Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ile wynoszą wpływy do budżetu z prywatyzacji od 2016 roku?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ile wynoszą wpływy do budżetu z prywatyzacji od 2016 roku?
Od 2016 (…) z prywatyzacji do budżetu wpływa zero złotych.
- Zgodnie z raportem pokontrolnym Najwyższej Izby Kontroli z wykonania budżetu państwa w 2016 roku osiągnięto przychody z prywatyzacji w wysokości 68,1 mln złotych.
- Zgodnie z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2017 roku NIK ustaliła, że w roku tym nie było wpływów z prywatyzacji.
- Zgodnie z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2018 roku NIK ustaliła, że z kolei w tym roku wpływy z prywatyzacji były stosunkowo niewielkie i wyniosły 13,6 mln złotych.
- Zgodnie z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2019 roku NIK ustaliła, że w roku tym wpływy z prywatyzacji wyniosły 7,8 mln złotych.
Przychody z prywatyzacji – podstawowe pojęcia
Zgodnie z Leksykonem budżetowym, przychody publiczne zaliczane są do środków publicznych i obejmują:
1. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
- ze sprzedaży papierów wartościowych,
- z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
- ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
- z otrzymanych pożyczek i kredytów,
- z innych operacji finansowych;
2. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.
Państwowy fundusz celowy jest formą organizacyjną sektora finansów publicznych tworzoną na podstawie odrębnej ustawy, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a koszty są ponoszone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowe fundusze celowe nie posiadają osobowości prawnej. Są to rachunki bankowe, którymi dysponują odpowiedni ministrowie wskazani w ustawie tworzącej fundusz. Do państwowych funduszy celowych nie zalicza się funduszy, których jedynym źródłem przychodów, z wyłączeniem odsetek od rachunku bankowego i darowizn, jest dotacja z budżetu państwa.
Prywatyzacja polegała na:
- obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne, w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. (Dz. U. z 2016, poz. 154 z późn. zm.);
- zbywaniu należących do Skarbu Państwa akcji w spółkach;
- rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą przez: sprzedaż przedsiębiorstwa, wniesienie przedsiębiorstwa do spółki, oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.
Wśród funduszy związanych z prywatyzacją majątku Skarbu Państwa wyróżnić można m.in.:
- Fundusz Reprywatyzacji,
- Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców,
- Fundusz Skarbu Państwa,
- Fundusz Rekompensacyjny.
Przychody z prywatyzacji w latach 2016–2020
Zgodnie z raportem pokontrolnym NIK z wykonania budżetu państwa w 2016 roku przychody z prywatyzacji osiągnięto w wysokości 68,1 mln złotych, tj. 30,8 proc. kwoty planowanej na 2016 rok. W porównaniu z przychodami z prywatyzacji osiągniętymi w 2015 roku (43 592,7 tys. złotych) były one wyższe o 24 534,0 tys. złotych (56,3 proc.). Z uzyskanych przychodów z prywatyzacji (46 115,3 tys. złotych) dokonano obowiązkowych odpisów, zasilając:
- Fundusz Rezerwy Demograficznej (18 446,1 tys. złotych),
- Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców (6 917,3 tys. złotych),
- Fundusz Skarbu Państwa (922,3 tys. złotych),
- Fundusz Nauki i Technologii Polskiej (922,3 tys. złotych).
Pozostałą kwotę w wysokości 40 918,7 tys. zł minister Skarbu Państwa przekazał na rachunek rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa.
Zgodnie z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2017 roku NIK ustaliła, że w 2017 roku nie było przychodów z prywatyzacji. W kolejnym roku wpływy te były w opinii NIK stosunkowo niewielkie i wyniosły 13,6 mln złotych. W 2019 roku NIK ustaliła, że w roku tym wpływy z prywatyzacji również były niewielkie i wyniosły 7,8 mln złotych. Na dzień analizy wypowiedzi nie został jeszcze upubliczniony raport NIK z kontroli wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2020 roku. Dostępne jest natomiast uzasadnienie do ustawy budżetowej w roku 2020, które zakłada przychody dla funduszy związanych z prywatyzacją na poziomie 188 350 tys. zł.
Podsumowanie
Na podstawie powyższych danych wypowiedź Artura Sobonia należy uznać za fałszywą, gdyż mylnie stwierdza on, że od 2016 z prywatyzacji do budżetu nie wpływają żadne środki.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter