Częstsze kursy PKM
Częstsze kursy PKM
![]()
Rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to szansa na połączenie komunikacyjne centrum Gdyni i Gdańska z dzielnicami peryferyjnymi oraz dalszymi gminami. Aby jednak można było ocenić tę alternatywę jako atrakcyjną, konieczne jest częstsze kursowanie składów PKM, nawet kosztem współfinansowania części kursów przez miasto Gdynia.
Aleksandra Kosiorek, od 7 maja 2024 r. sprawująca urząd prezydenta miasta Gdyni, w swoim programie wyborczym deklarowała podjęcie działań na rzecz rozwoju Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM). Według prezydentki Gdyni, byłaby to szansa na połączenie komunikacyjne centrum Gdyni i Gdańska z dzielnicami peryferyjnymi oraz dalszymi gminami. Rozwój ten miałby przebiegać poprzez zwiększenie liczby kursów składów PKM, które mogłyby być również współfinansowane przez Miasto Gdynia.
Czym jest Pomorska Kolej Metropolitalna?
Pomorska Kolej Metropolitalna to wieloletni projekt komunikacyjny Samorządu Województwa Pomorskiego. Ma on podnieść poziom spójności społecznej i gospodarczej województwa pomorskiego dzięki wdrożeniu systemu kolei PKM zintegrowanego z układem komunikacji publicznej Metropolii Trójmiejskiej.

Źródło: Pomorska Kolej Metropolitalna, https://www.pkm-sa.pl/dla-pasazera/schematy/
Projekt ten obejmuje swoim zasięgiem głównie obszar aglomeracyjny Trójmiasta i przylegające powiaty (kościerski, kartuski). W ramach PKM, pociągi trójmiejskiej SKM i POLREGIO obsługują łącznie cztery trasy: jedną aglomeracyjną oraz trzy regionalne.

Źródło: Pomorska Kolej Metropolitalna, https://www.pkm-sa.pl/dla-pasazera/schematy/
Pociągi jeżdżące na linii PKM obsługuje przewoźnik Polregio, z którym umowę na świadczenie usług podpisuje Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Rozkład jazdy pociągów obowiązujący na linii PKM można znaleźć na Portalu Pasażera (PKP PLK) i na stronie internetowej przewoźnika (POLREGIO).
Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.
Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. została powołana jako jednoosobowa spółka Samorządu Województwa Pomorskiego. Celem spółki jest prowadzenie inwestycji infrastrukturalnych na terenie województwa pomorskiego oraz zarządzanie wybudowaną przez siebie infrastrukturą kolejową. Obecnie PKM S.A. jest zarządcą dwóch linii kolejowych oraz 9 przystanków zlokalizowanych przy nich na terenie Gdańska.
Nowe połączenia? „Nie są prowadzone działania”.
Aby dowiedzieć się, jakie działania podjął Urząd Miasta Gdyni w celu realizacji obietnicy, wysłaliśmy wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
Z odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że Gmina Gdynia nie prowadzi obecnie działań dotyczących współfinansowania kursów PKM. Według gdyńskiego magistratu zwiększenie częstotliwości kursów PKM będzie możliwe po zelektryfikowaniu linii 201 i wybudowaniu dodatkowych przystanków kolejowych, a wskazane zadanie jest realizowane przez PKM i ma zostać ukończone do 2029 roku.
Dlatego, opierając się na standardach naszej metodologii, oceniliśmy realizację obietnicy jako działania niepodjęte.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
KALENDARIUM OBIETNICY
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter