Strona główna Fake News Ford przestanie produkować samochody elektryczne? Fałsz

Ford przestanie produkować samochody elektryczne? Fałsz

Firma planuje zmniejszenie produkcji pickupa F-150 Lightning.

Logo marki Ford

fot. Pexels / Modyfikacje: Demagog

Ford przestanie produkować samochody elektryczne? Fałsz

Firma planuje zmniejszenie produkcji pickupa F-150 Lightning.

FAKE NEWS W PIGUŁCE

  • Na Facebooku udostępniono postnagraniem dotyczącym tego, że koncern Ford Motor Company rzekomo „zamknął właśnie produkcję samochodów elektrycznych” [czas nagrania 0:13]. 
  • filmie słyszymy także, że dyrektor generalny Forda James Farley miał ogłosić zamknięcie produkcji „najlepiej sprzedającego się pick-upa na świecie – modelu F-150” [czas nagrania 0:58].
  • Wiarygodne źródła nie donoszą o tym, że Ford zamknął produkcję samochodów elektrycznych. Na stronie koncernu czytamy, że: „Ford zmniejsza produkcję F-150 Lightning […], aby osiągnąć optymalną równowagę między produkcją, wzrostem sprzedaży a rentownością. Ford spodziewa się dalszego wzrostu globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2024 roku, choć mniejszego niż przewidywano, i przygotowuje się do wprowadzenia na rynek pojazdów elektrycznych nowej generacji”.

11 lutego 2024 roku na Facebooku opublikowano postnagraniem na temat tego, że dyrektor generalny koncernu Ford Motor CompanyJames Farley rzekomo zamknął właśnie produkcję samochodów elektrycznych” [czas nagrania 0:13]. Miał również powiadomić o wstrzymaniu produkcji pick-upa F-150 [czas nagrania 0:58].

Zrzut ekranu posta na Facebooku. Widzimy na nim czerwony pojazd elektryczny, na którym widnieje znak X oraz napis: „to już koniec”. 657 reakcji, 35 komentarzy, 194 udostępnienia.

Fot. Facebook.com

Ford nie zawiesił produkcji samochodów elektrycznych

W opublikowanym filmie pojawia się twierdzenie, że Ford „zamknął właśnie produkcję samochodów elektrycznych” [czas nagrania 0:13]. Autor filmu mówi również o tym, że dyrektor generalny Forda James Farley miał poinformować o zaprzestaniu produkcji „najlepiej sprzedającego się pick-upa na świecie – modelu F-150. Dlaczego? Bo nikt nie chciał kupować popularnej »F-ki « w wersji EV” [czas nagrania 0:58].

Wiarygodne źródła nie potwierdzają tego, że marka Ford wstrzymała produkcję samochodów elektrycznych. Koncern planuje ograniczenie produkcji pickupa F-150 Lightning. Według doniesień medialnych decyzja ta zapadła z powodu mniejszego zainteresowania pojazdami elektrycznymi, niż oczekiwano. Jak podaje Reuters: „Ford poinformował dostawców w grudniu, że planuje produkować ok. 1 600 pick-upów F-150 Lightning EV tygodniowo począwszy od stycznia, czyli mniej więcej połowę z planowanych wcześniej 3 200 sztuk”. 

Ford przewiduje w 2024 roku wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie, jednak mniejszy, niż się spodziewano.

Popyt na pojazdy elektryczne spada?

filmie możemy usłyszeć następujące informacje: „na chwilę obecną Ford traci 36 tys. dolarów na każdym, sprzedanym aucie EV” [czas nagrania 1:33]. Pojawiają się także takie przekazy jak: „Ford musiał wycofać z rynku 35 tys. modeli Mustang Mach-E” [czas nagrania 1:49] oraz „Ford stał się liderem na rynku pod względem ilości wycofanych egzemplarzy” [czas nagrania 1:59]. 

Na stronie Reutersa czytamy, że informacje o utracie 36 tys. dolarów na każdym sprzedanym samochodzie elektrycznym są prawdziwe: „Ford stracił szacunkowo 36 tys. dolarów na każdym z 36 tys. pojazdów elektrycznych, które dostarczył dealerom w tym kwartale”. Twierdzenie o wycofaniu z rynku 35 tys. modeli Mustang Mach-E to również prawda. Na początku 2023 roku Ford oświadczył, że wycofuje ok. 35 tys. samochodów elektrycznych marek: Mustang Mach-E i Mustang GT, z powodu problemów technicznych związanych z tymi pojazdami. 

Jak podaje USA Today, Ford znalazł się na drugim miejscu pod względem liczby wycofanych pojazdów z rynku USA w 2023 roku. Mniejsze zainteresowanie samochodami elektrycznymi może wynikać z faktu, że początkowy koszt zakupu takiego pojazdu jest wyższy, w porównaniu do modeli spalinowych czy hybrydowych.

Ludzie porzucają samochody elektryczne na rzecz „poczciwych” aut benzynowych i hybrydy?

filmie słyszymy również: „ponad połowa użytkowników aut elektrycznych porzuciła swoje lśniące, ekologiczne wozidełka, na rzecz starej, sprawdzonej technologii, mianowicie mowa tu o hybrydach” [czas nagrania 2:43]. Autor materiału wideo mówi: „EV mają 80 proc. więcej problemów z naprawami niż poczciwy benzyniak lub hybryda” [czas nagrania 3:41]. 

Na stronie U.S. Energy Information Administration (EIA) czytamy:

„Łączna sprzedaż pojazdów hybrydowych, hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in i BEV w Stanach Zjednoczonych wzrosła do 16,3 proc. całkowitej sprzedaży nowych lekkich pojazdów LDV w 2023 roku. W 2022 roku sprzedaż pojazdów hybrydowych, hybrydowych typu plug-in i BEV stanowiła 12,9 proc. całkowitej sprzedaży”.

Jeśli mowa o większej awaryjności aut elektrycznych, wnioski organizacji Consumer Reports wskazują, że samochody elektryczne mogą generować więcej problemów, w porównaniu do pojazdów spalinowych. Komplikacje dotyczą m.in.: silników, systemów ładowania czy akumulatorów.

Normy określone przez Agencję Ochrony Środowiska

filmie słyszymy również takie treści: „rząd, który nadal się upiera przy założeniach, że do roku 2032 samochody EV mają mieć 67-proc. udział w rynku wszystkich nowych samochodów” [czas nagrania 4:35]. 

Powyższe twierdzenie nawiązuje do nowych norm podanych przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA) dotyczących „emisji wielu zanieczyszczeń dla lekkich i średnich pojazdów z lat modelowych 2027 i późniejszych”. Jak czytamy na stronie Agencji Ochrony Środowiska (EPA), jednym z założeń tej regulacji jest to, że: „pojazdy elektryczne mogą w 2032 roku stanowić 67 proc. sprzedaży nowych pojazdów lekkich i 46 proc. sprzedaży nowych pojazdów średniej ładowności”.

Agencja Ochrony Środowiska (EPA) nie podała, że do 2032 roku pojazdy elektryczne mają mieć 67-proc. udział w rynku wszystkich nowych samochodów. Ogłosiła proponowane normy, dzięki którym będzie możliwe ograniczenie zanieczyszczeń wydobywających się z pojazdów oraz szybsze przejście na pojazdy elektryczne.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać