Strona główna Fake News Oszuści nie ustają – scamy na Cejrowskiego, Kammela i Gąsowskiego

Oszuści nie ustają – scamy na Cejrowskiego, Kammela i Gąsowskiego

Uwaga na „wybryki” oszustów – uśmiercili Cejrowskiego i wiele innych osób.

screeny z reklam z facebooka, fałszywie opisujące czyjąś śmierć

fot. Facebook / Modyfikacje: Demagog

Oszuści nie ustają – scamy na Cejrowskiego, Kammela i Gąsowskiego

Uwaga na „wybryki” oszustów – uśmiercili Cejrowskiego i wiele innych osób.

Fake news w pigułce

  • Na Facebooku opublikowano posty na temat rzekomej śmierci Wojciecha Cejrowskiego i innych popularnych osób (1, 2, 3). Posty zawierają ich zdjęcia, przez co mogą wzbudzać zaufanie, ale to próby internetowego oszustwa.
  • Każda sensacyjna wiadomość znaleziona w sieci powinna wzbudzić naszą czujność. Zarówno Wojciech Cejrowski, jak i Andrzej Piaseczny, Tomasz Kammel czy Piotr Gąsowski żyją i regularnie publikują treści na swoich kontach w mediach społecznościowych (1, 2, 3, 4).

Przynajmniej od maja 2024 roku na Facebooku pojawiają się posty informujące o rzekomej śmierci Wojciecha Cejrowskiego. Jeden z nich, opublikowany 24 maja 2024 roku, zawiera czarno-białe zdjęcie mężczyzny oraz napis: „dziś żegnаmy Wоjciecha Cеjrowskiego”. Pod fotografią znajduje się link przekierowujący rzekomo do strony Gazeta.pl, a konkretnie do artykułu zatytułowanego: „Wybryk Wоjciеcha Cеjrowskiego na żywо doprоwadził do trаgedii”

Zrzut ekranu posta na Facebooku. Widzimy na nim czarno-białe zdjęcie Wojciecha Cejrowskiego oraz link do fałszywej strony z napisem: „wybryk Wоjciеcha Cеjrowskiego na żywо doprоwadził do trаgedii”.

Źródło: www.facebook.com

Podobna sytuacja miała miejsce także w przypadku kilku innych znanych osób. Wśród nich znaleźli się m.in. Andrzej Piaseczny, Tomasz Kammel czy Piotr Gąsowski. 

Zrzut ekranu biblioteki reklam na Facebooku. Widzimy fałszywe reklamy podszywające się m.in. pod takie znane osoby jak: Andrzej Piaseczny, Tomasz Kammel czy Piotr Gąsowski.

Źródło: www.facebook.com

Wszystkie wymienione osoby żyją

Jeśli sprawdzimy konta Wojciecha Cejrowskiego w mediach społecznościowych, jak np. profil na platformie X, zobaczymy, że regularnie publikuje on wpisy. Podobnie jest w przypadku jego konta w serwisie YouTube – codziennie lub co drugi dzień pojawia się na nim nowe wideo

Andrzej Piaseczny, Tomasz Kammel czy Piotr Gąsowski również systematycznie udostępniają wpisy na swoich profilach w mediach społecznościowych. Gdyby podane osoby nie żyły, wiarygodne źródła informacji komunikowałyby o ich śmierci. Tymczasem żadne z nich nie podają, że którakolwiek z tych osób zmarła (1, 2, 3, 4). 

Rzekomą śmierć Wojciecha Cejrowskiego opisywał portal Cyberdefence24.pl. Także w jednej z naszych analiz przyglądaliśmy się tej próbie oszustwa. Na Facebooku pojawiły się także fałszywe reklamy informujące o rzekomej śmierci zagranicznych celebrytów. Wśród nich znalazł się np. Karácsony Gergely (burmistrz Budapesztu), Acél Réka (węgierska aktorka) czy Sebestyén Balázs (węgierski prezenter telewizyjny). Widzimy więc, że oszuści nie działają w ten sposób tylko w Polsce – ci sami scamerzy publikują posty również w języku węgierskim.

Fałszywe posty podszywają się pod stronę Gazeta.pl 

Podejrzane linki znajdujące się w postach na temat rzekomej śmierci Wojciecha Cejrowskiego i innych znanych osób są przedstawiane jako odnośniki do portalu Gazeta.pl

Oszuści często podrabiają strony popularnych mediów w celu wyłudzenia danych osobowych lub pieniędzy. Link dodany pod jednym z postów przekierowuje do strony o nazwie: break1ngreports.click (bezpieczny link). Witryna ta nie jest w żaden sposób powiązana ze stroną Gazeta.pl i obecnie nie jest już dostępna.

Aby zweryfikować podejrzany adres, warto sprawdzić listę niebezpiecznych witryn prowadzoną przez zespół CERT Polska, który działa w ramach państwowego instytutu NASK.

Dlaczego w oszustwach internetowych pojawiają się wizerunki znanych ludzi?

Oszuści internetowi chcą wyłudzić dane osobowe lub pieniądze albo w inny sposób wykorzystać użytkowników na swoją korzyść. Ich celem jest także nakłanianie do fałszywych inwestycji. Schemat ich postępowania polega na tym, że ofiara wpłaca minimalną kwotę, a następnie pieniądze cyklicznie zaczynają znikać z jej konta. Innym sposobem ich działania jest zbieranie zasięgów i afiliacja, która pozwala zarabiać na polecaniu produktu, strony lub konkretnej usługi. 

Wykorzystanie w oszustwie internetowym zdjęcia popularnej osoby wraz z sensacyjnym tytułem zapewnia o wiele szybsze przyciągnięcie uwagi odbiorców. W takim przypadku są oni bardziej skłonni wejść w link prowadzący do niebezpiecznej witryny. Fałszywe przekazy, w których zawarto wizerunek znanych ludzi, stają się bardziej wiarygodne dla odbiorców.

Na łamach Demagoga wielokrotnie opisywaliśmy oszustwa internetowe, w których informowano o rzekomej śmierci gwiazd lub polityków (1, 2, 3, 4). 

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać