Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zakup ponad 200 tramwajów niskopodłogowych
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Zakup ponad 200 tramwajów niskopodłogowych
Tramwaje Warszawskie zakupią ponad 200 tramwajów niskopodłogowych.
Rafał Trzaskowski złożył przed wyborami samorządowymi szereg obietnic dotyczących transportu. Celem zmian w komunikacji ma być zapewnienie szybkiego i wygodnego dojazdu do pracy, domu, szkoły, na zakupy czy miejsca odpoczynku. W programie przyszłego prezydenta Warszawy padło stwierdzenie, że przed paraliżem komunikacyjnym stolicę uchronić może tylko sprawny system komunikacji publicznej, z którego warszawiacy będą chcieli korzystać. Kandy- dat postulował też, żeby za pięć lat 65 proc. wszystkich podróży w granicach miasta odbywało się transportem publicznym. Jedną z kluczowych obietnic dotyczących transportu był zakup ponad 200 tramwajów niskopodłogowych.
Zakup tramwajów
Z informacji uzyskanych przez nas od Urzędu m. st. Warszawy wynika, że w latach 2018-2020 sto- lica nie kupiła żadnego tramwaju niskopodłogowego. Obecnie Tramwaje Warszawskie realizują jednak kontrakt na zakup 123 tego typu pojazdów za kwotę 889 392 056,00 zł netto. Dodatkowo przewidziana jest możliwość skorzystania z prawa opcji – zakupu dodatkowo do 90 tramwajów za kwotę do 615 130 335 zł netto. Dostawy 123 tramwajów niskopodłogowych będą realizowane w latach 2021-2023. Do Warszawy trafią trzy rodzaje pojazdów szynowych, o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Będą to najdłuższe tramwaje w stolicy. Ich długość sięgnie 32,5 m, czyli aż 2,5 m więcej, niż mierzyły dotychczas najchętniej używane w Warszawie tramwaje niskopodłogowe. Dzięki temu w każdym tramwaju będzie mogło podróżować nawet 240 osób.
Wagony będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z dostępem on-line oraz w system informacji pasażerskiej. Pojazdy będą przyjazne środowisku – spełnią wysokie wymagania dotyczące emitowanych dźwięków, a oszczędność prądu zapewnią zasobniki energii.
Nowe tramwaje to specjalna konstrukcja dopasowana do warunków panujących w Warszawie, posiadająca całkowicie płaską podłogą i skrętne wózki. W odróżnieniu od obecnie używanych tramwajów, dzięki nowej technologii w nowych wagonach przedni i ostatni wózek będzie miał możliwość skrętu. Pozwoli to ograniczyć zużycie szyn, a także zapewni cichszą jazdę na łukach.
Dzięki nowemu zakupowi warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi wagonami, przyjaznymi dla pasażerów z niepełnosprawnościami oraz opiekunów z dziećmi w wózkach. Według informacji Urzędu Miasta po warszawskich torach jeździ aktualnie prawie 530 tramwajów i składów tramwajowych. 311 wagonów, czyli 59 proc. floty tramwajowej, to wagony niskopod- łogowe. Po zrealizowaniu całości kontraktu na 213 wagonów ok. 80 proc. wszystkich tramwajów w stolicy będzie miało niską podłogę.
Obietnicę zakupu ponad 200 tramwajów niskopodłogowych zaliczamy do kategorii „w trakcie realizacji’’, ponieważ realizowany jest kontrakt na pozyskanie 123 takich tramwajów, a w ramach opcji możliwy jest zakup kolejnych 90, co łącznie daje 213 pojazdów.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter