Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jolanta Fedak o spotkaniach z rodzicami osób niepełnosprawnych
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Jolanta Fedak o spotkaniach z rodzicami osób niepełnosprawnych
W czasie swojego urzędowania spotykałam się z rodzicami niepełnosprawnych dzieci, m.in. podnieśliśmy czy znieśliśmy kryterium dochodowe z tego zasiłku.
(Wywiad dla Jedynka – Polskie Radio)
Faktem jest, że w trakcie sprawowania urzędu Ministra Pracy i Polityki Społecznej Jolanta Fedak co najmniej kilkukrotnie brała udział w spotkaniach z rodzicami niepełnosprawnych dzieci – przykładowo w 2009 oraz w 2010 r. Podjęte zostały również działania dotyczące świadczeń opiekuńczych: m.in. świadczenia pielęgnacyjnego oraz specjalnego zasiłku opiekuńczego.
Przede wszystkim należy rozróżnić powyższe instytucje. Jak bowiem zauważył Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 grudnia 2013 r., korzystanie ze świadczenia pielęgnacyjnego wyklucza możliwość ubiegania o specjalny zasiłek opiekuńczy, albowiem oba świadczenia stanowią swoisty rodzaj wynagradzania przez państwo osób opiekujących się niepełnosprawnymi członkami rodziny.
Wskazywane przez byłą panią minister działania dotyczyły świadczenia pielęgnacyjnego, tj. świadczenia przysługującego:
1) matce albo ojcu,
2) opiekunowi faktycznemu dziecka,
3) osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną, w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
4) innym osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności
– jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, albo osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
W tym przypadku faktycznie, powoływane przez minister Jolantę Fedak zniesienie kryterium dochodowego nastąpiło z dniem 1 stycznia 2010 r. mocą ustawy z dnia 19 listopada o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją wydatków budżetowych (Dz. U. 2009 poz 1706)
Dla uporządkowania należy jeszcze odnieść się do drugiej z omawianych instytucji. Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na których ciąży obowiązek alimentacyjny (zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), jeżeli zrezygnują one z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad osobą, co do której zostało wydane orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Instytucja ta została wprowadzona mocą ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych i niektórych innych ustaw (Dz.U. 2012 poz. 1548) wprowadzającą zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Możliwość uzyskania tego świadczenia uzależniona jednak została od spełnienia kryterium dochodowego. Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługiwał jeżeli łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej opieki w przeliczeniu na osobę nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych (początkowo była to kwota 583 zł netto obecnie jest to 623 zł netto – ustalona rozporządzeniem z dnia 10 sierpnia 2012 r., od 1 listopada 2014 r. będzie to już 664 zł netto).
Wspieraj niezależność!
Wpłać darowiznę i pomóż nam walczyć z dezinformacją, rosyjską propagandą i fake newsami.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter