[Konkret 43.] Uwolnienie uczniów od ciężkich plecaków
[Konkret 43.] Uwolnienie uczniów od ciężkich plecaków
Uwolnimy nasze dzieci od ciężkich plecaków – w każdej szkole postawimy indywidualne szafki dla dzieci, a każdy podręcznik będzie miał wersje elektroniczną.
Problem ciężkich plecaków
Zgodnie z zaleceniami Głównego Inspektora Sanitarnego waga plecaka szkolnego nie powinna przekraczać 10-15 proc. masy ciała ucznia. Zbyt ciężki plecak to zagrożenie dla zdrowia i może powodować m.in. napięcia w mięśniach, ból kolan, jak i szkody dla kręgosłupa.
Problem regularnie jest monitorowany przez wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno-epidemiologiczne.
Przykładowo z badania z 2023 roku wynika, że zbyt ciężki tornister nosiło 17,3 proc. uczniów w województwie mazowieckim. Natomiast rok wcześniej w województwie warmińsko-mazurskim przeciążony plecak był problemem 11 proc. uczniów podstawówek.
W Słupsku w roku szkolnym 2023/2024 zbyt ciężki plecak miało 13,5 proc. wszystkich badanych uczniów. Natomiast w Łomży w 2022 roku wśród klas I-V ten odsetek wyniósł 12 proc.
Cyfrowe odzwierciedlenie papierowych podręczników. Jest ustawa
16 marca interpelację poselską do minister edukacji złożył w tej sprawie poseł PiS Krzysztof Szczucki.
Z odpowiedzi udzielonej 3 kwietnia wynika, że MEN zwróciło się do wydawców z prośbą o zapewnienie dostępu do cyfrowych wersji wszystkich podręczników. Chodzi także o te podręczniki względem których nie było prawnego wymogu udostępnienia w wersji cyfrowej.
W maju MEN informował, że opracował projekt ustawy w którym przewidziano, że każdy podręcznik ma mieć swoją cyfrową wersję. Ma tak być niezależnie od daty wpływu wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego konkretnego podręcznika.
29 października Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który przewiduje wprowadzenie obowiązku zapewnienia cyfrowych odzwierciedleń wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
Projekt ustawy trafił do parlamentu. Sejm i Senat przegłosłowały zmiany w prawie – przeciw byli PiS, Konfederacja i Republikanie. 6 grudnia ustawa trafiła na biurko prezydenta, gdzie czeka na jego podpis.
Co z szafkami? Trwają analizy
Z kolei w przypadku szafek szkolnych MEN sprawdziło, ile szkół posiada miejsca na pozostawienie podręczników. Badanie było dla szkół nieobowiązkowe – sprawdzono ich ponad 12 tys. Okazało się przykładowo, że 62% badanych ze szkół podstawowych (klasy IV‐VIII) ma zagwarantowane miejsce na pozostawienie podręczników. Blisko 44 proc. posiada szafki zamykane na klucz.
W kwietniu poinformowano, że trwają analizy dotyczące sposobu dystrybucji oraz wysokości środków finansowych na doposażenie szkół.
Do 13 grudnia ustawa wprowadzające cyfrowe odzwierciedlenia wszystkich podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego nie uzyskała podpisu prezydenta. Z kolei w przypadku szafek szkolnych nie podjętych realnych działań, które przyczyniłby się do ich zwiększenia w placówkach edukacyjnych. Na tej podstawie obietnice oceniamy na niezrealizowaną.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter