Obalamy fałszywe informacje pojawiające się w mediach społecznościowych oraz na portalach internetowych. Odwołując się do wiarygodnych źródeł, weryfikujemy najbardziej szkodliwe przykłady dezinformacji.
Tysiące złotych jako prezent od sklepów Lidl? Uwaga na oszustwo!
To nie jest prawdziwa niespodzianka od sieci sklepów Lidl.
Fot. Unsplash / Modyfikacje: Demagog
Tysiące złotych jako prezent od sklepów Lidl? Uwaga na oszustwo!
To nie jest prawdziwa niespodzianka od sieci sklepów Lidl.
Fake news w pigułce
- Na Facebooku pojawiają się podejrzane oferty (1, 2) związane z możliwością zdobycia bonów podarunkowych lub tysięcy złotych nagrody od sklepów sieci Lidl za bardzo proste aktywności, takie jak udostępnienia.
- Lidl nie ma żadnego związku z akcją. Informacje o nagrodach do rozdania to oszustwo, którego celem jest próba wyłudzenia wrażliwych danych osobowych, m.in. adresów zamieszkania oraz numerów telefonów.
W mediach społecznościowych pojawiają się wpisy (1, 2), które – podszywając się pod Lidl – oferują bony na zakupy lub pieniądze, z okazji 90. urodzin sieci sklepów. Zgodnie z opisem wystarczy udostępnić wpis, a w komentarzu napisać „gotowe” lub podać swój miesiąc urodzenia – w obu przypadkach posty na Facebooku (1, 2) uzyskały po ponad 100 udostępnień.
Fałszywe informacje o konkursie są wykorzystywane przez złodziei danych
Na profilach (1, 2), które podszywają się pod markę Lidl, zamieszczono zdjęcia z wydarzeń niezwiązanych z konkursem, m.in. z otwarcia sklepu czy też paczek z zakupami. Jedno z nich dotyczy np. otwarcia sklepu w McLean w USA w czerwcu 2022 roku i w żaden sposób nie odnosi się do rozdania nagród w Polsce.
Oprócz zdjęć na głównej stronie jednego z profili zamieszczono link do rejestracji, który prowadzi strony z identyfikacją graficzną sieci sklepów – nie jest to jednak prawdziwa witryna sieci handlowej Lidl. Na fałszywej stronie znajduje się formularz, który ponoć ma umożliwić otrzymanie nagrody – nie warto go wypełniać, ponieważ możemy w ten sposób stracić swoje dane!
Lidl współpracuje z Biedronką i H&M w rozdaniu bonów? Nieporadne próby phishingu
Podejrzenia powinna wzbudzić informacja, jakoby akcję sklepów Lidl sponsorowała Biedronka – co widać na wskazanym wcześniej obrazie. W żadnym z kanałów informacyjnych i społecznościowych konkurencyjnych sieci nie znajdziemy informacji o ich bieżącej współpracy i rozdawaniu pieniędzy oraz bonów na zakupy.
Formularz rejestracyjny przekieruje nas na zagraniczną stronę internetową o nazwie RewardsGiant (link zarchiwizowany), gdzie ponoć możemy uzyskać bon – tym razem już nie do Lidla, a do sieci sklepów H&M. Wskazana strona internetowa jest w sieci opisywana jako oszustwo prowadzone w celu uzyskania wrażliwych danych.
Po bonach i nagrodach pieniężnych od supermarketu ani śladu…
W celu upewnienia się, czy strona internetowa wyłudza dane, podaliśmy tymczasowy fikcyjny adres e-mail zaczerpnięty ze strony Temp Mail, a w następstwie strona zaczęła wymagać od nas wrażliwych informacji, m.in. takich jak: imię, nazwisko, adres zamieszkania, kod pocztowy oraz numer telefonu.
Po podaniu tych danych następuje przekierowanie do kolejnego formularza, gdzie wymagane jest wskazanie m.in. statusu zatrudnienia czy informacji o częstotliwości korzystania z kart płatniczych. W żadnym momencie nie uzyskamy nagrody pieniężnej ani bonu.
Podsumowanie – na końcu czeka nas utrata danych i rozczarowanie
Jeżeli ktoś zdecyduje się na podanie tak wielu wrażliwych danych, to na końcu formularza otrzyma… następną informację o konieczności podania kolejnych danych w innych formularzach, związanych z innymi sklepami lub wydarzeniami, by uzyskać dostęp do karty podarunkowej. Wielu internautów, którzy dali się zwieść oszustwu, pisało, że formularze zdają się odświeżać bez końca, a żadna nagroda nigdy się nie pojawiła.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter