Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jakie są zapisy nowej ustawy górniczej? #StrajkNaŚląsku
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jakie są zapisy nowej ustawy górniczej? #StrajkNaŚląsku
Pan marszałek Dorn słusznie poruszył temat z tym związany i wyraźnie podkreślił, że projekt ustawy nie dotyczy likwidacji kopalń, nie zawiera programu naprawczego, natomiast jest narzędziem służącym restrukturyzacji przemysłu węglowego.
Wypowiedź została zakwalifikowana jako manipulacja, ponieważ projekt tzw. ustawy górniczej zawiera liczne przepisy stanowiące wprost o zasadach i trybie likwidacji kopalń w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstw górniczych, które zostały przemilczane przez posła-sprawozdacę K. Gadowskiego.
Co więcej celem nowelizacji jest dostosowanie prawa polskiego do decyzji Rady Unii Europejskiej z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń, która na mocy art. 3 ust. 1 lit. a i b uzależnia udzielenie pomocy publicznej (pomocy państwa) kopalni od jej zamknięcia (przy czym “zamknięcie” na gruncie decyzji posiada definicję legalną zbieżną z pojęciem “likwidacja” na gruncie ustawy polskiej – art. 1 lit. b decyzji oraz art. 6 ust. 1 ustawy).
Wniesiony do laski marszałkowskiej 7 stycznia 2015 roku projekt ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015 oraz niektórych innych ustaw rzeczywiście nie zawiera programu naprawczego KW S.A., który został przygotowany przez Pełnomocnika Rządu ds. Restrukturyzacji Węgla Kamiennego i przyjęty przez Radę Ministrów tego samego dnia. Niemniej jednak tekst projektu ustawy zawiera liczne postanowienia dotyczące likwidacji kopalń. Np.:
Art. 1
Ustawa określa zasady funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego, w tym:
2) zasady likwidacji kopalń;
2a) zasady restrukturyzacji zatrudnienia w kopalniach likwidowanych;
Art. 8
1. Przedsiębiorstwo górnicze, którego podstawowym przedmiotem działalności jest prowadzenie likwidacji kopalni, zabezpieczenie kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym, w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalni, zagospodarowywanie majątku likwidowanej kopalni, zbędnego majątku przedsiębiorstwa górniczego, tworzenie nowych miejsc pracy, w szczególności dla pracowników likwidowanej kopalni, wykonuje te czynności z dotacji oraz innych źródeł finansowania, jeżeli likwidację tej kopalni rozpoczęto przed dniem 1 stycznia 2016 r.
2. Prowadzenie likwidacji kopalń, których likwidację rozpoczęto przed dniem 1 stycznia 2016 r. oraz zadania związane z naprawianiem szkód wywołanych ruchem zlikwidowanego zakładu górniczego, w tym szkód powstałych w wyniku reaktywacji starych zrobów, są finansowane z dotacji budżetowej.
3. W przypadku gdy likwidację kopalni rozpoczęto po dniu 1 stycznia 2016 r., przedsiębiorstwo górnicze finansuje likwidację kopalni z funduszu likwidacji zakładu górniczego w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze.
Art. 8a
1. Przedsiębiorstwo górnicze może przed dniem 1 stycznia 2016 r. zbyć nieodpłatnie na rzecz przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 8 ust. 1, kopalnię prowadzącą wydobycie węgla kamiennego w celu przeprowadzenia jej likwidacji.
2. Zbycie, o którym mowa w ust. 1 jest równoznaczne z podjęciem decyzji o likwidacji, o której mowa w art. 6.
3. Likwidacja kopalni przez przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 8 ust. 1 finansowana jest z dotacji budżetowej oraz innych źródeł finansowania.
Art. 11 a
1. W okresie likwidacji kopalni nabytej po 1 stycznia 2015 r. przez przedsiębiorstwo (…)
art. 26 ust. 1
2) zadań dotyczących zabezpieczenia kopalń sąsiednich przed zagrożeniem wodnym, gazowym oraz pożarowym, w trakcie i po zakończeniu likwidacji kopalń realizowanych w przedsiębiorstwie górniczym, o którym mowa w art. 8 ust. 1.
Co więcej w uzasadnieniu projektu ustawy znajduje się stwierdzenie, iż jego uchwalenie jest niezbędne do “umożliwienia nabycia kopalń przez Spółkę Restrukturyzacji Kopalń S.A. i przeprowadzenia ich likwidacji”. Warto również dodać, iż w obecnie obowiązującym tekście ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015 (z dnia 7 września 2007 r.) znajduje się cały rozdział zatytułowany “Likwidacja kopalń” (rozdział 3), którego zaproponowana nowelizacja nie uchyla – co więcej dodaje rozdział 3a zatytułowany “Restrukturyzacja zatrudnienia w kopalniach likwidowanych”.
Nawet jeżeli projekt ustawy dotyczy zasad restrukturyzacji przedsiębiorstw górniczych, z brzmienia przepisów wynika, że jednym z koniecznych elementów tego procesu jest również likwidacja kopalń. Dlatego wypowiedź posła K. Gadowskiego nie może być uznana za prawdziwą. Tym bardziej ze względu na fakt, iż był on posłem-sprawozdawcą przedstawiającym sprawozdanie sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw energetyki i surowców energetycznych w tym postępowaniu ustawodawczym. Ze słów posła K. Gadowskiego wynika, iż zamiast podjęcia próby wytłumaczenia znaczenia ustawy, dokonuje on zakamuflowania poszczególnych przepisów, które mogłyby się spotkać z negatywnym odbiorem społecznym.
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter