Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ile śmigłowców zostały oddanych dla ratownictwa medycznego?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ile śmigłowców zostały oddanych dla ratownictwa medycznego?
5 polskich śmigłowców Anakonda zostało oddanych ratownictwu medycznemu już w tym roku.
W roku 2017 do Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej trafiło łącznie 5 śmigłowców zunifikowanych do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM (Anakonda). Choć dwa z nich zmodernizowano do wersji W-3WA, a trzy do W-3WARM, obecnie wszystkie pięć określa się jako W-3WARM Anakonda i wykorzystuje do ratownictwa morskiego. Marynarka Wojenna wspiera dzięki nim Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa (SAR).
Dwa śmigłowce W-3 w wersji transportowej (W-3T) służyły w Marynarce Wojennej od 1989 roku. W latach 1992-1993 rozpoczęły służbę najstarsze Anakondy, czyli służące ratownictwu morskiemu W-3RM. Później, między 1998 a 2002 rokiem, do wyposażenia Marynarki dołączyły nowe, oparte na lepszej wersji śmigłowca W-3, ratownicze W-3WARM.
Na początku 2014 roku (a więc jeszcze za rządów poprzedniego ministra obrony narodowej Tomasza Siemoniaka z Platformy Obywatelskiej) Inspektorat Uzbrojenia podpisał z Zakładami Lotniczymi PZL-Świdnik umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców, w celu dostosowania ich wyposażenia do najnowszych W-3WARM. Do kwietnia 2016 miał zakończyć się proces modyfikacji dwóch W-3T do wersji W-3WA i trzech W-3RM do W-3WARM. Ostatnia Anakonda powróciła ze Świdnika do bazy 7 października 2017 roku. Jednocześnie, pod koniec 2016 roku, rozpoczął się drugi etap unifikacji – trzy Anakondy z lat 1998-2002 mają wrócić w odświeżonej wersji pod koniec 2018 roku.
Kwestia zmodernizowanych śmigłowców Anakonda pojawia się wcześniej w wywiadzie poruszona przez dziennikarza prowadzącego wywiad:
„A co ze sprawą śmigłowców? Nowe już dawno miały się znaleźć na wyposażeniu polskiej armii. Zmodernizowano śmigłowce ratownicze, ale wciąż nie ma nowych maszyn bojowych”.
Antoni Macierewicz powraca do niej jednak później, omawiając plany zakupów nowych śmigłowców:
„Termin zakreślony przez ministra obrony narodowej to rok 2019. Jest to warunek realizacji tego przetargu. Będzie to szesnaście śmigłowców – osiem dla sił specjalnych, cztery do zwalczania okrętów podwodnych i cztery ratownictwa morskiego. Z tym, że 5 polskich śmigłowców Anakonda zostało oddanych ratownictwu medycznemu już w tym roku” – A. Macierewicz
Wypowiedź może zatem sugerować czytelnikowi, iż również w przypadku dostarczonych w tym roku 5 Anakond chodzi o śmigłowce nowe, a nie zmodernizowane, jak było faktycznie. Ponadto, Antoni Macierewicz nie wspomina o tym, iż decyzja o ich modernizacji podjęta została przez poprzednie kierownictwo resortu obrony narodowej. W związku z tym, uznajemy wypowiedź za manipulację.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter