Strona główna Obietnice wyborcze 100 konkretów. Obietnice rządu Donalda Tuska [Konkret 44.] Edukacja w systemie jednozmianowym

[Konkret 44.] Edukacja w systemie jednozmianowym

[Konkret 44.] Edukacja w systemie jednozmianowym

Donald Tusk

Prezes Rady Ministrów
Platforma Obywatelska

W ciągu pierwszych 100 dni rozpoczniemy proces przechodzenia polskiej edukacji na system 1-zmianowy. Od 1 września 2025 wszystkie polskie szkoły podstawowe będą działały w takim systemie.

100 konkretów

Niezrealizowana

Obietnicę uznajemy za niezrealizowaną, jeżeli wraz z upłynięciem określonej cezury czasowej nie zostały podjęte żadne działania podmiotu w kierunku jej realizacji. Ta kategoria oceny służy weryfikacji obietnic zarówno w trakcie kadencji (jeśli dana obietnica miała dokładnie określony horyzont czasowy realizacji, np. uchwalenie ustawy w ciągu pierwszych stu dni rządu), jak i po jej zakończeniu (w przypadku obietnic, które nie miały wyraźnie zadeklarowanego terminu realizacji).

Sprawdź metodologię

100 konkretów

Niezrealizowana

Obietnicę uznajemy za niezrealizowaną, jeżeli wraz z upłynięciem określonej cezury czasowej nie zostały podjęte żadne działania podmiotu w kierunku jej realizacji. Ta kategoria oceny służy weryfikacji obietnic zarówno w trakcie kadencji (jeśli dana obietnica miała dokładnie określony horyzont czasowy realizacji, np. uchwalenie ustawy w ciągu pierwszych stu dni rządu), jak i po jej zakończeniu (w przypadku obietnic, które nie miały wyraźnie zadeklarowanego terminu realizacji).

Sprawdź metodologię

Nauka na zmiany w polskich szkołach

W niektórych szkołach obowiązuje system zmianowy, czyli taki w którym organizacja zajęć dzieli się na dwie lub nawet trzy pory. Część klas realizuje zajęcia od godzin porannych, a część od popołudniowych.

Taki podział czasu nauki pozwala poradzić sobie szkołom, które są zbyt małe, by w jednym momencie pomieścić w salach wszystkich uczniów. Z raportu NIK z 2019 roku możemy wywnioskować, że do tego zjawiska przyczyniła się reforma systemu edukacji, a zwłaszcza likwidacja gimnazjów (s. 9). 

NIK stwierdził, że szkoły mierzyły się z problemem odpowiedniego ułożenia planów zajęć, a „współczynnik zmianowości” (czyli sposób organizacji zajęć na jedną lub więcej zmian) był wyższy niż 1 w 25 proc. skontrolowanych gmin (s. 9).

MEN: trwa diagnoza istoty problemu 

Na początku kwietnia w odpowiedzi na interpelację posła PiS Krzysztofa Szczuckiego wiceminister ministerstwa edukacji narodowej Paulina Piechna-Więckiewicz poinformowała, że resort nie posiada danych dotyczących liczby szkół, w których nauczanie prowadzone jest w systemie zmianowym. 

Zaznaczyła, że w związku z tym trwa analiza przyczyn oraz możliwości przejścia edukacji na system jednozmianowy. Wskazała jednocześnie, że na rozwiązania organizacyjne szkół wpływa m.in. przyjęcie uczniów z Ukrainy, braki kadrowe czy ograniczenia lokalowe.

Zadeklarowała, że wierząc w to, że jednozmianowa organizacja szkół przyczynia się do  stabilności w życiu dzieci i młodzieży resort podejmuje starania, aby wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe w jak najkrótszym terminie.

Nadal nie przedstawiono jednak założeń aktów prawnych lub ich projektów, które można uznać za element realizacji tej obietnicy. Proces przejścia na system jednozmianowy nie został rozpoczęty. Wobec tego przyznajemy tej obietnicy ocenę „niezrealizowana”.

Wspieraj niezależność!

Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Masz prawo do prawdy!

Przekaż 1,5% dla Demagoga

Wspieram

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!