Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ustawowe zdefiniowanie konfliktu interesów
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ustawowe zdefiniowanie konfliktu interesów
W celu wyeliminowania sytuacji konfliktu interesów, czyli szkodliwego łączenia funkcji publicznych z określoną działalnością prywatną, doprowadzimy do ustawowego zdefiniowania tego pojęcia i precyzyjnego uregulowania sposobu eliminowania tego zjawiska.
Obietnica ustawowego zdefiniowania konfliktu interesów i precyzyjnego uregulowania sposobu eliminowania tego zjawiska pojawiła się w programie PiS z 2014 r. Rząd podjął działania mające na celu zdefiniowanie konfliktu interesów poprzez opracowanie projektu ustawy o jawności życia publicznego, który został przedłożony do rozpatrzenia Stałemu Komitetowi Rady Ministrów przez Ministra – Koordynatora Służb Specjalnych 8 stycznia 2018 r. Na tym etapie pozostaje on do dnia dzisiejszego (sierpień 2019 r.).
Projekt ustawy o jawności życia publicznego z 8 stycznia 2018 r. zawiera przepisy dotyczące konfliktu interesów w rozdziale 7. Projektodawca zaproponował w nim wprowadzenie ogólnego przepisu, który wskazywałby na fakt, iż osoba pełniąca funkcję publiczną w czasie jej pełnienia zobowiązana jest unikać konfliktu interesów, który polegałby na wykonywaniu zajęć mogących wywołać podejrzenie o stronniczość lub występowanie w interesie podmiotu, w którym nie pełni funkcji publicznej. W projekcie zaproponowano też wprowadzenie ograniczeń dotyczących podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, a tak- że utrzymanie dotychczas obowiązujących zakazów określonych w art. 4 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, z jednoczesnym ich doprecyzowaniem. W art. 36 projektu wymienionych jest szereg osób pełniących funkcje publiczne, na których proponuje się nałożenie ograniczeń związanych z konfliktem interesów. Wśród nich znajdują się m.in.:
- osoby zajmujące kierownicze stanowiska państwowe, wymienione w 2 ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (np. Prezydent RP, Marszałek Sejmu, Prezes Rady Ministrów, Prezes NIK, Prezes NBP);
- sędziowie Trybunału Konstytucyjnego;
- dyrektorzy generalni oraz dyrektorzy departamentów (jednostki równorzędnej) w urzędach naczelnych i centralnych organów administracji rządowej oraz innych organów państwowych;
- przewodniczący oraz członkowie Komisji Nadzoru Finansowego;
- wójtowie, burmistrzowie i prezydenci
Projektodawca proponuje, aby osoby pełniące funkcje publiczne wymienione w art. 36 projektu nie mogły być m.in.:
- członkiem organu zarządzającego spółki prawa handlowego;
- członkiem rady nadzorczej lub organu kontrolnego spółki;
- członkiem organu zarządzającego stowarzyszenia lub fundacji posiadających możliwość prowadzenia działalności gospodarczej;
- likwidatorem;
- syndykiem lub zarządcą przymusowym w postępowaniu upadłościowym albo nadzorcą lub zarządcą w postępowaniu restrukturyzacyjnym;
- pełnomocnikiem wspólnika w spółce prawa
Osoby te dodatkowo nie mogłyby zostać zatrudnione lub wykonywać w spółce prawa handlowego lub innych podmiotach prowadzących działalność gospodarczą na jej rzecz jakichkolwiek odpłatnych zajęć. Zakaz ten nie obejmuje działalności naukowej lub dydaktycznej. Osoby te nie mogą też posiadać w spółce prawa handlowego więcej niż 10% akcji lub udziałów.
Projekt przewiduje także konieczność powołania przez Prezesa Rady Ministrów Komisji do spraw Rozstrzygania Konfliktu Interesów, która miałaby wyjaśniać ewentualne wątpliwości dotyczące łączenia funkcji i występowania konfliktu interesów. Miałaby kompetencje do wyrażania zgody na pełnienie funkcji, których łączenie może budzić wątpliwości dot. konfliktu interesów. Z uwagi na fakt, iż korzyści majątkowe dla osób pełniących funkcje publiczne mogą być odłożone w czasie, projektodawca zdecydował się na zawarcie w projekcie przepisów, których celem jest wzrost ochrony antykorupcyjnej w Polsce. W tym celu w projekcie zawarto wydłużenie na okres do 3 lat zakazu pracy u przedsiębiorcy dla osób pełniących funkcje publiczne. Zakaz ten dotyczy osób pełniących funkcje publiczne i które brały udział:
- w wydawaniu rozstrzygnięć w sprawach indywidualnych dotyczących bezpośrednio tego przedsiębiorcy,
- w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
- w wydawaniu wyroków i decyzji administracyjnych,
- w zawieraniu umów dotyczących robót, dostaw, usług lub innych umów
Z uwagi na fakt, że projekt ustawy o jawności życia publicznego, który zawiera przepisy dot. konfliktu interesów, nie doczekał się wprowadzenia w życie przed końcem kadencji Sejmu, uznajemy obietnicę za niezrealizowaną.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter