[Konkret 96.] Wzmocnienie autonomii uczelni

[Konkret 96.] Wzmocnienie autonomii uczelni

Donald Tusk

Prezes Rady Ministrów
Platforma Obywatelska

Wzmocnimy autonomię uczelni i zabezpieczymy apolityczność szkół wyższych poprzez zwiększenie finansowania nauki i poprawę transparentności wydatkowanych środków.

100 konkretów

Niezrealizowana

Obietnicę uznajemy za niezrealizowaną, jeżeli wraz z upłynięciem określonej cezury czasowej nie zostały podjęte żadne działania podmiotu w kierunku jej realizacji. Ta kategoria oceny służy weryfikacji obietnic zarówno w trakcie kadencji (jeśli dana obietnica miała dokładnie określony horyzont czasowy realizacji, np. uchwalenie ustawy w ciągu pierwszych stu dni rządu), jak i po jej zakończeniu (w przypadku obietnic, które nie miały wyraźnie zadeklarowanego terminu realizacji).

Sprawdź metodologię

100 konkretów

Niezrealizowana

Obietnicę uznajemy za niezrealizowaną, jeżeli wraz z upłynięciem określonej cezury czasowej nie zostały podjęte żadne działania podmiotu w kierunku jej realizacji. Ta kategoria oceny służy weryfikacji obietnic zarówno w trakcie kadencji (jeśli dana obietnica miała dokładnie określony horyzont czasowy realizacji, np. uchwalenie ustawy w ciągu pierwszych stu dni rządu), jak i po jej zakończeniu (w przypadku obietnic, które nie miały wyraźnie zadeklarowanego terminu realizacji).

Sprawdź metodologię

Dotacja dla Polskiej Akademii Nauk

budżecie na 2024 roku przyjętym przez nowy rząd znalazła się dodatkowa dotacja podmiotowa dla Polskiej Akademii Nauk w wysokości 109,9 mln zł oraz dotacja celowa na tej instytucji w wysokości 10,7 mln zł (załącznik 8. do budżetu).

Prezes PAN przyznał w wywiadzie, że przekazane środki mogą być niewystarczające i pozwolą tylko na  zrekompensowanie podwyżek, kosztów utrzymania potencjału badawczego instytutów. 

Podwyżki dla nauczycieli akademickich

Potem w połowie lutego minister nauki Dariusz Wieczorek wydał rozporządzenie w sprawie podwyżek dla nauczycieli akademickich. 

Na mocy rozporządzenia podniesiono minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla profesora w uczelni publicznej. To od tej kwoty, jako bazy, oblicza się pensje dla osób na niższych stanowiskach.

Środki na wspomniane podwyżki także zostały zabezpieczone w budżecie na 2024 rok.

O ile wzrosły zarobki?

Wynagrodzenie profesora wzrosło z dotychczasowe poziomu 7 210 zł do 9 370 zł brutto. Natomiast zgodnie z ustawą prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (art. 137) wysokość miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w uczelni publicznej dla nauczyciela akademickiego nie może być niższa niż 50 proc. wynagrodzenia profesora (4 685 zł brutto). 

Tym samym, zgodnie z art. 137 profesorzy uczelni mogą liczyć na 83 proc. wspomnianej kwoty (7 777,1 zł brutto), a adiunkci na minimum 73 proc. (6 840,1 zł brutto). 

Co istotne, zgodnie z mechanizmami zawartymi w ustawie wzrost pensji profesorskiej ciągnie za sobą wzrost pensji dla doktorantów w szkole doktorskiej, stypendiów dla studentów, czy dodatków funkcyjnych na uczelni.

NCBiR wraca do ministerstwa

Kolejną zmianą jest przywrócenie superwizji ministra nauki nad Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Przedtem pieczę nad tym organem sprawował minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Do zmiany doszło na mocy przyjętej pod koniec stycznia nowelizacji ustawy o NCBiR (weszła w życie na początku marca). To rzeczywista zmiana, choć instytucja nadal podlega pod ministerstwo. Nie można więc uznać jej za apolityczną.

Nowe środki dla NCN

W połowie lutego minister Wieczorek zadeklarował przekazanie dodatkowych 200 mln zł na Narodowego Centrum Nauki. 

Nowe środki trafią na badania, w tym na sfinansowanie grantów badawczych, które przedtem trafiły na listę rezerwową w konkursach finansujących badania naukowe, w tym konkursy dla pracowników naukowych (np. OPUS 25), jak i osób jeszcze bez tytułu doktora, w tym doktorantów (np. PRELUDIUM 22).

Podsumowanie

Nowy rząd zwiększył pensje nauczycieli akademickich oraz przekazał nowe fundusze na naukę. Mimo to mowa tutaj tylko o dotacjach, a nie stałym zwiększeniu finansowania.

Nie podjęto również reformy w zakresie transparentności wydatkowanych środków oraz nie zaproponowano rozwiązań, które wzmocniłyby transparentność uczelni. Tym samym oceniamy obietnicę na niezrealizowaną.

Przedstawiciele świata akademickiego oddolnie podjęli się przedstawienia propozycji reformy tego sektora. Projekt „Nauka do naprawy” został zrealizowany pod opieką PAN i czasopisma Forum Akademickiego, a w jego efekcie powstał zbiór rekomendacji.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!