[Konkret 2.] System rezerwacji wizyt na NFZ
[Konkret 2.] System rezerwacji wizyt na NFZ
Wprowadzimy łatwy w obsłudze i czytelny system rezerwacji wizyt (sms-y, maile) na kształt funkcjonującego w systemie prywatnym. W ten sposób ograniczymy liczbę nieodbytych wizyt, a tym samym skrócimy kolejki.
Minister zapowiada zmiany w połowie 2024 roku
7 lutego Wirtualna Polska opublikowała wywiad w którym o realizację tego konkretu minister zdrowia Izabelę Leszczynę zapytał Patryk Słowik. Minister odpowiedziała:
„Realnym terminem jest połowa 2024 r., ale tylko przy rezerwacji wizyt do niektórych specjalistów. I sukcesywne rozszerzanie oferty na kolejne specjalizacje, żeby mniej więcej za rok system obejmował już wszystkie wizyty”.
Oznacza to, że jeszcze ponad miesiąc temu Ministerstwo Zdrowia nie rezygnowało z realizacji 2. konkretu Koalicji Obywatelskiej. Jednak już wtedy zakładano, że nie zostanie on zrealizowany w wyznaczonym terminie.
Obietnica ma zostać zrealizowana częściowo
Obietnica, zgodnie ze słowami minister, nie zostanie też zrealizowana w pełni, skoro system ma objąć tylko niektórych specjalistów. Jak tłumaczy Leszczyna, początkowo będą to specjalizacje, gdzie szczególnie potrzebne jest skracanie kolejek.
Chodzi np. o wizyty u onkologów i kardiologów. Według Barometru WHC we wrześniu 2023 roku średni czas oczekiwania na wizytę u onkologia wynosił niecały miesiąc (s. 64), a u kardiologa – 4 miesiące (s. 61).
W czym leży problem ze stworzeniem systemu?
Minister zdrowia zaznaczyła, że choć takie systemy funkcjonują w prywatnych podmiotach, to przeniesienie ich na grunt publiczny jest skomplikowane. Zdaniem Izabeli Leszczyny wynika to szerszego zakresu działalności podmiotów publicznych.
Leszczyna wskazała również na problemy wynikające z „gaszenia pożarów po poprzednikach”. Mają one wymagać czasu i energii, które można było przeznaczyć na realizację konkretów.
Portale powołujące się na słowa minister informowały, jakby już w tym roku na pewno miał ruszyć system rezerwacji wizyt (1,2,3,4,5). Nie wiemy jednak o żadnych faktycznych działaniach podjętych w celu realizacji tej obietnicy. Dlatego po czasie, jaki upłynął na jej realizację, oceniamy ją na niezrealizowaną.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter