Strona główna Wypowiedzi Paulina Hennig-Kloska o wysokości rezerwy ogólnej budżetu

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Paulina Hennig-Kloska o wysokości rezerwy ogólnej budżetu

Ten artykuł ma więcej niż 3 lata. Niektóre dane mogą być nieaktualne. Sprawdź, jak zmieniała się metodologia i artykuły w Demagogu.

Paulina Hennig-Kloska o wysokości rezerwy ogólnej budżetu

Paulina Hennig-Kloska

Minister Klimatu i Środowiska
Polska 2050 Szymona Hołowni

Pan mówi, że mamy tu ograniczenie rezerwy ogólnej, ale dobrze wiemy – akurat jestem posłem pracującym w Komisji Finansów Publicznych – że ta rezerwa ogólna jest wyjątkowo duża w tym roku.

Posiedzenie Sejmu, 16.01.2019

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Posiedzenie Sejmu, 16.01.2019

Fałsz

Wypowiedź uznajemy za fałsz, gdy:  

  • nie jest zgodna z żadną dostępną publicznie informacją opartą na reprezentatywnym i wiarygodnym źródle,  
  • jej autor przedstawia nieaktualne informacje, którym przeczą nowsze dane, zawiera szczątkowo poprawne dane, ale pomija kluczowe informacje i tym samym fałszywie oddaje stan faktyczny.  

Sprawdź metodologię

Wysokość rezerwy ogólnej w budżecie przyjętym na rok 2019 nie jest rekordowa, ponieważ wyższa była już w roku ubiegłym.

Posłanka Paulina Hennig-Kloska poruszyła kwestię wzrostu rezerwy ogólnej przyjętej w nowym budżecie. Zasugerowała ona, że jej „rekordowa wysokość” może być powiązana z nadchodzącymi wyborami parlamentarnymi i chęcią finansowania przez rząd dodatkowych inwestycji właśnie z puli rezerwy ogólnej.

ustawie budżetowej wyróżnione są dwa typy rezerw: ogólna i celowa. Rezerwa ogólna jest rezerwą obligatoryjną, musi znaleźć się w ustawie budżetowej, a jej wysokość nie może być wyższa niż 0,2% wydatków budżetowych. Rezerwą ogólną dysponuje Rada Ministrów, Może ona jednak upoważnić premiera lub Ministra Finansów do dysponowania rezerwą do określonej wysokości na poszczególny cel.

Rezerwy celowe to rezerwy fakultatywne, którymi dysponuje Minister Finansów, a ich łączna wysokość nie może przekroczyć 5% wydatków. Pieniądze z rezerwy celowej są dzielone przez Ministra Finansów w porozumieniu z pozostałymi instytucjami publicznymi.

Według ustawy budżetowej na 2018 rok, wysokość rezerwy ogólnej wyniosła 261 723 000 złotych. Z kolei w tegorocznej ustawie budżetowej wysokość rezerwy ogólnej wyniosła 237 500 000 złotych. To oznacza, że wysokość tegorocznej rezerwy budżetowej jest niższa od zeszłorocznej o 24 223 000 złotych, tj. o ok. 9,25%.

Inaczej wygląda to w przypadku sumy rezerw celowych: w 2018 roku wyniosła ona ok. 23,7 mld złotych, a w tym roku jest to ok. 30 mld złotych. Tym samym tegoroczna suma ta jest o 6,3 mld złotych wyższa od zeszłorocznej, tj. o ok. 26,5%.

W związku z powyższym, uznajemy wypowiedź za fałszywą.

*Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Pomóż nam sprawdzać, czy politycy mówią prawdę.

Nie moglibyśmy kontrolować polityków, gdyby nie Twoje wsparcie.

Wpłać

Dowiedz się, jak radzić sobie z dezinformacją w sieci

Poznaj przydatne narzędzia na naszej platformie edukacyjnej

Sprawdź!