Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Coca-Cola rozdaje porysowane lodówki? To oszustwo
Kolejny scam z użyciem wizerunku Coca-Coli udostępniony na fałszywym profilu.
Fot. Pixabay / Modyfikacje: Demagog
Coca-Cola rozdaje porysowane lodówki? To oszustwo
Kolejny scam z użyciem wizerunku Coca-Coli udostępniony na fałszywym profilu.
Fake news w pigułce
- 29 maja 2023 roku na Facebooku pojawił się post, w którym zachęcano do wzięcia udziału w konkursie. Nagrodą miałyby być minilodówki Coca-Coli. Jest to prawdopodobnie próba wyłudzenia danych osobowych.
- Wpis został udostępniony przez fałszywy profil, podszywający się pod oficjalne konto Coca-Coli. Świadczy o tym brak znaku weryfikacji przy nazwie konta. Prawdziwy profil Coca-Coli został zweryfikowany przez Facebook.
29 maja 2023 roku na facebookowym profilu Coca-Cola FANS pojawił się post o treści: „mamy setki mini lodówek, których nie jesteśmy w stanie sprzedać z powodu drobnych rys. Ponieważ nadal jest w dobrym stanie, postanowiliśmy oddać go wszystkim, którzy polubią, udostępnią i napiszą »Dziękuję«. Zrób to teraz, ponieważ czas jest ograniczony, powodzenia”. Istnieje wiele profili o takiej nazwie (np. 1, 2, 3, 4), które mogą być użyte do oszustwa.
Podobny scam opisywaliśmy już w 2022 roku. Firma Coca-Cola na swojej stronie przestrzega przed próbami oszustwa z wykorzystaniem jej wizerunku.
W niecałe trzy dni od publikacji post zdobył 2 tys. reakcji i został udostępniony ponad 8 tys. razy. Pod wpisem pojawiło się 1,9 tys. komentarzy, z których większość brzmiała: „dziękuję”, co świadczy o zaufaniu użytkowników do treści posta.
Na czym polega fałszywy „konkurs” i co jest z nim nie tak?
Publikacja to prawdopodobnie próba wyłudzenia danych osobowych. Użytkownicy są zachęcani, by zostawić komentarz, a pod pozostawionymi wypowiedziami może pojawić się prośba o rejestrację do konkursu. To może mieć na celu wyłudzenie danych osobowych. Podobny przypadek opisaliśmy w tej analizie. Zasady rzekomego konkursu są wyjaśnione w komentarzu:
Zastanawiające jest użycie słów „strony” i „posty”. Nie podano, o jakie strony może chodzić, a na profilu Coca-Cola FANS widoczny jest tylko jeden post. Warto zwrócić też uwagę na błędy językowe w treści posta – w pierwszym zdaniu „lodówki” są użyte w liczbie mnogiej, a w następnym już w pojedynczej. Oszuści wywierają nacisk na ofiary, pisząc, że „czas jest ograniczony”, co ma je nakłonić do jak najszybszej reakcji.
Co jeszcze świadczy o oszustwie? Prawdziwy profil Coca-Coli wygląda inaczej
W celu weryfikacji należy przyjrzeć się dokładniej profilowi Coca-Cola FANS, który udostępnił post. Został on utworzony stosunkowo niedawno, bo 6 września 2022 roku. Można to sprawdzić w zakładce „transparentność strony”, w informacjach. Co prawda, ma on kilka tysięcy polubień i obserwujących, jednak konto nie jest prawdziwe.
Prawdziwy polski profil Coca-Coli znajduje się pod adresem @cocacolapoland i został polubiony przez ponad 100 mln użytkowników. Utworzono go 30 grudnia 2014 roku. Został on zweryfikowany przez Facebook i ma niebieski znak zweryfikowanego profilu obok nazwy.
Fałszywy profil Coca-Cola FANS nie posiada takiego wyróżnienia, a w dodatku ma zdecydowanie inny logotyp.
Skąd pochodzą zdjęcia z lodówkami, które dodano do wpisu?
Obrazy z posta nie przedstawiają lodówek do rozdania. Dwa zdjęcia (1, 2) z wpisu były już udostępniane w przypadku innych scamów w grupach na Facebooku. Inna fotografia jest często używana w ofertach sprzedaży na ebay.com. Zdjęcie, które przedstawia magazyn wypełniony czerwonymi skrzynkami, zostało zrobione przez Erika Daily z La Crosse Tribune i obrazuje procesy produkcji jedzenia w sieci sklepów wielobranżowych Kwik Trip.
Na fotografii, która przedstawia kartony z napojami Coca-Coli, widoczny jest znak wodny „alamy”, czyli strony alamy.com ze stockowymi obrazami. Oryginalne zdjęcie zostało zrobione przez René van den Berga w marcu 2019 roku w sklepie sieci Victory w Izraelu.
Sabotaż ze strony scamerów
Z niejasnych względów w przypadku tego oszustwa nastąpiło sabotowanie „konkursu” przez inny nieprawdziwy profil o tej samej nazwie i o tym samym zdjęciu profilowym, który nie ma żadnych obserwujących ani polubień. Nie posiada również znaku weryfikacji. Osoby stojące za kontem o bliźniaczej nazwie odpowiedziały na niektóre komentarze pod wpisem:
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter