potwierdzenia tez stawianych w internecie, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do Magdaleny Kołomańskiej, kierowniczki komunikacji korporacyjnej Grupy Bosch w Polsce. W swojej odpowiedzi nie tylko potwierdziła, że firma nie rezygnuje z rozwoju elektryfikacji pojazdów, lecz także wskazała na nieścisłości, jakie pojawiły się we wspomnianych artykułach (1, 2):

„Firma Bosch nie tworzy pojazdów, a komponenty, technologie i oprogramowanie do nich. Napęd elektryczny to zarówno napęd wodorowy oparty na ogniwach, jak i napęd bateryjny. Nasza firma nie zaprzestała prac nad elektryfikacją pojazdów – elektryfikacja to przyszłość mobilności.

Ten artykuł jest po prostu źle napisany. Pojazd elektryczny może mieć baterie, może też mieć wodorowe ogniwo paliwowe – rozwijamy technologie wspierające oba rozwiązania”.

Jakie technologie wodorowe rozwija Bosch?

Zgodnie z komunikatem prasowym, opublikowanym na stronie firmy 13 lipca 2023 roku, omawiane teksty (1, 2) informowały o planach rozwoju technologii wodorowych koncernu Bosch. Dowiadujemy się z niego, że niemiecka firma rozpoczęła „produkcję seryjną modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych” w zakładzie zlokalizowanym w Stuttgarcie-Feuerbach. Natomiast już w pierwszych zdaniach publikacji czytamy, że wspomniane zasilanie wykorzystane zostanie „w elektrycznym modelu samochodu ciężarowego amerykańskiej firmy Nikola Corporation”. O co więc chodzi?

W kontekście technologii wodorowych firma Bosch pracuje m.in. nad komponentami do pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi. Są to pojazdy, w których „energia elektryczna jest wytwarzana przez ogniwo paliwowe wykorzystujące wodór jako źródło energii”. Następnie energia ta wykorzystywana jest w napędach elektrycznych, a jej nadmiar może być składowany w akumulatorach. Niewłaściwe jest więc określenie, że Bosch rezygnuje z rozwijania technologii do pojazdów elektrycznych – wręcz przeciwnie – stawia na dalsze prace nam nimi, co jednoznacznie wynika ze wspomnianego komunikatu prasowego.

Oprócz modułów zasilania opartych na ogniwach paliwowych niemiecki koncern skupia się również na rozwoju silników wodorowych, z układami pośredniego i bezpośredniego wtrysku wodoru. Na stronie firmy rozwiązanie to przedstawiane jest jako kolejna alternatywa dla układów napędowych przyszłości – zaraz obok zastosowań ogniw paliwowych oraz napędów akumulatorowo-elektrycznych.

Bosch wciąż rozwija technologie napędów akumulatorowo-elektrycznych w ciężarówkach

komunikacie prasowym firmy Bosch informowano o użyciu modułu zasilania opartego na ogniwach paliwowych w samochodzie ciężarowym. O zastosowaniu tego typu rozwiązań wspomniano również w omawianych artykułach (1, 2). „Skoro samochody elektryczne są wątpliwe, to ciężarówki czy traktory to już absolutny nonsens […] Zdaniem Boscha ogniwa paliwowe lepiej sprawdzą się w transporcie ciężarowym” – czytamy na stronie wrc.net.pl.

Prawdą jest, że niemiecki koncern uważa, że napęd na ogniwa paliwowe znacznie lepiej sprawdza się w przypadku pojazdów ciężarowych, co potwierdza na swojej stronie internetowej. Nie oznacza to jednak, że nie pracuje nad innymi rozwiązaniami. W transporcie długodystansowym powyżej 26 ton Bosch rozwija również technologie bazujące na napędach elektrycznych z akumulatorami oraz napędach hybrydowych. Podobne rozwiązania proponuje się również w samochodach dostawczych do 7,5 tony oraz w pojazdach ciężarowych od 7,5 do 26 ton w transporcie regionalnym

Więcej na temat samochodów elektrycznych przeczytasz w naszych artykułach.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać