Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ilu pasażerów obsłużyły w 2019 roku polskie lotniska?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Ilu pasażerów obsłużyły w 2019 roku polskie lotniska?
W zeszłym roku sama Polska to było 49 milionów pasażerów rocznie obsłużonych przez lotniska.
Wypowiedź posła Marcina Horały uznajemy za prawdziwą, ponieważ w roku 2019 polskie lotniska obsłużyły w sumie 48 967 038 pasażerów.
Liczba pasażerów obsługiwanych przez polskie lotniska
Dane dotyczące wolumenu przewozów pasażerskich w transporcie lotniczym publikowane są przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Z najnowszych informacji za rok 2019 wynika, iż polskie lotniska obsłużyły łącznie 48 967 038 pasażerów. To wzrost o 7% względem poprzednich 12 miesięcy. Wówczas z usług polskich lotnisk skorzystało 45 705 877 podróżnych.
Poniżej prezentujemy liczbę pasażerów obsługiwanych przez polskie w lotniskach w latach 2008-2017:
- rok 2008 – 20 628 851
- rok 2009 – 18 926 259
- rok 2010 – 20 466 876
- rok 2011 – 21 711 135
- rok 2012 – 24 435 557
- rok 2013 – 24 982 623
- rok 2014 – 27 077 970
- rok 2015 – 30 403 106
- rok 2016 – 34 006 715
- rok 2017 – 39 972 294
Widzimy więc, iż liczba pasażerów obsługiwanych przez polskie lotniska systematycznie rośnie od roku 2010. Spadek między rokiem 2008 a 2009 to pokłosie światowego kryzysu ekonomicznego.
Które lotniska obsługują najwięcej pasażerów?
Niezmiennie prym wiedzie lotniska Chopina w Warszawie, które w roku 2019 obsłużyło 18 844 591 pasażerów. Był to wynik o 6,2% lepszy względem roku poprzedniego (nowych 1 107 360 pasażerów). Na drugim miejscu uplasowało się krakowskie lotnisko Balice, przez które przetoczyło się 8 402 859 pasażerów. W tym przypadku wzrost w stosunku poprzednich 12 miesięcy ukształtował się na zdecydowanie wyższym poziomie – 24,3% (nowych 1 643 176 pasażerów). Podium zamyka gdańskie lotnisko im. Lecha Wałęsy, z którego skorzystało 5 361 134 pasażerów, co oznacza wzrost o 7,9% względem roku 2018 (394 185 nowych pasażerów). Mimo trendu wzrostowego w skali ogólnopolskiej część lotnisk zanotowało spadek w ilości obsługiwanych pasażerów. Regres zanotowano w przypadku portów lotniczych Lublin, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów oraz Rzeszów-Jasionka.
Dominujący przewoźnicy
W przypadku polskich lotnisk możemy mówić o dużej koncentracji przewoźników obsługujących zarówno ruch regularny, jak i czarterowy. W przypadku tego pierwszego trzy firmy dysponują udziałami w rynku przekraczającymi 75%. 27,28% udziałów w ruchu regularnym miała firma Ryanair (11 950 582 obsłużonych pasażerów), 26,92% Polskie Linie Lotnicze (11 791 387 pasażerów) i Wizz Air 21,64% (9 478 041 pasażerów). Natomiast w ruchu czarterowym dominują Enter Air – 29,83% (1 539 202 pasażerów), Ryanair Sun – 18,52% (955 706 pasażerów) i Smartwings – 17,41% (898 527 pasażerów).
Załamanie ruchu lotniczego
W związku z wybuchem epidemii COVID-19 polski rząd podjął decyzję o zawieszeniu 15 marca międzynarodowych połączeń pasażerskich. Obecnie są one wznawiane. Od 1 lipca LOT wznowił pierwsze regularne międzynarodowe rejsy pasażerskie.Według wyliczeń Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej dzienne spadki wszelkich operacji lotniczych w czasie pandemii COVID-19 przekraczały 90%. Sytuacje ruchu lotniczego w czasie pandemii dobrze obrazuje filmik opublikowany przez Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter