Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy UE wymaga nakładania akcyzy na samochody?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Czy UE wymaga nakładania akcyzy na samochody?
Nie jesteśmy do tego zmuszani [nakładania podatku akcyzowego na samochody] przez dyrektywę unijną o podatku akcyzowym.
Po drugiej wojnie światowej podatek akcyzowy w Polsce został zastąpiony podatkiem obrotowym. Stało się to na mocy decyzji Ministra Skarbu z października 1948 roku. Ponowne wprowadzenie akcyzy nastąpiło 45 lat później na skutek przyjęcia ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. Samochody osobowe figurują w wykazie wyrobów objętych nowym podatkiem (załącznik nr 6 do ustawy).
Przygotowania do przystąpienia do Unii Europejskiej wiązały się z potrzebą wprowadzenia zmian do prawa podatkowego, aczkolwiek dotyczyły one jedynie trzech typów produktów regulowanych prawem wspólnotowym: alkoholu, tytoniu i produktów energetycznych i energii elektrycznej. Podstawę prawną w tej dziedzinie stanowi Dyrektywa Rady UE 2008/118/WE.
O opodatkowaniu akcyzą innych niż wymienione powyżej dóbr, decyduje indywidualnie każde państwo członkowskie. W Polsce obowiązującą podstawą prawną w tej dziedzinie jest ustawa z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym regulującą opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu tymi wyrobami, a także oznaczanie znakami akcyzy.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter