Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
O ile zmniejszył się dług publiczny w latach 2015-2019 w relacji do PKB?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
O ile zmniejszył się dług publiczny w latach 2015-2019 w relacji do PKB?
W roku 2015 sięgało już 57 proc. (zadłużenie w stosunku do PKB – przyp. Demagog), blisko 60 (…). Na koniec roku 2019 ono sięgało 42 proc.
- Według danych unijnych wysokość długu publicznego w Polsce w relacji do PKB spadła z 51,3 proc. w roku 2015 do 45,7 proc. w roku 2019.
- Jak podaje Ministerstwo Finansów, w analogicznym okresie dług publiczny zmniejszył się z 48,7 proc. do 43,3 proc.
Henryk Kowalczyk słusznie zauważa, że w latach 2015-2019 doszło do spadku zadłużenie względem PKB, jednak skala ta jest zdecydowanie mniejsza, niż mówi polityk. W przytoczonym okresie odnotowano bowiem spadek wynoszący ok. 5, a nie 15 punktów proc., jak sugeruje polityk. W związku z tym wypowiedź uznajemy za manipulację.
Kontekst wypowiedzi
7 grudnia Henryk Kowalczyk gościł w audycji Polskiego Radia „Salon politycznym Trójki”. Jeden z tematów poruszonych w rozmowie dotyczył ustawy budżetowej na rok 2021. Zdaniem polityka PiS wysokość zadłużenia w relacji do Produktu Krajowego Brutto w ostatnich latach spadła. Na potwierdzenie tej tezy poseł przytoczył dane statystyczne. Jak stwierdził, dzięki mądrej polityce gospodarczej polskie zadłużenie w stosunku do PKB zmniejszyło się z poziomu 57 proc. w 2015 roku do poziomu 42 proc. w roku 2019.
Dług publiczny w Polsce
Mówiąc o państwowym długu publicznym (PDP), musimy pamiętać, że polski rząd i Komisja Europejska definiują go na różne sposoby. Kluczowe znaczenie dla wyliczenia PDP ma klasyfikacja Krajowego Funduszu Drogowego, który dla instytucji unijnej jest częścią sektora finansów publicznych, natomiast w klasyfikacji rządowej nie jest od uwzględniany. W związku z tym stosunek PDP do PKB według danych Eurostatu jest zawsze nieco wyższy.
Zgodnie z danymi Eurostatu zadłużenie faktycznie zmniejszyło się, lecz nie w takim stopniu, jak powiedział Henryk Kowalczyk. Dane przedstawiają się następująco:
- rok 2015: 51,3 proc.,
- rok 2016: 54,2 proc.,
- rok 2017: 50,6 proc.,
- rok 2018: 48,8 proc.,
- rok 2019: 45,7 proc.
Natomiast według Ministerstwa Finansów wysokość PDP w stosunku do PKB jest nieznacznie niższa:
- Rok 2015: 48,7 proc.,
- Rok 2016: 51,8 proc.,
- Rok 2017: 48,3 proc.,
- Rok 2018: 46,4 proc.,
- Rok 2019: 43,3 proc.
Reasumując PDP w relacji do PKB w latach 2015-2019 zmniejszył się o 5,6 punktu proc. według Eurostatu oraz o 5,4 punktu proc. według Ministerstwa Finansów.
Dopuszczalna wysokość długu publicznego w Polsce
Zgodnie z art. 216 ust. 5 konstytucji maksymalna wysokość długu publicznego w relacji do PKB może wynieść 60 proc.
„Nie wolno zaciągać pożyczek lub udzielać gwarancji i poręczeń finansowych, w następstwie których państwowy dług publiczny przekroczy 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto. Sposób obliczania wartości rocznego produktu krajowego brutto oraz państwowego długu publicznego określa ustawa”.
Próg 60 proc. został zawarty także w kryteriach konwergencji, tj. warunkach, jakie powinny być spełnione przez państwo aspirujące do pełnego uczestnictwa w Unii Gospodarczej i Walutowej (strefa euro).
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter