Projekty

W ramach Stowarzyszenie Demagog angażujemy się w projekty międzynarodowe i krajowe. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź nasze działania.
RadioZet

Współpraca z Radiem ZET przed wyborami

W związku z trwającą prekampanią wyborczą, rozpoczęliśmy współpracę z Radiem Zet w ramach projektu fact-checkingowego, którego celem jest podniesienie poziomu debaty publicznej. Będziemy sprawdzać wypowiedzi polityków.

  • Nasi analitycy poddadzą weryfikacji wypowiedzi polityków udzielających wywiadów m.in. w programie Gość Radia ZET.
  • Wyniki analiz będą dostępne na naszej stronie internetowej, ale także w specjalnej zakładce – „Taka jest prawda” na stronie radiozet.pl i omawiane na antenie.
  • Efekty współpracy publikowane będą również w mediach społecznościowych
Itaka

Promocja numeru 116 000

Co dwie minuty w Europie dochodzi do zaginięcia dziecka, oznacza to 250 000 zaginięć każdego roku. Dlatego rozpoczęliśmy współpracę z Fundacją ITAKA, nawiązaną dzięki wsparciu federacji Missing Children Europe i Unii Europejskiej.

  • Naszym celem jest promocja numeru 116 000 oraz budowanie większej świadomości związanej z zaginięciami dzieci.
  • Wraz z Fundacją ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych przygotowaliśmy liczne działania edukacyjne, wśród których znajdują się publikacje eksperckie skierowane do rodziców i rówieśników, mające zwrócić uwagę na sygnały, wskazujące, że dziecko planuje ucieczkę, a także działania weryfikujące najbardziej popularne fałszywe informacje pojawiające się w mediach, dotyczące zaginięć dzieci.

Chatbot klimatyczny

Stowarzyszenie Demagog we współpracy z portalem Crazy Nauka oraz Grupą Defence24 w ramach projektu “Climate Factbot – an educational chatbot” (“Klimatyczny factbot – chatbot edukacyjny”) stworzyli chatbota edukacyjnego oraz największą bazę danych agregująca informacje z zakresu zmian klimatu w Polsce.

Projekt ma na celu ograniczanie fałszywych informacji dotyczących zmian klimatu oraz prowadzenie działań edukacyjnych z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi.

Przejdź do strony projektu

Docieraj do źródła prawdy!

Docieraj do źródła prawdy!

Od rozpoczęcia działań militarnych Rosja rozpoczęła równolegle także wojnę informacyjną w internecie. W polskiej infosferze pojawia się coraz więcej nieprawdziwych informacji mających na celu zdyskredytowanie i zmarginalizowanie znaczenia wojny, a także podważenie zaufania polskiego społeczeństwa do ukraińskich obywateli.

Dezinformacja to potężna broń, która może mieć realny wpływ na bieg naszej historii, dlatego tak ważne jest, żeby wspólnie przeciwdziałać dezinformacji i powstrzymać skutki jej szkodliwości. W związku z rocznicą wybuchu wojny w Ukrainie chcemy zwrócić uwagę społeczeństwa na przykłady rozpowszechnianych manipulacji i fałszywych informacji.

Nie bądź botem. Włącz myślenie!

Nie bądź botem. Włącz myślenie!

Nie musisz działać jak automat!

Udostępniasz coś w sieci, a potem okazuje się, że nie jest to prawda? Coraz częściej rozpowszechniamy fake newsy jak automaty. Klikamy i udostępniamy. Najwyższy czas wyłączyć automatyczny tryb i przełączyć się na myślenie.

Wraz z Olą i Piotrem Stanisławskimi – autorami bloga Crazy Nauka, Gosią Kilian ze Stowarzyszenia Demagog, Martinem Stankiewiczem – twórcą internetowym, Joanną Gutral – psycholożką, Kasią Gandor – twórczynią internetową oraz Marcinem Napiórkowskim – semiotykiem kultury nagraliśmy w formie video edukacyjne rozmowy, z których dowiecie się, jak walczyć z fake newsami.

Dlaczego taka kampania?

W dobie natłoku informacji bardzo trudno odróżnić prawdę od fałszu. Dlatego stworzyliśmy kampanię edukacyjną, która ma za zadanie wyrobić w nas naturalny odruch weryfikacji treści w Internecie.

Więcej informacji
Fajnie, że wiesz!

Fajnie, że wiesz!

Zagraj w edukacyjną grę przygotowaną przez zespół Demagog.org.pl i uodpornij się na fake newsy.

Jak to działa?

  • Poznaj kilka wskazówek, które pomogą Ci odróżniać fałszywe informacje od prawdziwych.
  • Sprawdź się! Wybierz kategorię tematyczną i zagraj w nasz quiz. Oceń co jest fake newsem na podstawie prawdziwych przykładów z internetu.

FAKE kNOw MORE

FAKE kNOw MORE to projekt z zakresu edukacji medialnej skierowany do edukatorów pracujących z młodzieżą z mniej uprzywilejowanych środowisk, w tym do pracowników placówek wsparcia dziennego.

  • Przygotowane przez nas materiały, aktywności i narzędzia programowe pomogą młodzieży zrozumieć, w jaki sposób emocje i osobiste doświadczenia, kształtują naszą podatność na dezinformację.
  • Liderem projektu jest Fundacja Szkoła z Klasą. Zaangażowane są również organizacje pozarządowe z innych państw — Fakescape z Czech, Smilemundo z Hiszpanii i ADFABER z Rumunii. Nasi partnerzy dopasują materiały edukacyjne wraz z metodyką do lokalnego kontekstu, dzięki czemu młodzież z Czech, Hiszpanii i Rumunii również będzie mogła lepiej zadbać o swoją odporność na dezinformację.

Praktyki Społeczne Użyteczne

Dołączyliśmy do projektu Praktyki Społecznie Użyteczne realizowanego przez Federację Mazowia

Staż w ramach Praktyk Społecznie Użytecznych jest okazją zarówno dla osób studenckich, jak i dla praktykodawców. Praktyki będą szansą na zdobycie doświadczenia dzięki realnej działalności w organizacji, której celem jest poprawa jakości debaty publicznej w Polsce, a także otrzymanie zaliczenia na studiach. Rolą Federacji Mazowia jest łączenie studentów i studentek z organizacjami zapewniającymi praktyki, udzielanie wsparcia merytorycznego, organizacyjnego i formalnego, a także pokrywanie części kosztów praktyk i zapewnianie wynagrodzenia ich organizatorom.

Zadanie publiczne sfinansowane ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego.

AI4TRUST: AI-based antidote to disinformation online

Celem europejskiego projektu AI4TRUST jest połączenie ludzkich umiejętności z potencjałem sztucznej inteligencji, aby szybko i skutecznie walczyć z dezinformacją w sieci.

  • W tym kontekście w ramach finansowanego przez UE projektu AI4TRUST zostanie opracowany hybrydowy system oparty na współpracy maszyny z człowiekiem oraz zaawansowanych rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji.
  • Stanowić będzie to wsparcie dla pracowników mediów i decydentów w walce z dezinformacją.
  • System ten umożliwi monitorowanie niemal w czasie rzeczywistym licznych internetowych platform społecznościowych. Będzie filtrował szum społeczny i analizował treści multimedialne (tekstowe, dźwiękowe, wizualne) i wielojęzyczne za pomocą nowatorskich algorytmów AI.

Przejdź do strony projektu

Patronat nad akademickim konkursem „DETEKTOR”

„Co zrobić tam, gdzie doniosły fakt ginie w powodzi falsyfikatów, a głos prawdy zagłuszony zostaje niesamowitą wrzawą…?” – pytał Stanisław Lem w powieści „Głos Pana” z 1968 roku. Od 2022 roku Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Gdańskim działa wspólnie ze Stowarzyszeniem Demagog przy organizacji konkursu factcheckingowego „DETEKTOR” dla studentów I i II stopnia.

  • Najważniejszym celem wydarzenia jest promocja edukacji medialnej związanej z weryfikacją fałszywych informacji oraz próba wyłonienia młodych talentów w dziedzinie fact-checkingu.
  • Stowarzyszenie Demagog jako główny patron konkursu „DETEKTOR” zapewnia możliwość odbycia wakacyjnych staży w połączeniu z mentoringiem dla zwycięzców konkursu.

Przejdź do strony projektu

Logo CEDMO

Central European Digital Media Observatory (CEDMO)

Od maja 2024 roku jesteśmy członkami CEDMO – interdyscyplinarnej sieci ekspertów, analityków, fact-checkerów i naukowców zajmujących się dezinformacją i edukacją medialną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Konsorcjum obecnie składa się z 13 członków współpracujących nad wzmocnieniem kluczowych elementów długoterminowego celu projektu.

Dziennikarze z międzynarodowej agencji prasowej Agence France-Presse (AFP), a także fact-checkerzy z polskiegoczeskiego i słowackiego Demagoga są odpowiedzialni za szybkie reagowanie na narracje dezinformacyjne i bieżące weryfikowanie faktów. Ich działania uzupełnia holenderska grupa Bellingcat, która koncentruje się na weryfikacji informacji z wykorzystaniem publicznie dostępnych źródeł (OSINT).

Naukowcy z Kempelen Institute of Intelligent Technologies (KInIT) (Słowacja) i Politechniki Czeskiej (CTU) opracowują metody i narzędzia pomagające fact-checkerom pracować szybciej i efektywniej, wykrywające deepfake’i, oceniające zgodność z Aktem o usługach cyfrowych (DSA) i umacniające kompetencje medialne.

Badaniami nad głównymi narracjami dezinformacyjnymi oraz ich wpływem na społeczeństwo i demokratyczne funkcjonowanie krajów Europy Środkowej zajmuje się polski Uniwersytet SWPS we współpracy z ekspertami z Uniwersytetu Karola.

Słowacki GLOBSEC skupia się na działaniach związanych ze zwiększaniem odporności państw na dezinformację i wzmacnianiem kompetencji medialnych poprzez warsztaty o charakterze edukacyjnym. Wraz z innymi partnerami, takimi jak AFP i organizacjami Demagog z CzechPolski i Słowacji, koncentruje się także na działaniach regulacyjnych.

Za wzmacnianie i doskonalenie działań w zakresie rozwoju kompetencji medialnych odpowiada polski państwowy instytut badawczy NASK przy pomocy słowackiej agencji PR Seesame, która jest również zaangażowana w działania komunikacyjne projektu.

Infrastrukturę techniczną w ramach konsorcjum zapewnia Ateńskie Centrum Technologiczne (ATC) z Grecji.

Przejdź do strony projektu