Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Pożar autobusu elektrycznego w Londynie? Fałsz
Nagranie z Anglii nie pokazuje pożaru pojazdu o napędzie elektrycznym.
fot. Pexels
Pożar autobusu elektrycznego w Londynie? Fałsz
Nagranie z Anglii nie pokazuje pożaru pojazdu o napędzie elektrycznym.
FAKE NEWS W PIGUŁCE
- Kilka profili na Facebooku (1, 2, 3) udostępniło nagranie, na którym rzekomo uwieczniono pożar autobusu elektrycznego w londyńskiej strefie czystego transportu.
- Jak opisały brytyjskie media (1, 2), sytuacja miała miejsce w Bradford, a nie w Londynie. Żaden z artykułów nie wspomina, że pojazd był napędzany silnikiem elektrycznym.
- Autobus napędzany był silnikiem diesla z napędem mikrohybrydowym, który nie jest uznawany za napęd elektryczny.
„Londyn. Strefa czystego transportu. Elektryczny autobus uruchomił tryb eko”. To fragment wpisu opublikowanego na Facebooku przez profil Lubię Miasto. Towarzyszące mu nagranie pokazuje chmury czarnego dymu unoszące się z płonącego pojazdu. Materiał pojawił się również na prywatnych profilach niektórych użytkowników (1, 2, 3), z których jeden opisał film jako: „Eko sreko nie zajedziesz daleko. Elektryczny autobus w »strefie czystego transportu « wczoraj w Londynie”.
Profil Lubię Miasto edytował swój wpis, dodając informację, że „Podobno to nie jest elektryczny autobus”. Nie wpłynęło to jednak na reakcje komentujących, którzy uwierzyli, że płonący pojazd miał napęd elektryczny: „Więcej elektryków to powietrze będzie super czyste”, „Tak wygląda ochrona środowiska”, „Gdzie jest Greta !!!!”.
Pożar miał miejsce w Bradford, a nie w Londynie
Pierwszym krokiem do znalezienia wiarygodnych informacji na temat zdarzenia było odszukanie oryginalnego materiału opublikowanego na Facebooku. W kadrze widać nazwę konta na TikToku @bladerunnersuk, które wrzuciło filmik na swój profil 9 października.
@bladerunnersuk (Updated) Bus on fire, in Bradford Broadway, Spewing out jet black smoke into the air. Monday 9th October 2023. #ulez #foryou #fire #uknews
W zedytowanym opisie nagrania czytamy, że sytuacja miała miejsce w Bradford, a nie w Londynie, jak to jest opisywane na Facebooku. Wpisując w wyszukiwarkę słowa kluczowe, natrafimy na artykuły zarówno z mediów ogólnokrajowych, jak i lokalnych, opisujących wydarzenie.
Bradford double decker bus fire just now… 😱 Thank goodness for the fire brigade who were quickly on the scene… pic.twitter.com/pgdQBoXDWi
— Daz 🍉 (@ClassicalDaz) October 9, 2023
BBC w swojej relacji stwierdza, że pożar miał miejsce koło godziny 15:00 w Bradford przy centrum handlowym Broadway. Spłonąć miał autobus linii 607 jadący z Thorton, co pozwala ustalić dokładną lokalizację przystanku, przy którym doszło do pożaru.
Płonący autobus napędzany był silnikiem diesla
Z artykułów opisujących pożar dowiemy się, że autobus należał do brytyjskiej firmy przewozowej First Bus. Nie znajdziemy tam jednak informacji o konkretnym modelu pojazdu. W tym celu sprawdziliśmy na stronie bustimes.org, gromadzącej dane o kursowaniu komunikacji miejskiej, jaka marka obsługiwała połączenie między Thorton a Bradford 9 października na linii 607.
W jednym z filmików na Twitterze widać dokładnie tablicę rejestracyjną płonącego pojazdu (czas nagrania 0:10). Stąd wiemy, że był to autobus o numerze rejestracyjnym: MD71 EOF.
Ze strony bustimes.org dowiemy się, że pojazd o tej rejestracji to Wright StreetDeck Micro Hybrid. Wpisując w wyszukiwarkę nazwę autobusu, trafimy na stronę producenta, na której czytamy, że jest to pojazd napędzany silnikiem diesla: Daimler OM934 albo Daimler OM936 Euro VI.
Konsternację może wywołać fakt, że model ten wyposażony jest w układ mikrohybrydowy. Nie jest to jednak silnik elektryczny, a jedynie rozwiązanie pozwalające zasilać światła lub klimatyzację. Moc generowana jest w trakcie hamowania, jednak zgromadzona w ten sposób energia nie służy do napędzania pojazdu.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter