Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
260 wniosków na godzinę. O Funduszu Inwestycji Lokalnych
260 wniosków na godzinę. O Funduszu Inwestycji Lokalnych
Z ustaleń Najwyższej Izby Kontroli wynika, że proces oceny wniosków był nieudokumentowany i nieprzejrzysty, a czas na rozpatrzenie jednego wniosku o środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych przez właściwą komisję, która rozpatrzyła ponad 24 tys. wniosków na kwotę blisko 7 mld zł, wyniósł statystycznie kilka, kilkanaście sekund.
- Najwyższa Izba Kontroli w analizie wykonania budżetu państwa (s. 352) krytycznie oceniła proces rozpatrywania wniosków m.in. w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
- Fundusz ten, utworzony uchwałą Rady Ministrów w 2020 roku, miał wspierać inwestycje na poziomie gmin i powiatów. Wnioski o wsparcie z funduszu rozpatrywała komisja złożona z przedstawicieli rządu.
- Według ustaleń NIK podczas pierwszego naboru wniosków komisja zebrała się trzy razy. Zakładając, że każdego dnia pracowała nieprzerwanie przez 12 godzin, na rozpatrzenie jednego wniosku poświęciła odpowiednio 16, 13 i 11 sekund.
- Wypowiedź Mariana Banasia oceniamy jako prawdę.
Analiza wykonania budżetu państwa
Marian Banaś na posiedzeniu Sejmu przedstawił parlamentowi analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2022 roku. Prezes Najwyższej Izby Kontroli mówił o wnioskach wynikających z analizy. Wiele z nich było krytycznych.
Prezes NIK zwracał uwagę na nieprawidłowości wykryte podczas kontroli. Jako przykład podał Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych, który zdaniem NIK rozpatrywał wnioski w sposób niedokumentowany i nieprzejrzysty. Marian Banaś podkreślił zawrotne tempo rozpatrywania ponad 24 tys. wniosków. Komisja miała poświęcać na każdy z nich od kilku do kilkunastu sekund.
Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych
Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych powstał w ramach Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Jego głównym celem było wspieranie mniejszych, lokalnych inwestycji, szczególnie w ramach jednostek samorządu terytorialnego. Pomoc z niego była bezwrotna i miała zostać przeznaczona na ośrodki najbliższe mieszkańcom: m.in. szkoły czy drogi.
Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów wnioski o wsparcie w ramach funduszu miała rozpatrywać komisja złożona z przedstawicieli rządu. Było to 3 przedstawicieli premiera i po dwóch z ministerstw odpowiedzialnych za gospodarkę, finanse publiczne i rozwój regionalny.
Szereg nieprawidłowości
Analiza wykonania budżetu wykazała szereg nieprawidłowości podczas rozpatrywania wniosków w ramach Funduszu (s. 358). NIK wskazywał na brak transparentności i jawności w trakcie rozpatrywania wniosków. Komisja, którą powołano w tym celu, miała działać na podstawie ogólnych i niejasnych reguł. Zabrakło też jasności dotyczących kryteriów oceny wniosków.
Nie dokumentowano też w żaden sposób decyzji podjętych podczas posiedzeń komisji, a jej członkom nie przyznano zakresu obowiązków i odpowiedzialności. Nie przewidziano również żadnego mechanizmu kontroli.
Fundusz dysponował środkami w wysokości 6,5 mld zł. Prezes Rady Ministrów zatwierdzał rekomendacje komisji bez dokonywania zmian. Zabrakło też stworzenia procedury odwoławczej. Wszystkie te nieprawidłowości doprowadziły do wystawienia negatywnej oceny zarządzaniu Funduszem Przeciwdziałania COVID-19.
Czas rozpatrywania wniosków
Na podstawie kontroli P/22/007 NIK ustalił, że tylko trzy posiedzenia komisji rozpatrującej wnioski zostały udokumentowane za pomocą protokołu. W związku z brakiem informacji o momencie rozpoczęcia i zakończenia rozpatrywania każdego wniosku, NIK przyjął, że każde z posiedzeń trwało 12 godzin.
Kontrolerzy podzielili te 12 godzin przez liczbę wniosków rozpatrzonych w poszczególne dni. Na tej podstawie ustalili, że komisja spędziła nad każdym wnioskiem nie więcej niż 16, 13 i 11 sekund, w zależności od posiedzenia.
Przeliczając to na godziny, można stwierdzić, że Komisja ds. Wsparcia Jednostek Samorządu Terytorialnego rozpatrywała wnioski z szybkością 225, 277 i 327 wniosków na godzinę, zatem osiągnęła zawrotne średnie tempo realizacji 260 wniosków na godzinę.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter