Sprawdzamy wypowiedzi polityków i osób publicznych pojawiające się w przestrzeni medialnej i internetowej. Wybieramy wypowiedzi istotne dla debaty publicznej, weryfikujemy zawarte w nich informacje i przydzielamy jedną z pięciu kategorii ocen.
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Od ilu lat trwa budowa lotniska pod Berlinem?
Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.
Od ilu lat trwa budowa lotniska pod Berlinem?
Niemcy już chyba 15 lat próbują wybudować taki port komunikacyjny.
Weryfikujemy wypowiedź kandydata na prezydenta z ramienia Lewicy, eurodeputowanego Roberta Biedronia na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. Polityk porównuje mający powstać w Polsce Centralny Port Komunikacyjny do będącego w trakcie realizacji Niemieckiego Portu Lotniczego Berlin-Brandenburg, znajdującego się na południe od Berlina.
Uchwała w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” została przejęta przez Radę Ministrów 7 listopada 2018 roku. W celu realizacji CPK na mocy ustawy z dnia 10 maja 2018 roku o Centralnym Porcie Komunikacyjnym została powołana Spółka Skarbu Państwa.
Otwarcie portu planowane jest na 2027 rok. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie,
Opóźnienia w budowie lotniska Berlin-Brandenburg
Robert Biedroń w swojej wypowiedzi odnosi się do powstającego pod Berlinem lotniska o nazwie Berlin-Brandenburg. Nowy port lotniczy w stolicy Niemiec budowany jest z myślą o zastąpieniu trzech dotychczasowych lotnisk: Tempelhof, Tegel i Schoenefeld.
Plany budowy kolejnego lotniska w Berlinie pojawiły się po zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku. W 1996 roku wspólnicy Berlińskich Portów Lotniczych – kraje związkowe Berlin i Brandenburgia oraz Rząd Federalny – podjęły decyzję o budowie lotniska Berlin Brandenburg International BBI. Na lokalizację wybrane zostało Schönefeld z racji niewielkiej odległości do stołecznego Berlina. Zdecydowano też, że dotychczasowe lotnisko Schönefeld w toku rozbudowy ma zostać przekształcone w Port Lotniczy Berlin Brandenburg.
W 2006 roku Federalny Sąd Administracyjny wydał zezwolenie na rozpoczęcie budowy, a 5 września 2006 roku nastąpiło symboliczne wbicie pierwszej łopaty.
Powstawanie nowego lotniska w Berlinie było obarczona licznymi opóźnieniami wynikającymi z błędów projektowych, nieprawidłowości w budowie i zmian w przepisach. W związku z budową miały miejsce również skandale korupcyjne.
Pierwotne otwarcie lotniska zaplanowano na 30 października 2011 roku. Nie udało się dotrzymać tego terminu z uwagi na zmiany w przepisach, które wymusiły przeprojektowanie strefy bezpieczeństwa. Kolejnym terminem był czerwiec 2012 roku. W maju 2012 roku, na miesiąc przed planowanym otwarciem, kolejne nieprawidłowości, tym razem w zakresie systemu przeciwpożarowego, wymusiły następne przesunięcie otwarcia, najpierw na „okres powakacyjny”, a później – na marzec 2013 roku.
We wrześniu 2012 roku poinformowano o przesunięciu otwarcia na 27 października 2013 roku. W styczniu 2013 roku ogłoszono, że i ta data nie jest już aktualna ze względu na opóźnienia związane z przeprojektowywaniem systemów ochrony przeciwpożarowej. Tym razem jednak nie podano kolejnej daty otwarcia. W październiku 2013 roku podpisano umowę z Siemensem na dalsze prace w tym zakresie. Natomiast w grudniu przekazano informację o renowacji północnego pasa startowego, która miała się odbyć „w drugiej połowie 2014 roku”, jeszcze przed otwarciem lotniska.
W styczniu 2014 roku władze nowego lotniska, dementując kolejne doniesienia prasowe o opóźnieniach, poinformowały, że:
Ponieważ nie ma ustalonej daty otwarcia, nie można mówić o jakichkolwiek opóźnieniach.
Ostatecznie prace nad renowacją północnego pasa ruszyły dopiero w maju 2015 roku. Wtedy też opublikowano kolejne daty otwarcia lotniska: zakończenie budowy w drugim kwartale 2016 roku i planowane otwarcie w drugiej połowie 2017 roku. Prace na północnym pasie zostały ukończone w październiku 2015 roku. W kwietniu 2016 roku potwierdzono planowaną datę otwarcia na drugą połowę 2017 roku. Jednak w grudniu 2016 roku Karsten Mühlenfeld, szef spółki zarządzającej nowym lotniskiem, zaznaczył, że data otwarcia może być podana dopiero wtedy, kiedy będzie można ją oprzeć na „wiarygodnych podstawach”. W sierpniu 2017 roku poinformowano, że budowa ma się zakończyć do sierpnia 2018 roku, zaś w grudniu 2017 roku ogłoszono, że lotnisko zostanie w końcu otwarte… w październiku 2020 roku.
Jest to również aktualna data przewidywanego otwarcia lotniska. Z uwagi na pandemię koronawirusa przesunięto co prawda testy przeciwpożarowe i ewakuacyjne na lato, ale, jak zapewniają władze lotniska, nie wpłynie to na termin otwarcia.
Jeśli w październiku bieżącego roku rzeczywiście uda się otworzyć nowe lotnisko w Berlinie, będzie to oznaczało, że jego budowa trwała nieco ponad czternaście lat.
Biorąc pod uwagę szacunkowy kontekst wypowiedzi Roberta Biedronia, uznajemy ją za prawdziwą.
*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter