Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jak Polska wypada w Indeksie Edukacja dla Przyszłości?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jak Polska wypada w Indeksie Edukacja dla Przyszłości?
(…) wskaźnik takiej umiejętności radzenia sobie przez naszych absolwentów, ludzi w wieku (…) 15-24 lata. To jest taki Indeks Edukacja dla Przyszłości, ocenia systemy edukacji w 50 krajach, pod kątem zdolności do przygotowania studentów do pracy i życia w szybko zmieniającym się otoczeniu. Polska zajęła w ‘18 roku, czyli po trzech latach rządów PiS-u, 27. miejsce w tym rankingu, za Ghaną i Rosją.
- W 2018 roku Polska w Indeksie Edukacja dla Przyszłości – projekcie poświęconym ocenie skuteczności systemów edukacji w przygotowywaniu uczniów do wymagań pracy i życia w nowoczesnym społeczeństwie – zajęła 27. miejsce. W tym samym roku wyżej niż Polska uplasowały się kraje takie jak Ghana i Rosja.
- W rankingu z 2017 roku Polska zajęła 17. miejsce, a w 2019 roku (najnowszy opublikowany raport) – miejsce 19.
- Zwrócić uwagę należy, że Szymon Hołownia nie powołał się na najnowsze dane. Spośród dostępnych raportów z lat 2017–2019 lider Polska 2050 wybrał ten, w którym Polska znalazła się na najniższej pozycji. Wypowiedź – poprzez wykorzystanie w niej nieaktualnych danych, w których wynik Polski był gorszy niż obecnie – nosi znamiona celowego wprowadzenia w błąd.
Kontekst wypowiedzi
Dnia 12 maja 2021 roku na swoim oficjalnym profilu na Facebooku Szymon Hołownia przeprowadził transmisję na żywo, w trakcie której odwołał się do wyników Indeksu Edukacja dla Przyszłości z 2018 roku. Jak mogliśmy usłyszeć, Polska zajęła w tym rankingu 27. miejsce. Szymon Hołownia dodał również, że w rankingu tym zostaliśmy wyprzedzeni przez kraje takie jak Ghana i Rosja.
Światowy Indeks Edukacji dla Przyszłości
Światowy Indeks Edukacja dla Przyszłości (Worldwide Educating for the Future Index, WEFFI) został opracowany w celu oceny skuteczności systemów edukacji w przygotowywaniu uczniów i studentów do wymagań pracy oraz życia w szybko zmieniającym się świecie. Twórcy wskaźnika skupiają się na młodych ludziach w wieku od 15 do 24 lat, mierząc trzy filary systemów edukacji – środowisko polityczne, warunki nauczania i otoczenie społeczno-gospodarcze – jako sposób przygotowania młodych ludzi do sprostania wyzwaniom związanym z pracą i życiem w społeczeństwie w przyszłości.
Badania w ramach Indeksu prowadzone są w 50 krajach. Sam projekt realizowany jest przez Intelligence Unit, czyli dział badawczy grupy medialnej „The Economist”.
2017 rok
Zgodnie z raportem Światowego Indeksu Edukacja dla Przyszłości w 2017 roku Polska uplasowała się na 17. pozycji z wynikiem 67,2 punktu. W kategorii „środowisko polityczne” uzyskaliśmy 65,6 punktu, zajmując 13. miejsce. Warunki nauczania ocenione zostały na 67,3 punktu, co dało nam 18. miejsce. Spośród ocenianych filarów najwyższe noty w przypadku Polski otrzymało otoczenie społeczno-gospodarcze, które zostało ocenione na 69,4 punktu, co w łącznej klasyfikacji stanowiło 17. wynik.
W pierwszej piątce zestawienia znalazły się odpowiednio:
- Nowa Zelandia – 88,9 punktu,
- Kanada – 86,7 punktu,
- Finlandia – 85,5 punktu,
- Szwajcaria – 81,5 punktu,
- Singapur – 80,1 punktu.
2018 rok
Zgodnie z raportem Światowy Indeks Edukacja dla Przyszłości w 2018 roku Polska uplasowała się na 27. pozycji z wynikiem 52,5 punktu. Spośród trzech ocenianych filarów najwięcej punktów otrzymało środowisko społeczno-gospodarcze – 61,9 na 100 punktów. Warunki nauczania ocenione zostały z kolei na 55,2 punktu, środowisko polityczne – tylko na 41,9 punktu.
W pierwszej piątce zestawienia znalazły się odpowiednio:
- Finlandia – 80,9 punktu,
- Szwajcaria – 80,3 punktu,
- Nowa Zelandia – 79,3 punktu,
- Szwecja – 78,1 punktu,
- Kanada – 77,9 punktu.
W 2018 roku średnia wartość Indeksu wyniosła 54,1 punktu. Tuż poniżej średniej sklasyfikowane zostały Ghana z wartością Indeksu 53,9 punktu (25. miejsce) oraz Rosja 52,9 punktu (26. pozycja).
2019 rok
Zgodnie z najnowszym raportem Światowy Indeks Edukacja dla Przyszłości w 2019 roku Polska uplasowała się na 19. pozycji z wynikiem 65,8 punktu. W ciągu roku awansowała zatem o 8 pozycji. W kategorii środowisko polityczne Polska otrzymała 67,6 punktu, co pozwoliło jej zająć 27. miejsce. Warunki nauczania w naszym kraju zostały ocenione na 64,5 punktu – 15. miejsce. Filar związany ze środowiskiem społeczno-gospodarczym uzyskał 66,1 punktu, dzięki czemu Polska w tej kategorii znalazła się na 19. miejscu.
W pierwszej piątce zestawienia znalazły się odpowiednio:
- Finlandia – 84,8 punktu,
- Szwecja – 84,3 punktu,
- Nowa Zelandia – 79,9 punktu,
- Singapur – 79,7 punktu,
- Holandia – 79,2 punktu.
W 2019 roku średnia wartość Indeksu wyniosła 59,8 punktu.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter