Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy połowa mieszkańców stolicy popiera zwężanie ulic w Warszawie?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy połowa mieszkańców stolicy popiera zwężanie ulic w Warszawie?
Był ostatnio bardzo ciekawy sondaż. 50 proc. warszawiaków popiera zwężanie ulic.
- IBRiS na zlecenie „Rzeczpospolitej” przeprowadził sondaż dotyczący opinii na temat planowanej przez Rafała Trzaskowskiego przebudowy Alej Jerozolimskich. 49 proc. osób uznało, że jest to dobry pomysł. Kolejne 17 proc. było zdania, że to zbyt małe zmiany, a centra miast powinny być wolne od samochodów. Jedynie 16 proc. respondentów uznało takie rozwiązanie za dyskryminację kierowców. Pozostali udzielili odpowiedzi „Nie wiem / Trudno powiedzieć”.
- Wbrew słowom Macieja Gduli badanie nie zostało jednak przeprowadzone wyłącznie wśród warszawiaków, ale wśród mieszkańców całego kraju. Ponieważ poseł odniósł wyniki sondażu wyłącznie do ludności stolicy, jego wypowiedź oceniamy jako manipulację.
- Sondaż IBRiS ma również pewne mankamenty metodologiczne. Przede wszystkim zadane w nim pytanie i dostępne odpowiedzi mogły wpłynąć na to, jak odpowiadali respondenci. Ankieterzy nie spytali o poparcie (lub jego brak) dla zwężania ulic, lecz o to, czy pomysł Trzaskowskiego to dobry krok, czy też dyskryminacja kierowców.
Kontekst wypowiedzi
Maciej Gdula był 17 czerwca gościem „Porannej rozmowy” w radiu RMF FM. Poseł rozmawiał z Robertem Mazurkiem głównie na temat tajnego posiedzenia Sejmu związanego z niedawnymi atakami cyberprzestępców na skrzynki mailowe rządzących. Podczas dyskusji pojawił się jednak również wątek ekologii oraz pomysłów rewitalizacji miast, aby były one bardziej przyjazne pieszym, a nie tylko kierowcom. Zdaniem posła Lewicy mieszkańcy dużych miast patrzą przychylnie na pomysł zwężania ulic, czego przykładem jest sondaż, według którego aż połowa warszawiaków popiera takie rozwiązanie w stolicy.
Pomysł zwężenia ulic, do którego nawiązywał Gdula, to propozycja prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego, który ogłosił projekt przebudowy Alej Jerozolimskich. Rewitalizacja wiązałaby się między innymi z budową szerszych chodników i dróg rowerowych, kosztem mniejszej ilości pasów dla samochodów. Oznaczałoby to ostatecznie, że na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu kierowcy dysponowaliby jedynie jednym pasem ruchu w każdą stronę.
Budując #NoweCentrumWarszawy tworzymy przyjazną przestrzeń w sercu @warszawa. Na Al. Jerozolimskich pojawią się szpalery drzew, szerokie chodniki oraz nowe drogi rowerowe. Przetarg właśnie ruszył, a Aleje czeka podobna metamorfoza jak kilka lat temu ul. Świętokrzyską. pic.twitter.com/yej3Ep3i2u
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) May 20, 2021
Sondaż IBRiS dla Rzeczpospolitej
Debata na temat planów zwężania ulic wzbudziła wiele emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Z tego powodu w dniach 4-5 czerwca Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) przeprowadził badanie sondażowe na zlecenie „Rzeczpospolitej”, w którym zapytał respondentów o opinię na temat pomysłu prezydenta stolicy. Okazało się, że najwięcej ankietowanych poparło to rozwiązanie (konkretnie 49 proc. osób), a do tego zdaniem 17 proc. jest to zmiana w dobrym kierunku, ale za mało idąca, ponieważ centra miast powinny być wolne od samochodów. Jedynie 16 proc. ankietowanych uznało, że planowana rewitalizacja jest objawem dyskryminacji kierowców. Ponadto 18 proc. osób udzieliło odpowiedzi „Nie wiem / Trudno powiedzieć”.
Sondaż został przeprowadzony metodą CATI (wspomagany komputerowo wywiad telefoniczny) na próbie 1 100 osób w całej Polsce, a nie – jak stwierdził Maciej Gdula – tylko w Warszawie.
? Jedynie niespełna 16% Polaków uważa, że ograniczenie liczby samochodów w centrach miast na rzecz zieleni i rowerów to dyskryminacja kierowców. #sondaż @IBRiS_PL dla @rzeczpospolita https://t.co/mCmAUOyeFl pic.twitter.com/WRHOAULqjG
— IBRiS (@IBRiS_PL) June 14, 2021
Pytanie o wiarygodność badania
Analizując wyniki badania, można odnieść wrażenie, że pytania zadane w ankiecie mogły nakierowywać i emocjonalnie wpływać na odpowiedzi udzielane przez respondentów. Zauważmy, że badanym nie zostało zadane proste pytanie dotyczące wyłącznie poparcia (lub jego braku) dla planowanej przebudowy. Zamiast tego pytanie w sondażu brzmiało: „Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaproponował nową wizję jednej z głównych ulic w mieście. Ma być dużo mniej samochodów, ale więcej miejsca dla zieleni i rowerów. Czy Pana/i zdaniem…” Nie można było odpowiedzieć na nie „tak” lub „nie”, dostępne odpowiedzi brzmiały:
- „To dobry kierunek, powinien być kontynuowany”,
- „To zmiana w dobrym kierunku, ale za mało idąca. Centra miast powinny być bez samochodów”, oraz
- „To dyskryminacja kierowców”.
Odpowiedzi uzyskane w tej ankiecie nie mówią nam o tym, ile osób popiera pomysł zwężania ulic miast, lecz jedynie o tym, jaki odsetek respondentów uznał, że pomysł mniejszej liczby samochodów i większej ilości zieleni to dobry kierunek bądź dyskryminacja kierowców.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter