Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Na ceremonii otwarcia olimpiady w 1992 roku nie ujawniono „plandemii”
To informacja oparta na niewiarygodnej teorii spiskowej.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Na ceremonii otwarcia olimpiady w 1992 roku nie ujawniono „plandemii”
To informacja oparta na niewiarygodnej teorii spiskowej.
Jedną z popularnych teorii spiskowych dotyczących pandemii SARS-CoV-2 jest ta, która mówi o tzw. plandemii. Według niej została ona zaplanowana przez rządzących, aby pod pretekstem bezpieczeństwa wprowadzić autorytarny ustrój społeczny, który będzie służył bogatym i uciskał biednych. O „plandemii” wielokrotnie pisaliśmy już na łamach Demagoga.
Do tych tez odnosi się film z TikToka, udostępniony w jednym z postów na prywatnym profilu facebookowym. Przedstawia on fragment relacji z ceremonii otwarcia olimpiady w Barcelonie w 1992 roku, w której występują rekwizyty przypominające koronawirusy (czas nagrania 0:05). Na tej podstawie wysnuto teorię, że spektakl był niejako „zapowiedzią” pandemii i dowodem na to, że była ona już wtedy zaplanowana. Doszukiwano się też innych symboli rzekomo zawartych w przedstawieniu, np. szczepień, które miałyby być wykorzystywane do zniewalania ludzi. „Siedźta, paczta i myślta” – skomentowano w treści posta, przez co próbowano wskazać, że wydarzenia odnoszą się do obecnej sytuacji. Nie ma jednak podstaw do tego, aby łączyć to wydarzenie z pandemią, która wybuchła prawie trzydzieści lat później.
Wpis zyskał sporą popularność: zareagowało na niego ponad 430 osób, a udostępniło ponad 1,3 tys. Pojawiło się pod nim prawie 200 komentarzy, a część z nich sugerowała, że autorzy interpretują symbolikę przedstawienia w sposób konspiracyjny: „Olimpiada w Londynie 2012 to samo. Łóżka szpitalne i „demon ze strzykawka”….”, „Jprd …Tego się nie spodziewałam z 1992.Wszystko pokazane nam jak na dłoni .Wyłożone na tacy .”, „Ja pierdykam przeciez to grafen i morgelony” – pisali.
Niektórzy spośród komentujących dzielili się nawet swoimi teoriami na ten temat: „Innymi słowy, „szczepionka” [jak nazywa każdego, kto został zaszczepiony Experimental Use Authorization Eugenics Depoulation Lethal Injection Biweapon] mająca 20% pogorszenie tlenku grafenu we krwi, będzie żyła przez 8 lat, z wyjątkiem jakichkolwiek innych kryteriów wejściowych. [10 lat mniej 20%]. (…)” – możemy przeczytać w jednym z dłuższych komentarzy.
Przedstawienie artystyczne nie opowiadało o epidemii COVID-19, a o mitycznej wyprawie
W filmie pojawia się kilka elementów, które zinterpretowano jako związane z obecną pandemią. W przedstawieniu doszukiwano się „koronawirusa” (czas nagrania 0:05), „strzykawki” (czas nagrania 1:05) czy „potwora z mackami” (czas nagrania 0:43), który – według zweryfikowanej już przez nas teorii doktora geologii Franca Zalewskiego – ma być aluminiową istotą wstrzykiwaną rzekomo w trakcie szczepienia (czas nagrania 1:52). Wyniki jego badań są wysoce wątpliwie, o czym pisaliśmy już na łamach Demagoga. Kula z wizerunkiem martwych ludzi (czas nagrania 1:18) ma być symbolem ofiar rzekomej depopulacji.
Tradycją stało się, że część artystyczna olimpijskiej ceremonii otwarcia odnosi się do istotnych elementów kultury gospodarzy imprezy. Omawiane przedstawienie przygotowała grupa teatralna La Fura dels Baus, która swoim występem chciała nawiązać do Morza Śródziemnego i mitycznej wyprawy Jazona i Argonautów na jego kraniec (do Kolumn Herkulesa, czyli do dwóch cypli we wschodniej części Cieśniny Gibraltarskiej) w poszukiwaniu złotego runa. Pojawiły się ogromne, ruchome konstrukcje scenografii oraz aktorzy przebrani m.in. za fale. Rekwizyty i kostiumy bezpośrednio nawiązywały do omawianego mitu. Nie przeszkadza to jednak w snuciu teorii spiskowych opartych na elementach przedstawienia wyrwanych z kontekstu mitycznej opowieści. Tymczasem, jeśli zapoznamy się z synopisem tego przestawienia, zamieszczonym na oficjalnej stronie grupy teatralnej La Fura dels Baus, dowiemy się, że:
„Opowiedziano historię wyprawy Jazona i Argonautów na koniec Morza Śródziemnego, do Słupów Herkulesa, które według klasycznej mitologii były bramą do nieznanego świata. Podczas podróży, którą wystawiono na Stadionie Olimpijskim, Argonauci konfrontują się, zgodnie z najlepszą klasyczną tradycją, z furiami symbolizującymi wojnę, zanieczyszczenie, głód i zarazę. Odpowiedniki furii dawnych marynarzy można odnaleźć w dzisiejszych czasach”.
Całą ceremonią otwarcia, w tym omawianą część artystyczną, można obejrzeć na oficjalnym kanale olimpijskim w serwisie YouTubie. Mimo że występ nawiązywał do „zarazy”, to przedstawione to było w sposób bardzo ogólnikowy. Nie można na tej podstawie wyciągać wniosku, że chodziło o konkretną chorobę i konkretną pandemię, a tym bardziej taką, która miała pojawić się niecałe 30 lat później.
Podsumowanie
Mimo że ceremonie otwarcia igrzysk olimpijskich nawiązują tradycyjnie w sposób symboliczny do kultury krajów-gospodarzy, w sieci pojawiają się coraz to nowe interpretacje przedstawień artystycznych, starając się wykazać powiązanie z obecną pandemią COVID-19. Zanim podobne tezy pojawiły się w związku z artystyczną częścią ceremonii otwarcia w Barcelonie, wiele portali fact-checkerskich napisało analizy dotyczące olimpiady w Londynie. Rzekome ukryte znaczenia i zapowiedzi pandemii COVID-19 nawiązują do popularnej teorii spiskowej o „plandemii”. Nie są jednak dowodem na jej prawdziwość.
Nie musisz działać jak automat i udostępniać informacji bez sprawdzenia. Najwyższy czas wyłączyć automatyczny tryb i przełączyć się na myślenie.
Zobacz, co przygotowali dla Ciebie nasi ambasadorzy: Kasia Gandor, Martin Stankiewicz, Ola i Piotr Stanisławscy (Crazy Nauka), Marcin Napiórkowski oraz Joanna Gutral.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter